کد خبر: ۱۴۲۲۷
تاریخ انتشار:۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
مسوؤلانی که حریف مرغ نمی‌شوند!
پایه بسیاری از غذاهای سنتی مردم ایران و ازجمله خوزستان بر اساس گوشت قرمز و سفید است و این فرآورده غذایی جایگاه مهمی از هرم غذایی ما را تشکیل می‌دهد که به دور از تدبیر مسؤلان برای تنظیم بازار آن مانده است.

خوزیان؛

پایه بسیاری از غذاهای سنتی مردم ایران و ازجمله خوزستان بر اساس گوشت است و گوشت جایگاه مهمی از هرم غذایی ما را تشکیل می‌دهد. در این میان گوشت قرمز و سفید هرکدام اهمیت خاصی دارد. جایگاهی که برای درصد قابل توجهی از مردم دیگر مفهومی ندارد و برای درصد دیگری به سختی قابل دسترسی است.

هر روز یکی از مسؤولان اقتصادی استان مصاحبه می‌کند و از اوضاع تحت کنترل قیمت مرغ می‌گوید و خاطرنشان می‌کند که جای نگرانی نیست و در خوزستان به اندازه کافی مرغ وجود دارد و یک قیمت را نیز به عنوان قیمت مصوب اعلام می‌کنند. قیمتی که برای بسیاری از مردم خوزستان بالاست و از طرفی مرغداران معتقد هستند که باید بالاتر باشد و کفاف خرج آن‌ها را نمی‌دهد.

حال زمانی که در بازار وارد می‌شویم اوضاع به یک‌باره تغییر می‌کند و آثاری از صحبت‌های مدعیان اقتصادی خوزستان وجود ندارد. در شهر اهواز مرغ به کیلویی ۱۶هزار تومان رسید و اوضاع شهرهای کوچک‌تر نیز بهتر از اهواز نیست. در رامهرمز که مرغ نایاب است و باید تمام سطح شهر را برای خریدن یک مرغ طی کرد و درنهایت به یک فروشگاه و صف مردم در انتظار مواجه می‌شویم. در شوشتر روز گذشته قیمت مرغ به ۱۵ هزار تومان رسید و کسی نبود که به داد مردم برسد.

در خوزستانی بنابرگفته جهاد کشاورزی بالغ‌بر ۸۰۰ مرغداری وجود دارد و میانگین جوجه‌ریزی در خوزستان ۴ میلیون است. و این آمار نشان‌دهنده عدم کمبود مرغ در خوزستان است و بالغ‌بر ۴ هزار تن مرغ منجمد از استان‌های دیگر برای تنظیم قیمت مرغ در بازار خوزستان وارد کردند، نبود مرغ فقط می‌تواند حاکی از بی‌تدبیری مدیران باشد.

اگر به گفته مسؤولان نهاده با نرخ دولتی و به میزان کافی در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد، علت تجمع و اعتصاب آن‌ها در ارائه ندادن مرغ با نرخ مصوب به بازار چیست؟ بررسی مشکلات مرغداران و حل آن‌ها به چقدر زمان نیاز دارد؟

اگرچه برخی مسؤولان معتقدند افزایش قیمت دیگر مواد پروتئینی و تمایل بیشتر مردم برای استفاده از مرغ علت افزایش قیمت است ولی مردم خوزستان که بسیاری دیگر توانایی خرید گوشت قرمز را ندارند تا چند روز دیگر باید مرغ را نیز از سفره‌های خود حذف کنند. و این تحلیل نتیجه‌ای جز خالی‌تر شدن سفره‌های مردم ندارد.