tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
جهت راه اندازی پل بر روی شط العرب، ردیف اعتباری قابل ملاحظه ای در بودجه 95 لحاظ شده كه البته این امر مشروط بر اعلام آمادگی بیشتر عراق جهت راه‌اندازی خط ریلی شلمچه – بصره است.

هماخوزستان: غلامرضا شریعتی در نشست خبری مشترک با استاندار بصره که شب گذشته، 14 مهرماه برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به این‌که بخش خصوصی با محوریت اتاق‌های بازرگانی منشا و پایه روابط تجاری میان استان‌های خوزستان و بصره باشد، اظهار کرد: امیدواریم تفاهم‌نامه امضاشده امروز میان استان‌های خوزستان و بصره عراق که سعی شده با دقت بیشتر نسبت به گذشته و همچنین بهره گیری از تجارب پیشین انجام شود جنبه عملی به خود بگیرد و درصد بیشتری از تفاهم نامه امروز، نسبت به تفاهم نامه های گذشته میان دو استان اجرا شود. 

وی با اشاره به تصویب کمیته پيگيري تفاهم نامه ها میان دو استان خوزستان و بصره افزود: امیدواریم این کمیته مشترک، با برگزاری جلسات مکرر و ماهانه، زمینه اجرایی شدن تفاهم نامه امروز و حل مسائل و مشکلات ایجاد شده تفاهم نامه‌هاي پیشین را فراهم کند و از اين طريق و با انجام هماهنگی‌هایی بستری جهت توسعه روابط و اقدامات مشترک بیشتر میان دو استان فراهم شود. 

شریعتی با اشاره به تلاش‌ها و زحمات اتاق‌های بازرگانی استان‌های خوزستان و بصره براي دیدار امروز استاندار بصره با استاندار خوزستان و همچنین انعقاد تفاهم نامه امروز عنوان کرد: در این مدت از نزدیک شاهد تلاش‌های اتاق‌های بازرگانی استان بودم و ان‌شاءالله پایه و منشأ روابط و تعاملات میان دو استان بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تفاهم نامه‌های گذشته میان استان‌های خوزستان و بصره به سرانجام نرسیده است، بیان کرد: ابتدا باید گفت که تفاهم نامه امروز با بهره‌گیری از تجارب تفاهم نامه‌های پیشین صورت گرفته و در این تفاهم‌نامه سعی در واکاوی علل عدم اجرای تفاهم‌نامه‌های پیشین شده است.

شريعتي ادامه داد: تعدادی از تفاهم‌نامه‌های گذشته که به سرانجام نرسیده‌اند، قابل اجرا بوده‌اند اما کمیته‌ای جهت پیگیری اجرای آن‌ها تشکیل نشده بود. برای تفاهم‌نامه امروز خوزستان با استان بصره، کمیته کاری – اقتصادی متشکل از نمایندگان دو استان تشکیل شده است تا هم مسائل این تفاهم نامه پیگیری شود و از سوی دیگر تفاهم نامه‌های پیشین نیز که قابلیت اجرا دارند در این کمیته مورد پیگیری قرار بگیرند.

استاندار خوزستان با اشاره به وظایف سنگین کمیته کاری – اقتصادی استان خوزستان و بصره گفت: این کمیته مشکلات در زمینه اجرای تفاهمات ایجاد شده را پیگیری و رفع می‌کند و انتظار می‌رود اعضای این کمیته مسائل را پیگیری کرده و اگر بعضی موضوعات مستلزم اصلاحات و دیدارهای مجدد استانداران بصره و خوزستان باشد، ما آمادگی برگزاری دیدارهای دیگر را داریم تا تمام مسائل و مشکلات حل و رفع شود و مانع بروز مشکل در تفاهم نامه و تبادلات اقتصادی و تجاری و فرهنگی میان دو استان باشیم. 

وي در خصوص نوع ضمانت اجرایی شدن تفاهم نامه امروز استان‌های خوزستان و بصره اظهار کرد: در این تفاهم نامه تلاش شده تا موضوعاتی که در حیطه اختیارات استانداران خوزستان و بصره است، گنجانده شود. روابط فی ما بین دو استان متقابل است. یعنی اگر خوزستان تکنولوژی و فناوری، خدمات فنی و مهندسی و ... را به استان بصره انتقال می‌دهد، از سوی دیگر استان بصره نیز خریدار محصولات و کالاهای خوزستان است و به رونق اقتصادی ما کمک می کند.

شريعتي با بیان این‌که خوزستان و بصره، استان‌هایی برادر و همجوار هستند، به وجود اشتراکات جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی بسیار میان دو استان اشاره و خاطرنشان کرد: رفت و آمد خویشاوندی میان استان‌های خوزستان و بصره، ما را به سوی انجام کار مشترک و تعامل سازنده و كسب منافع براي هر دو طرف رهنمون می‌کند. کار پایه ای و اساسی ما اتصال راه اهن شلمچه به بصره و استفاده کشورهای عراق و ایران از خدماتی است که این خط ریلی ایجاد می کند.

شریعتی راه آهن شلمچه - بصره را حلقه مفقوده ارتباطات و تعاملات میان دو کشور دانست و افزود: با راه اندازی راه آهن شلمچه – بصره، کشورهای ایران و عراق می‌توانند به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا کنند كه امیدواریم این مسائل پیگیری و دنبال شود. 

وی همچنین به بیان تفاوت میان قرارداد و تفاهم‌نامه در عرف و حقوق بین الملل پرداخت و عنوان کرد: قرارداد دارای ضمانت و تعهد اجرایی است اما تفاهم نامه، نوعی موافقت‌نامه جهت بررسی بیشتر مسائل است، در صورتی که امکان اجرای تفاهم نامه وجود داشته باشد حتماً اجرا می شود. 

شريعتي ادامه داد: تفاهم نامه‌های بسیار زیادی میان روسای جمهوری کشورهای مختلف منعقد شده که هیچ‌کدام به مرحله اجرا نرسیده‌اند و یا اجرا نمی‌شوند، در صورتی که قراردادها معمولاً اجرایی می‌شوند مگر این‌که مسائل خاصی باعث لغو قرارداد شود.

استاندار خوزستان گفت: در تفاهم نامه امروز مسائلی محلی و منطقه‌ای وجود داشت که در مورد این مسائل به توافق رسیده‌ایم. همچنين در تفاهم نامه سعی شده با بهره‌گیری از تجارب تفاهم نامه‌های پیشین به صورتی تفاهم‌نامه تنظیم و تدوین شود که ضمانت اجرایی بیشتری را داشته باشد. 

وي در خصوص تفاهم نامه‌ میان ایران و عراق که در آن ایران متعهد به احداث پل روی شط‌العرب و عراق متعهد به راه اندازی خط ریلی شلمچه – بصره می‌شد، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا آسیای میانه سراسری است، اگر راه آهن شلمچه – بصره به عنوان حلقه مفقوده این بخش راه‌اندازی شود، منجر به خلق ثروت و اشتغالزایی و رونق اقتصادی براي ایران و عراق خواهد شد.

شريعتي تصريح كرد: در بودجه سال 95 برای ساخت پل بر روی شط العرب، ردیف اعتباری به میزان قابل ملاحظه‌ای منظور شده اما این امر مشروط بر این است که کشور عراق نیز جهت راه اندازی خط ریلی شلمچه – بصره اعلام آمادگی کند. 

وی افزود: ما مشکلی در خصوص احداث پل بر شط العرب نداریم اما کشور عراق مشکلات اقتصادی جهت راه اندازی خط ریلی شلمچه – بصره دارد که در این راستا پیشنهاد دادیم تا راه اندازی این خط ریلی از طریق جذب سرمایه گذار صورت بگیرد. این پیشنهاد مورد استقبال استاندار بصره قرار گرفته اما باید در این زمینه دولت های دو کشور به بحث و بررسی بپردازند. 

شریعتی ادامه داد: استاندار بصره با توجه به شناختی که از وزیر حمل و نقل کشور عراق دارد، پیش بینی کرده  که امکان راه اندازی خط ریلی شلمچه – بصره از طریق جذب سرمایه گذار امکان‌پذیر است و همچنین مقرر شده جهت پيگيري اين موضوع جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران، وزیر حمل و نقل عراق و استانداران استان‌های خوزستان و بصره برگزار شود كه ان‌شاءالله در صورت موافقت با جذب سرمایه‌گذار برای انجام پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره مشکل اعتباری عراق حل می‌شود و ما آمادگی احداث پل بر روی شط العرب را داریم.

تشكيل كميته پيگيري تفاهم‌نامه‌ها و كميته اربعين

همچنین در این نشست ماجد مهدی النصراوی، استاندار بصره در خصوص تفاهم‌نامه امروز با خوزستان اظهار کرد: ما محدودیت‌های اختیارات خود را در تفاهم‌نامه امروز لحاظ کردیم و جلسات امروز با حضور مسئولین اداره کل مناطق آزاد تجاری عراق، هیات سرمایه‌گذاری استان بصره، فرمانده مرزی بصره، نماینده‌ای از مجلس محلی عراق و گروهی از مشاورین و معاونین استاندار خوزستان منجر به تشکیل دو کمیته و تفاهم نامه شد. 

وي افزود: یک کمیته تفاهم نامه‌های پیشین میان استان‌های بصره و خوزستان و تفاهم‌نامه امروز را مورد پیگیری قرار می‌دهد و همچنین کمیته اربعین نیز کمیته دیگری است که امروز تشکیل شده است. این کمیته متشکل از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه، ان‌شاءالله برنامه‌ریزی دقیق و خوبی را برای برگزار مراسم اربعین حسینی خواهد داشت. 

برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي خوزستان در بصره

النصراوي با ابراز امیدواری نسبت به ملموس بودن نتایج تفاهم‌نامه امروز برای مردم استان‌های خوزستان و بصره بیان کرد: در مهرماه سال جاری نمایشگاهی از توانمندی‌های خوزستان در بصره عراق برگزار می‌شود و امیدواريم این نمایشگاه راهی برای ورود کالاهای خوزستان به بصره باشد.

به گزارش ایسنا؛ در راستای گسترش روابط تجاری و بازرگانی میان دو استان خوزستان و بصره تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین استان خوزستان از ایران و استان بصره كشور عراق به امضا رسید؛ این تفاهم‌نامه دارای 12 بند است و رفع مشکلات پایانه تجاری شلمچه، تسهیل روابط تجاری فی مابین و رفع موانع و تکمیل پروژه راه آهن شلمچه به بصره در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: شلمچه ، بصره ، راه آهن
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار