tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
مدیر عامل بنیاد توسعه و عمران دز با ابراز نگرانی از تغییر کاربری زمین های کشاورزی در شمال خوزستان گفت:125 هزار هکتار از زمین های کشاورزی حوضه آبریز سد دز طی یک دوره چند ساله تغییر کاربری شده و مسکونی شده است.


هماخوزستان:  مجید هفت تنانیان دوشنبه در همایش دزفول ، منطقه اقتصادی شمال خوزستان در سالن شهید گودرزی دانشگاه آزاد دزفول تغییر کاربری زمین های کشاورزی را اقدامی غیر کارشناسی دانست و افزود:برای حفظ تولید و اشتغال در بخش کشاورزی باید جلوی تغییر کاربری زمین های کشاورزی گرفته شود.
وی همچنین در خصوص منطقه اقتصادی شمال خوزستان افزود: طبق مصوبه دولت در سالهای گذشته بررسی ایجاد منطقه اقتصادی در رامشیر، رامهرمز و دزفول توسط استاندار وقت تصویب شد که این نشست در راستای اجرای این مصوبه برگزار شده است.
هفت تنانیان اظهار کرد:در حال حاضر کلیه محصولات کشاورزی منطقه در دزفول به پول تبدیل می شوند که اگر این کانون جابجا شود چرخه پولی آن نیز جابجا می شود لذا بنیاد توسعه در شهرستان دزفول تاسیس شد تا این محور اقتصادی برای گردش مالی در دزفول حفظ شود.
وی با پیشنهاد تبدیل شهرستان دزفول به منطقه ویژه صنایع غذایی و دارویی شمال خوزستان گفت:کارهای خوبی در این خصوص انجام شده و مطالعات آن نیز صورت گرفته است .
مدیر عامل بنیاد توسعه و عمران دز با اشاره به اینکه این بنیاد 180 عضو دارد گفت:قرار بود برای تحقق منطقه ویژه اقتصادی شمال خوزستان با بازدید هوایی و تهیه نقشه هوایی اطلاعات کاملی از منطقه تهیه و در اختیار سرمایه گذاران برای همکاری قرار گیرد که تاکنون این امر محقق نشده است.
هفت تنانیان افزود:باید دراین خصوص دبیرخانه ای برای منطقه اقتصادی شمال خوزستان تشکیل شود تا این امر به سرانجام برسد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این نشست گفت:برای اینکه بتوانیم جوابگوی نیاز نسل آینده باشیم باید چالش ها و مشکلات امروز جامعه را دریابیم و علاوه بر مدنظر قرار دادن آموزش و پژوهش ،توسعه نیز در دانشگاه ها مدنظر قرار گیرد.
ناصر سراج خرمی افزود:شهرستان دزفول سابقه تمدنی چند هزار ساله ای دارد که مردمی متمدن و فرهیخته را پرورش داده است.
وی دزفول را شهر آجر دانست و گفت:اگر کمی تلاش می کردیم با وجود برخورداری از ظرفیت های ویژه تاریخی و باستانی اکنون شهرستان دزفول باید به مرکز بزرگ گردشگری در دنیا معرفی می شد.
سراج خرمی افزود:آسیابها،رودخانه خروشان دز،بافت قدیم،آب شیرین،روستاهای سنگی همه از ظرفیت های دزفول هستند که نادیده گرفته شده اندضمن اینکه شهرستان دزفول ظرفیت های فراوانی در صادرات محصولات کشاورزی دارد و هزاران نیروی متخصص و فنی را در خود جای داده است.
وی افزود:با وجود ظرفیت های بی شماری که در شهرستان دزفول وجود دارد محصولات کشاورزی روی دست کشاورز مانده و اغلب قیمت تمام شده هر محصول بیشتر از قیمت فروش آنهاست.
وی با تاکید بر اینکه شهرستان دزفول توانایی تبدیل شدن به قطب مهندسی منطقه را دارد گفت:مردم در دوران جنگ تحمیلی به بهترین نحو نقش آفرینی کردند و حقشان در حال حاضر توسعه دزفول است تا در آسایش و آرامش باشند.
حسین فرهاد نژاد مدیر کانون توسعه دانشگاه آزاد دزفول نیز گفت:این کانون از 6 ماه پیش تشکیل شده و رسالت آن تلاش برای حرکت دزفول به سمت توسعه می باشد.
وی افزود:فراهم کردن بستری مناسب برای مسئولان و متخصصان برای توسعه دزفول از دیگر اهداف این کانون می باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول نیز گفت:بی اعتمادی به قشر دانشگاهی باعث شده سالانه کشاورزان با ضرر و زیان فراوانی روبرو شوند و محصولاتشان روی دست آنها بماند. 
نجف هدایت افزود:در حال حاضر مرکز تحقیقات کشاورزی بیش از 2 هزار هیات علمی دارد و پژوهشگران و محققان بزرگی در کشور وجود دارد که اگر به آنها اعتماد شود مشکلات پیش روی کشاورزان را نخواهیم داشت. 
وی افزود:دانشگاه ها به سهم خود تحقیقات و پژوهش های بسیاری انجام می دهند ولی دولت مرزها را بسته نگه داشته و هم تلاش محققان و هم تلاش کشاورزان را بی نتیجه کرده است. 
این استاد دانشگاه گفت:سالانه محصولات باکیفیتی در دزفول تولید می شود ولی با وجود همسایگی با کشورهای عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس این محصولات به فروش نمی رسد.
هدایت گفت:در حالیکه کشاورزان خوزستان به کشت چغندرقند روی آورده اند که هم از نظر تناوب کشت،اصلاح اراضی و هم از نظر حفظ منابع خاکی بسیار مفید است ولی کارخانه ای برای فروش محصولات در خوزستان وجود ندارد. 
وی افزود:در ابتدا باید محققان و مروجان کشاورزی را باور کرد تا مجبور نباشند به خارج از کشور مهاجرت کنند و سپس با استفاده از علم آنها راهکار ارائه کرد. 
وی گفت:اگر قرار باشد دزفول منطقه اقتصادی شمال خوزستان باشد باید زیرساختهای لازم و نرم افزارهای لازم در تهران فراهم شود.

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار