tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
نماینده کشاورزان خوزستان در خانه کشاورز:
نماینده کشاورزان خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز کشور گفت: با کاهش شدید قیمت سیب زمینی و پیاز، محصول کشاورزان خوزستان روی زمین مانده است.

     

به گزارش هما خوزستان نقل از ایرنا سعید حلفی ،با بیان اینکه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در مزرعه به دو هزار و 800 ریال و پیاز به سه هزار ریال رسیده، اظهار کرد: با این قیمت برداشت محصول مقرون به صرفه نیست و کشاورز ناچار است که محصول را در زمین باقی بگذارد و آن را برداشت نکند.

وی گفت:بدین ترتیب کشاورزان خوزستانی علاوه بر اینکه بابت کارگری خود سودی کسب نکرده اند، اصل سرمایه ای که پنج ماه هزینه کرده اند را نیز با این اتفاق از دست می دهند.

حلفی این مساله را تحمیل فقر به کشاورزان دانست و اضافه کرد: با این اوصاف کشاورز از زندگی ساقط شده و باعث تاسف است که فکر کنیم فشاری که به کشاورز وارد می شود، به سایر اقشار جامعه ارتباطی ندارد، این در حالیست که حتی مرفه ترین اقشار جامعه نیز با کشاورزان در ارتباط هستند.

به گفته وی، در واقع جامعه باید بیش از کشاورزان به سوگ نشسته، نگران باشد.

وی درباره دلیل این کاهش قیمت، اظهار کرد: تنظیم بازار به عهده دولت است که به ظاهر از انجام آن ناتوان است.

حلفی توضیح داد: وقتی در بخش سبزی و صیفی جات فاقد صنایع تبدیلی هستیم و در خوزستان حتی یک کارخانه تبدیلی در این بخش وجود ندارد این گونه وقایع قابل پیش بینی است، چنانکه احتمال می دهیم که در محصولات دیگر نیز چنین اتفاقی تکرار شود.

این نماینده کشاورزان گفت: در سال های گذشته نیز در خوزستان شاهد چنین رویدادی برای محصولاتی چون کاهو، کلم، هویج و... بودیم اما مسوولان هیچگونه اقدامی برای مقابله با این خسارت به کشاورزان نکردند.

وی نسبت به تبعات کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی در خوزستان، هشدار داد و افزود: این مساله باعث می شود کشاورز از یک تولید کننده حامی جامعه و کارآفرین به سربار جامعه و مخل احتمالی امنیت تبدیل شود.

هم اکنون بیش از پنج هزار هکتار از اراضی حاصلخیز خوزستان زیر کشت سیب زمینی و حدود چهار هزار هکتار نیز به کشت پیاز اختصاص یافته است که پیش بینی شده از این سطح حدود 125 هزار تن سیب زمینی، و

120 هزار تن پیاز بدست آید.

این دو محصول بیشتر در شهرستان های اندیمشک، دزفول، باغملک، شوش، شوشتر و گتوند کشت می شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار