tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

بیرجند - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بارندگی 72 ساعت گذشته در استان، 54 میلیارد ریال به زیرساخت های استان خسارت وارد کرد.

هماخوزستان: سید ابوالحسن میرجلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی تا حدودی به بخشی از راه های روستایی، عشایری، هفت رشته قنات و مزارع و باغ های شهرستان های سربیشه، قاینات، درمیان، زیرکوه و روستاهای بخش مرکزی بیرجند خسارت ناچیزی وارد کرد.
وی گفت: در این مدت میزان بارندگی در برخی از شهرها از جمله نهبندان، بیرجند، قاین، حاجی آباد، خوسف و ... بالاتر از 10 میلی متر گزارش شده است.
وی بیان کرد: با توجه به پیش آگاهی های مناسبی که از سوی سازمان مدیریت بحران کشور، مدیریت بحران و هواشناسی استان برای بارندگی های 24 ساعت گذشته صادر شد، میزان خسارت بسیار ناچیز بود.
به گزارش ایرنا، میرجلیلی اظهار کرد: با توجه به اینکه هشدارها و اخطاریه های زیادی بر بازدید کانال های جمع آوری آبهای سطحی، سیل بندها، دیوارهای حفاظتی و .. به صورت کامل انجام شده بود خسارت ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
وی به دلایل جاری شدن سیلاب و رواناب در استان اشاره کرد و افزود: ایستگاه های هواشناسی استان فقط در یک نقاط خاصی قرار دارد که در بعضی نقاط کوهپایه ای، میزان بارندگی به درستی سنجش نمی شود در صورتیکه شدت بارندگی در حدی است که تبدیل به رواناب و سیلاب می شود.

** از بین رفتن پوشش گیاهی از عوامل جاری شدن سیلاب در استان است
وی عنوان کرد: خشکسالی های 18 ساله در خراسان جنوبی سبب از بین رفتن پوشش گیاهی حتی در مناطق کوهپایه ای و کوهستانی شده است که با اندک بارندگی رواناب و سیلاب جاری می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 80 درصد کاهش بارندگی در استان گزارش شده است افزود: خشکسالی ها سبب فرونشست زمین و کاهش نفوذپذیری خاک شده است.

** کاهش 38 درصدی میزان تلفات مالی در اثر سیل در خراسان جنوبی
میر جلیلی اظهار کرد: با تدابیری که در دولت یازدهم اندیشیده شد با دستور استاندار در مهرماه و آبان ماه هر سال تیم های عملیاتی از راه ها، ابنیه فنی ، مختصات مربوط به راه، قنات، سیل بند شهرها و روستا، کانال های آبهای سحطی و ... بازدید می کنند.
وی ادامه داد: اعضای این تیم متشکل از شرکت آب منطقه ای، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، شهرداری، فرمانداری، راهداری، مدیریت بحران و ... است که به شهرستان ها اعزام می شوند و مباحث نقاط حادثه خیز و سیل خیز استان را مورد بررسی قرار می دهند.
وی یادآور شد: ارایه آمار و ارقام سبب شد سال گذشته علی رغم بارندگی های رگباری که در استان به وقوع پیوست 38 درصد کاهش تلفات مالی را داشته باشیم. 

** میزان تلفات جانی بر اثر سیل در خراسان جنوبی به صفر رسید
وی افزود: طبق استناد سازمان مدیریت بحران کشور در اثر سیل در خراسان جنوبی مبلغ بسیار بالایی صرفه جویی شد و با فرهنگ سازی مناسب، در سه سال گذشته تلفات جانی ناشی از سیل در استان به صفر است.
وی ادامه داد: قبل از این به طور میانگین هر سال سه نفر در استان در اثر سیل جان خود را از دست می دادند که عامل آن نیز سهل انگاری اشخاص بوده است.
اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز دوشنبه بیشترین میزان بارندگی 24 ساعت گذشته را 20 میلی متر مربوط به ایستگاه آرین شهر و کمترین آن را 3.1 میلی متر مربوط به ایستگاه عشق آباد طبس ذکر کرد.
میزان بارندگی در شبانه روز گذشته در بیرجند مرکز خراسان جنوبی8.1 میلی متر گزارش شده است.
ار ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارندگی در بیرجند 19.3 میلی متر است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.4 میلی متر کاهش دارد.
همچنین میزان بارندگی در بیرجند در بلند مدت مشابه 52.7 میلی متر است./ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار