tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
اگرچه بسیاری از مسئولان عدم تکمیل فاز نخست متروی اهواز را به مشکلات مالی کشور ارتباط می دهند اما پیشرفت چشمگیر متروی شهرهایی همچون مشهد و شیراز نشان از آن دارد که دولت اولویت نخست خود را به چنین کلانشهرهایی اختصاص و عزمی برای تکمیل متروی اهواز ندارد.

هماخوزستان: پروژه احداث متروی اهواز پس از ۸ سال مطالعه و تحقیق در سال ۸۰ به تصویب رسید. سازمان قطار شهری اهواز و حومه ساخت و بهره برداری این طرح را برعهده گرفت و قرار بود که تا سال ۹۲،هر ۴ خط متروی اهواز راه اندازی شود. با وعده ها و قول هایی که مسئولین اهوازی و شرکت حمل و نقل ریلی کشور دادند شهروندان این شهر گمان می کردند نهایتا تا سال ۹۰ می توانند از مترو برای رفت و آمد استفاده کنند.البته روند احداث این پروژه نه تنها در سال ۹۰ به اتمام نرسید بلکه حالا پس از گذشت ۴ سال دیگر، هنوز پیشرفت چندانی در کار حاصل نشده است.

در ابتدا پیمانکار طرح شرکت کیسون بود که در ادامه به صورت مشارکتی با شرکت چینی نورینکو اجرای پروژه را برعهده گرفتند. پروژه‌ای که از همان آغاز کار با مشکل مالی و تامین بودجه مواجه شد و تا به امروز نیز این مشکل همچنان پابرجاست.در این پروژه مسئله فاینانس و تامین بودجه تا جایی پیش رفت که مسئولان اهوازی دست به دامن دولت جدید شدند و در دو سال گذشته برای حل این مشکل کمک خواستند.طبق گفته مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز برای حل مشکل اعتبار ارزی پروژه‌های قطار شهری در کشور باید اقدامی صورت بگیرد تا دولت همه سهم فاینانس را خود بپذیرد.

این تناقضات درحالی مطرح می شود که کلانشهرهایی همچون شیراز و مشهد ساخت مترو را همزمان با اهواز آغاز کردند، در حالی که قطار متروی اهواز در ایستگاه بهانه ها توقف کرده اما این روزها خبر از افتتاح خط دوم متروی مشهد باعث ایجاد هزاران سؤال در ذهن شهروندان شده است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در همین خصوص اظهار داشت:پس از بازدیدی که یک ماه پیش از پروژه مترو اهواز انجام شد، تغییراتی در وضعیت این پروژه ایجاد شده است؛ از جمله این که حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی استانداری خوزستان به این پروژه کمک شد و مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دیگر نیز تا چند روز آینده به این پروژه کمک می‌کنیم که در مجموع ۵ میلیارد تومان خواهد شد.

وی افزود: ‌بنا بود مبلغ یک میلیارد تومان نیز شهرداری اهواز به این مبلغ اضافه کند و این ۶ میلیارد تومان که به پیمانکار پروژه تحویل شد، کار را ادامه دهد و تونل دوم مترو را تا میدان ساعت حفر کند.

شریعتی گفت: تلاش می‌شود در مدت ۱۲ ماه، فاز نخست قطار شهری اهواز راه‌اندازی شود که در این راستا در مدت یک ماه‌ گذشته، خوب پیش رفته‌ایم.

اگرچه بسیاری از مسئولان عدم تکمیل فاز نخست متروی اهواز را به مشکلات مالی کشور ارتباط می دهند اما پیشرفت چشمگیر متروی شهرهایی همچون مشهد و شیراز نشان از آن دارد که دولت اولویت نخست خود را به چنین کلانشهرهایی اختصاص و عزمی برای تکمیل متروی اهواز ندارد./هورنیوز


نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار