tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:امروز شاهد هستیم که مجاهدان دوران دفاع مقدس بار دیگر وحدت و همدلی را برای ارتقاء نظام سلامت و توسعه همه جانبه میهن اسلامی به منصه ظهور گذاشته اند.

 هماخوزستان : آئین افتتاح بیمارستان شهید دکتر بقایی ٢ با حضور دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، آیت‌الله محمد حسین احمدی شاهرودی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سردار عبداللهی معاون بهداشت و درمان نیروهای مسلح، سردار خادم السیدالشهداء فرمانده قرارگاه کربلا، سردار فتحیان مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه موقت اهواز، دکتر غلامرضا شریعتی استاندار استان خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم و برادر شهید دکتر بقایی برگزار شد.

دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این مراسم با نثار درود به روح پرفتوح امام راحل و روح طیبه شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدایی که امنیت امروز حاصل رشادت های آنان می باشد، گفت: میزبان اصلی برنامه امروز شهید دکتر مجید بقایی است و امروز شاهد هستیم که مجاهدان دوران دفاع مقدس بار دیگر وحدت و همدلی را برای ارتقاء نظام سلامت و توسعه همه جانبه میهن اسلامی به منصه ظهور گذاشته اند.

وی اظهار داشت: امروز برای خوزستان و حوزه سلامت روز مبارکی است و بیمارستانی جدید با ویژگی ها و ظرفیت های جدید برای جبران عقب افتادگی ها و کمبودهای تخت بیمارستانی در استان خوزستان فعال شده است که براستی موجب جهش و جشن برای حوزه سلامت شده است، چرا که با وجود ٦ هزار بیمار سرطانی در استان خوزستان، بیمارستان شفا با ظرفیت ١٤٠ تخت که تنها ٦٠ تخت آن برای این بیماران اختصاص داده شده بود، به این جمعیت کثیر ارائه خدمت می کرد که گاهاً به دلیل عدم انجام شیمی درمانی در موعد مقرر، مشکلاتی برای درمان این بیماران ایجاد می شد.

ایدنی با بیان اینکه در صورتیکه پیگیری برای افزایش ظرفیت تخت های بیمارستانی انجام نمیشد، این مهم امروز محقق نمی شد، خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده و عقد تفاهم نامه فی مابین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مرکز بهداری رزمی جنوب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با همکاری سردار اخوان، سردار عبداللهی، سردار فتحیان، دکتر ایازی و همچنین رئیس بسیج جامعه پزشکی استان و سرهنگ اکبری فرماندهی بهداری رزمی جنوب که از هیچ کوششی برای بهره برداری سریعتر از بیمارستان دریغ نکردند، این پروژه امروز به بهره برداری رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان نمود: برای راه اندازی چنین بیمارستانی با ظرفیت ٤٠٠ تختخواب، مطابق استانداردها و هزینه های کنونی، اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز بود ولی با این همکاری و تفاهم نامه فی مابین، این بیمارستان با هزینه ای کم تر از ١٠ میلیارد تومان راه اندازی گردید.

وی ضمن تقدیر از حمایت های وزیر بهداشت در راستای راه اندازی بیمارستان شهید دکتر بقایی ٢ بیان کرد: بیماران سرطانی به علت هزینه های سنگین درمان، در معرض فروپاشی خانواده هستند که خوشبختانه با حمایت های وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت، امروز شاهد هستیم که هزینه درمان بیماران سرطانی در مراکز درمانی دانشگاهی با هزینه هایی کم تر از ۶ و ۳ درصد به ترتیب در شهر و روستا اعمال می شود و علاوه بر آن در سالهای ٩٣ و ٩٤ درمان بیماران سرطانی در بیمارستان شفا اهواز رایگان انجام شده است.

ایدنی گفت: طرح تحول نظام سلامت تنها محدود به حوزه درمان نبود و در حوزه بهداشت نیز در بحث توسعه زیرساختها فعالیت های بسیار خوبی در خوزستان انجام شد، ١٠٧ خانه بهداشت، ٦٧ مرکز جامع خدمات سلامت، ١٥ مرکز بهداشتی و درمانی و ١١٧ مرکز سلامت روستایی در استان در مدت زمان ۳ و نیم سال احداث و تجهیز شد که نشان از همت ویژه هم در حوزه درمان و هم در حوزه بهداشت در خوزستان بوده است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور تصریح کرد: در هفته پیش، قرارداد ساخت ١٦٢ مرکز بهداشتی و درمانی با هزینه ای بالغ بر ١٠٠ میلیارد تومان که مقرر شد ٥٠ درصد را استانداری و ٥٠ درصد را وزارت بهداشت تقبل کند، امضاء شد که امیدواریم تا پایان سال ٩٦ به بهره برداری برسند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز بکار دولت یازدهم با کمبود بیش از ٢٥٠٠ تخت بیمارستانی در حوزه تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مواجه بودیم، گفت: پروژه های بیمارستانی متعددی در استان خوزستان از ابتدای سفر وزیر بهداشت به همراه رئیس جمهور در سال ٩٢ آغاز و مجدانه پیگیری شد که اکنون موجب افزایش ظرفیت درمانی در استان خوزستان شده است و این رویه همچنان ادامه دارد.

ایدنی با بیان اینکه برنامه ریزی خوبی برای اتمام پروژه های نیمه تمام بیمارستانی در این راستا به عمل آمد، گفت: در اولین گام در این مسیر، بیمارستان ١٨٤ تختخوابی مسجدسلیمان به عنوان اولین و مجهزترین بیمارستان خارج مرکز استانی در کشور در سال گذشته به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: در هفته سلامت سال آتی نیز شاهد افتتاح بیمارستان ١٢٨ تختخوابی دشت آزادگان که بیش از ۱۵ سال از آغاز احداث آن گذشته بود، ولی متأسفانه به صورت نیمه تمام رها شده بود و با همت صورت گرفته در عرض یک سال اخیر به اتمام رسید و از هفته آینده مراحل تجهیز آن انجام می شود، خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: پروژه بیمارستان ابوذر اهواز که با حمایت بنیاد مستضعفان در حال تکمیل است و همچنین پروژه بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز از پروژه های بزرگ دیگری هستند که در استان خوزستان در حال انجام و رو به اتمام می باشند که امیدواریم در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ و در دولت یازدهم به بهره برداری برسند.

وی تصریح کرد: فعال شدن ۱۲۰ تخت بستری روانپزشکی و تأسیس بیمارستان شهید دکتر بقایی٢، سبب افزایش تختهای بستری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شد و تا حدودی کمبودهای این حوزه را برطرف نمود.

ایدنی افزود: با توجه به وظیفه پاسخگویی نظام سلامت به بحران های محلی و وجود ریزگردها که سبب افزایش بیماریهای تنفسی در خوزستان شده است، مجوز ساخت بیمارستان فوق تخصصی تنفسی کسب شده است و همچنین اقدامات خوبی که در بحث حمایت طلبی نهادهای فرابخشی انجام شده، منجر به آغاز فعالیت احداث مرکز درمانی جامع سرطان برای جایگزینی بیمارستان شفا گردیده است.

وی افزود: ١٢ بلوک زایمانی برای ترویج زایمان طبیعی در شهرستان های مختلف تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حال ساخت، نوسازی و تجهیز می باشد و ٥ مجتمع اورژانس بیمارستانی در حال احداث هستند که از ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسند و با توجه به اینکه بخش زیادی از هزینه های درمانی در بخش های سرپایی از جیب مردم پرداخته می شود ١١ درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی برای کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم در بیمارستان های تابعه دانشگاه در حال احداث هستند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور تصریح کرد: تخت های ویژه یکی از معضلات در بخش درمان بوده است، به همین منظور ٨٤ تخت مراقبت ویژه در ۱۲ بیمارستان فعال شده است، ٦ مرکز جامع تیپ یک سرطان عملیات احداث آنها در حال انجام است، تخت های دیالیز از ۱۸۵ به ۳۵۷ تخت افزایش پیدا کرده است،ک و اورژانس هوایی راه اندازی شد که به دنبال آن بسیاری از اعزام های مادران باردار در نقاط صعب العبور استان که بعضاً در فصول زمستان امکان دسترسی به آنها وجود نداشت، انجام گردیده است.

ایدنی فعالیت ها در حوزه آموزش را در جهت ایجاد نظام آموزشی پاسخگو عنوان نمود و گفت: به همین منظور مجتمع های آموزش عالی سلامت در شهرهای مسجدسلیمان، رامهرمز، ایذه، ماهشهر و دشت آزادگان با هدف بومی گزینی و تربیت نیروهای انسانی که در نهایت در همان شهر مشغول به فعالیت خواهند شد، فعال شده اند و یا در شرف فعالیت می باشند.

وی بیان کرد: جذب ٨٤ عضو جدید هیت علمی و ایجاد ١٥ رشته تحصیلات تکمیلی بخصوص در رشته های فوق تخصص ریه و تروما که  بیشترین بار بیماری را دارند، از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه آموزش بوده است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه شاخص امید به زندگی در استان خوزستان از شاخص کشوری کمتر بوده است، گفت: هم اکنون امید به زندگی برای زنان ۷۸ و مردان ۷۴ است که به شاخص کشوری رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان خاطرنشان کرد: شاخص مرگ در بیمارستان در سال ٩٤ معادل ۲۴ مورد از هر ۱۰۰۰ بستری بوده است که اکنون این رقم به ١٨.٥ کاهش پیدا کرده است که نشان دهنده افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی همراستا با افزایش کمیت خدمات بوده است و امیدواریم در سالهای آتی بیشتر و بهتر شاهد فضایی باشیم که به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این فضا، بیمار به جز رنج و درد بیماری هیچ دغدغه دیگری نداشته باشد.

   
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار