tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
با اینکه بانکهای خوزستان از سرمایه استان بهره می برند اما در پرداخت تسهیلات جهت ایجاد رونق اقتصاد کم کاری می کنند.

هماخوزستان : سیستم بانکی کشور در چند سال گذشته شاهد فسادهای گسترده اقتصادی بود که نمونه آخر آن فسادهای 8 هزار و 12 میلیارد تومانی است، این فسادها علاوه بر ایجاد حس یأس و ناامیدی در کشور سبب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود. این فسادهای دامنه دار در سیستم بانکی کشور در خوزستان هم رخ داده و منشاء فساد 3 هزار میلیاردتومانی در خوزستان بوده است.

بانک‌های خوزستان اما بی توجه به هرسالت ذاتی خود در حمایت از اقتصاد خصوصی، در حال فعالیت هستند و این فعالیت کم اثر سبب اعتراضات گسترده به سیستم بانکی شده است. نماینده ولی فقیه در خوزستان در این باره می‌گوید: مدیران عامل بانک‌های خوزستان به تصمیمات دولت تمکین نمی‌کنند و ما بنا داریم از آنها شکایت کنیم چرا که تصمیمات استاندار و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت را قبول نمی‌کنند.

آیت الله موسوی جزایری می‌افزاید: وضعیت پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های خصوصی در خوزستان قابل قیاس با استان‌های هم‌تراز مانند اصفهان و خراسان رضوی نیست و حتی وضعیت استان‌های کوچکی مانند یزد در این زمینه بهتر از خوزستان است. بنده از این مدیران شکایت می‌کنم و وضعیت باید بهبود یابد.

بانک‌ها دغدغه استان را ندارند

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان نیز درباره عملکرد بانک‌های استان بیان می‌کند: بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات در حوزه کشاورزی عملکرد خوب اما در حوزه صنعت عملکرد مناسبی ندارد و از 94 میلیارد تومان که به بخش صنعت معرفی شده تنها 15 میلیارد تومان پرداخت شده است.

امید حاجتی با اشاره به اینکه برخی بانک‌های خصوصی خوزستان دغدغه توسعه استان را ندارند، می‌گوید: با توجه به اینکه منابع زیادی از استان در بانک‌های خصوصی است اما بانک‌های آینده، پاسارگاد، شهر، پارسیان، سینا و اقتصاد نوین عملکردی در در اعطای تسهیلات ندارند و پاسخ‌گو نیز نیستند.

وی تصریح می‌کند: خوزستان در رده‌بندی استان‌ها براساس میزان تسهیلات اعطایی در پرداخت مستقیم از منابع داخلی رتبه 29 را دارد . با توجه به گزارش بانک مرکزی نسبت به سپرده‌های مردم در بانک‌ها چرا خوزستان رتبه 29 را دارد؟ سپرده‌های مردم کجا هزینه می‌شوند؟

حاجتی عنوان می‌کند: با کسی تعارف نداریم اعداد و ارقام گزارش‌ها تایید می‌کنند که سیستم بانکی خوزستان در راستای حل مشکلات متناسب با جایگاه خود در اقتصاد مقاومتی کمک نمی‌کند.

بانک‌ها پاسخگوی تقاضاها نبودند

رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجهبا اشاره به گزارش عملکرد بانک‌های خوزستان نسبت به اعطاءتسهیلات بانکی می‌گوید: با توجه به گزارش‌ها دریافت تسهیلات از بانک‌ها متناسب با میزان تقاضا نیست و این شکاف حس می‌شود که بانک‌ها نتواستند پاسخ‌گوی تقاضاها باشند.

مجتبی خالصی با بیان اینکه بانک‌ها از نظر منابع مشکلی ندارند و عدم اعطاءوام نشانه‌ کم‌کاری آن‌ها است، می‌افزاید: با توجه به اینکه خوزستان از نظر ظرفیت غنی‌تر از استان‌های دیگر است اما بانک‌های خوزستان نسبت به بانک‌های دیگر استان‌های کشور عملکرد ضعیف‌تری دارند.

پرداخت یک چهارم اعتبارات مصوب

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان درباره میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها به صنایع خوزستان می گوید: از ابتدای سال 95 تاکنون 694 درخواست تهسیلات واحدهای صنعتی به بانک‌ها ارائه شده است و این درخواست‌ها از سوی صنایع تولیدی صلاحیت دار مطرح بوده است.

مهرام روانبخش می افزاید: پس از این درخواست‌ها کمیته‌ای با حضور نماینده بانک، استاندار خوزستان، نماینده تأمین اجتماعی و نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاع اجتماعی تشکیل شد و 478 واحد صنعتی برای دریافت تهسیلات به بانک‌ها معرفی شدند.

وی عنوان میکند: بانک‌های عامل در خوزستان از 760 میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات به صنایع تولیدی فقط 197 میلیارد تومان را به صنایع پرداختند.

به گزارش رهیاب، انتقادات از عملکرد بانک‌ها در خوزستان در حال افزایش است و به نظر می‌رسد کارگروه‌های اقتصادی فعال در استانداری خوزستان باید ساز و کار الزام آوری برای بانک‌ها ایجاد کنند و با ارسال گزارش عملکرد آنها به مقامات مرکزی ریشه این کم‌کاری را بخشکانند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار