هماخوزستان :  مسعود کرباسیان با اشاره به طرح پنجره واحد تجاری گفت: پنجره واحد تجاری با سرعت بخشیدن به مبادلات تجاری، حجم تجارت را افزایش می‌دهد. در این طرح که خدمات از  یک بستر متمرکز (سامانه جامع گمرکی) به ذی‌نفع عرضه می‌شود، ارتقای شفافیت در نظام گمرکی را به دنبال دارد.

 رییس کل گمرک ایران اظهارداشت: پنجره واحد تجاری مجموعه‌ای از ماژول‌های ارتباطی بین گمرک و سایر سازمان‌های دخیل در  تجارت است که خدمات را از یک بستر متمرکز با مرکزیت هسته (سامانه جامع گمرکی) به ذینفع عرضه می‌کند و تمام مجوزها و محتوای تجاری را بر یک بستر واحد با سازمان‌ها تبادل و به اشتراک می‌گذارد.

کرباسیان ادامه داد: بر اساس اعلام بانک جهانی به ازای هر روز تاخیر در انجام تشریفات گمرگ یک درصد ارزش کل کالا به هزینه‌های مترتب بر ترخیص کالا اضافه خواهد شد. کاهش انجام تشریفات، بالغ بر ۲۳ درصد ارزش تجارت صرفه‌جویی در چرخه تجارت خارجی را به دنبال داشته است.

وی افزود: در حال‌ حاضر، جایگاه سازمان گمرک در دنیا از یک سازمان عوارض‌گیرنده و درآمدی به یک نهاد مهم برای اجرای قانوندر حوزه‌های امنیت، سلامت، استاندارد و ایمنی ارتقا یافته است.

رییس کل گمرک تاکید کرد: گمرک سازمانی است که در معرض فساد، نفوذ سیاسی و فشارهای فراوان قرار دارد و اگر مستقل و مقتدر نباشد، هرگز نمی‌تواند به وظایفش عمل کند. کرباسیان درباره اوضاع فعلی سازمان تحت مدیریتش از جهت استقلال گفت:  اکنون گمرک تحت‌ نفوذ هیچ‌کس نیست و خوشحالم که هر روز برای اقتدار این سازمان می‌جنگم.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: از مشکلاتی که سازمان گمرک با آن دست و پنجه نرم می‌کند، فشارهای اعمال شده به این سازمان  هنگام انجام وظایف قانونی‌اش است./افکارنیوز