tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲

هماخوزستان :خطای پزشک در یکی از مراکز درمانی اراک باعث شد پای سالم بیمار به جای پای شکسته اش مورد عمل جراحی قرار گیرد.

سید محمد جمالیان، رییس مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر (عج) اراک در خصوص این قصور پزشکی گفت:ساعت ۱۶ روز شنبه ۱۴ اسفندماه، مرد ۸۸ ساله با پای شکسته به مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر (عج) اراک مراجعه می کند و ساعت ۲۰ همان روز مورد عمل جراحی قرار می گیرد.

 

جمالیان اظهار کرد: همراه بیمار بعد از خارج شدن بیمار از اتاق عمل متوجه می شود که پای راست بیمار مورد عمل قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: هر چند عملی که روی پای راست این بیمار صورت گرفته بود بر اساس موازین علمی بوده است اما قصوری که متوجه پزشک بوده این است که به صورت کامل برای بیمار شرح داده نشده بود که اگر عمل تراکشن روی پای راست بیمار انجام نشود دچار آرتروز و محدودیت حرکتی می شود.

 

رییس مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر (عج) اراک با بیان اینکه تذکر کتبی به این پزشک داده شده است خاطرنشان کرد: پرونده به مراجع بالاتر ارجاع شده تا به تخلف این پزشک (که تخلف از قوانین بوده است) رسیدگی شود.

 

این در حالی است که موضوع خطای پزشکی،آنطور که آمارها نشان می دهد، سهم یک تا سه درصدی از میزان مرگ و میر بیماران در دنیا،را شامل می شود.

 

جراحی عضو سالم، جا گذاشتن وسیله جراحی در بدن بیمار، مرگ بیمار بر اثر نبودن پزشک جراحی که او را عمل کرده است، مرگ بیمار بر اثر تشخیص نادرست عارضه و….، از جمله «قصور»پزشکی هستند.

 

بر اساس گزارش سازمان نظام پزشکی ایران، سالانه ۸۰۰ میلیون خدمات پزشکی به مردم ارائه می شود اما حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار پرونده مربوط به خطاهای پزشکی تشکیل می شود.

 

همچنین براساس آمارها میزان شکایات پزشکی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ رشد ۵ درصدی داشته و بیشترین خطاهای پزشکی مربوط به پزشکان زنان و زایمان، جراحان عمومی و دندانپزشکان بوده است.

 

موضوع  عمل  پای راست به جای پای چپ یکی از بیماران در یکی از مراکز درمانی اراک، باعث شد موضوع «خطاهای پزشکی »بار دیگر بر زبان ها بیفتد و رسانه ها، مسئولین امر و...، این مسئله را مورد کنکاش و ارزیابی قرار دهند.

 

این در حالیست که این موضوع برای اولین بار نیست که در استان مرکزی و شهرستان اراک اتفاق می افتد و اخبار مربوط به خطای پزشکی، چندین بار در رسانه های استان منتشر شده است(اینجا)و (اینجا) و البته این تنها نمونه هایی است که خبری شده اند.

 

نکته قابل توجه در این جریان عدم نظارت درست بر روند درمان بیماران است و این خلاء سبب می شود تا شاهد اینگونه حوادث در سطح بیمارستانها باشیم./راه دانا 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار