tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹

30041 (4).jpg

هماخوزستان :مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به شناسایی 13 کانون بحرانی در اراضی بیابانی و کویر یزد، گفت: خطر تبدیل به کانوهای فوق بحرانی، کانون‌های بحرانی فرسایشی استان یزد را تهدید می‌کند.

 «محمدرضا آخوندی» در مراسم گرامی‌داشت هفته منابع طبیعی در دانشگاه یزد با بیان این‌که استان یزد ۱۳ سال خشکسالی داشته است، ‌اظهار کرد: استان یزد یک استان خشک و فراخشک است.

وی کاهش تنوع زیستی و کاهش زادآوری را از جمله تبعات خشکسالی دانست و خاطرنشان کرد: در جهان امروزی با مجموعه‌ای از معضلات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی دست‌ به گریبان هستیم که روزبروز پیچیده‌تر می‌شوند.

آخوندی افزود: پیچیده شدن معضلات زیست محیطی تبعاتی را به‌دنبال دارد که از جمله آن تغییرات اقلیمی است که شاهد آن نیز در استان یزد هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد تصریح کرد: نابودی تنوع زیستی، فرآیندهای تخریبی زیست بوم‌های حیات‌وحش، انتشار طیف گسترده آلاینده‌های ناشی از مصرف منابع و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و بیابان‌زایی از دیگر چالش‌های پیش روی ماست که باید با همفکری و همراهی مراکز علمی و دانشگاهی، گام‌های اساسی برای جلوگیری از این معضلات برداریم.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در این راستا گفت: سیاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در واقع مشارکت مردمی است در راستای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی است.

وی با اشاره به سیمای منابع طبیعی استان افزود: استان یزد دارای  7.3 میلیون هکتار مساحت است که از این میزان 2.6 میلیون هکتار اراضی بیابانی و کویری است و در این اراضی بیابانی و کویری ۱۳کانون بحرانی فرسایشی با مساحت ۵۳۰هزار هکتار قرار گرفته است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر برای این معضل چاره‌ای نیندیشیم قطعاً این کانون‌ها در آینده‌ای نزدیک در استان یزد مانند استان خوزستان به کانون‌های فوق بحرانی تبدیل می‌شوند.

مدیکر کل منابع طبیعی یزد خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۴۹ جنگل‌کاری در اراضی بیابانی در استان به مساحت ۶۰ هزار هکتار انجام شده است که متأسفانه در سال‌های اخیر در این زمینه با چالش‌هایی مانند خشکسالی و کاهش اعتبارات روبرو شدیم. ۷۲۶ گونه گیاهی در استان یزد وجود دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون 726 گونه گیاهیی در استان یزد وجود دارد، گفت: در استان قریب 4.5 میلیون هکتار اراضی مرتعی داریم که به عبارتی دیگر ۶۰ درصد سطح استان اراضی مرتعی است.

آخوندی با اشاره به این‌که تاکنون 8000 گونه کیاهی در کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: ۲۰۰ گونه از گونه‌های استان یزد دارویی و صنعتی است.

این مقام مسئول با بیان این‌که استان یزد از دیرباز مهد کشت و بهره‌برداری گیاهان دارویی و صنعتی در کشور بوده است،‌ گفت: در چندسال اخیر ما با کاهش زادآوری و عدم برداشت مواجه شدیم.

 وی تصریح کرد: استان در این زمینه پتانسیل بسیار خوبی دارد اما اخیراً با چالش‌هایی شامل کمبود اعتبار و نبود بارش‌های لازم روبرو شده‌ است.

آخوندی ادامه داد: در سطح استان یزد هم‌چنین  قریب به ۱۳۰ هزار هکتار جنگل طبیعی داریم که در شهرستان خاتم قرار دارد و دارای گونه‌های گیاهی بنه و بادام هستند.

وی با اشاره به این که ما در استان فرصت‌های خوبی در بخش منابع طبیعی داریم، افزود: آمادگی افکار عمومی و سازمان‌های مردم‌نهاد در رابطه با حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، استفاده از پتانسیل‌های بین‌المللی در خصوص محیط زیست و تنوع زیستی، وجود تنوع زیستی، گردشگری طبیعی و بحث اکوتوریسم، استفاده از انرژی‌های نو، وجود انواع معادن و عناصر معدنی، امکان توسعه و کشت گیاهان دارویی و  گیاهان صنعتی، از جمله فرصت‌های منابع طبیعی در استان یزد است./ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار