tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲

اهواز  رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 99 مرکز گذری کاهش آسیب برای درمان اعتیاد در کشور فعالیت می کنند.

هماخوزستان: دکتر حمیدرضا فتحی چهارشنبه در حاشیه کارگاه کشوری کاهش آسیب اعتیاد در سرسرای هتل پارس اهواز اظهار کرد: از این تعداد، 51 مرکز در قالب تفاهم نامه هایی با ستاد مبارزه با مواد مخدر، مورد حمایت وزارت بهداشت قرار می گیرند و مابقی از منابع داخلی این وزارت تامین هزینه می شوند. 
وی افزود: این مرکز متولی ارائه خدمت به 2 گروه هدف اصلی شامل معتادان مصرف کننده مواد مخدر با الگوی تزریقی و معتادان بی خانمان تقسیم می شوند.
فتحی اضافه کرد: در این مراکز حدود 9 هزار نفر در مراکز گذری و 9 هزار نفر توسط تیم های سیار خدمت می گیرند و معادل این جمعیت از معتادان غیر تزریقی بی خانمان و یا با سطح اقتصادی پایین تحت پوشش این مراکز هستند. 

** کاهش شیب بروز اچ آی وی از طریق الگوی تزریقی
این مسئول وزارت بهداشت گفت: با ارائه خدمات در حوزه درمان، کاهش آسیب و آموزش ها امروز شاهد هستیم شیب بروز اچ آی وی از طریق الگوی تزریقی خیلی کند شده است.
وی اظهار کرد: موارد جدید ابتلا به اچ آی وی از طریق اعتیاد تزریقی مشترک از 67 درصد در سال های گذشته به 37 درصد در 9 ماهه سال 95 کاهش یافته است.
فتحی اضافه کرد: امروز حداقل شیوع اچ ای وی از راه اعتیاد تزریقی دیگر با آن شیب تند نگران کننده در برخی سال های گذشته اتفاق نمی افتد.

**اختلال مصرف یک میلیون و 325 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر 
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در باره آخرین وضعیت اعتیاد در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار رسمی در کشور، مطالعه شیوع سنجی 1390 ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورنشان می دهد یک میلیون و 325 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که دچار اختلال مصرف هستند که 90.7 درصد مرد و 9.3 درصد زن هستند.
وی ادامه داد: مصرف مواد همچنان در بین مردان بیشتر از زنان است و تنها در مورد برخی مواد مانند محرک ها، فاصله عددی بین دو جنسیت کمتر شده است.
فتحی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در این حوزه اظهار کرد: ادغام نظام غربالگری و انجام مداخلات درمانی سطح اول در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه با ابزارهایی که توسط مجامع بین المللی تایید شده، با طراحی مداخلات مختصر، مداخلات توسعه یافته روانشناختی در ساختار و تدوین پروتکل، آموزش کارشناسان و جذب یک هزار و 130 کارشناس انجام شده است. 
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درصدی از بیماران مصرف کننده مواد زنان هستند اما زنان مراجعه کمتر و دسترسی کمتری به مراکز درمانی دارند.
وی اضافه کرد: از آنجایی که بخشی از آنها زنان باردار هستند نظام غربالگری، شناسایی و مراقبت آنها باید ارتقا یابد در نتیجه فرایند غربالگری پیش بینی شد و محتوا و پروتکل درمانی مرتبط با درمان مادران باردار که متاثر از مصرف مواد هستند در سال 1392 توسط وزارت بهداشت به کلیه دانشگاهها ابلاغ شد.
فتحی ادامه داد: در حال حاضر خدمات ادغام یافته شده و بیماران بهتر شناسایی می شوند و با محتوای درمانی استاندارد درمان می گیرند.
این مسئول وزارت بهداشت گفت: از دیگر برنامه ها که درصدد انجام آن هستیم این است که بعد از شناسایی مادران باردار متاثر از مواد، تا مدت مناسبی حداقل 6 ماه در دوران بارداری و تا مدتی پس از زایمان در مراکز درمان نگهدارنده دولتی زیر پوشش قرار گیرند.
وی افزود: قرار است مبالغی از هزینه های پرداخت و یا در حد کامل یا درصد بالایی از سیستم درمانی توسط وزارت پرداخت شود و اولویت ارائه خدمات به این گروههای هدف است. 
فتحی با اشاره به اینکه شیوع اختلالات مصرف مواد در کودکان سهم زیادی ندارد اما وجود حتی یک مورد مهم است بیان کرد: در 2 سال گذشته محتوای درمان اختلال مصرف مواد درکودکان و نوجوانان تدوین و نهایی شده و آماده است که طرح در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح و ابلاغ شود.

**تدوین نظام سطح بندی خدمات در حوزه سوء مصرف مواد
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از آنجایی که درحوزه سوء مصرف مواد نظام سطح بندی خدمت تاکنون تعریف نشده بود با مشارکت بعضی از صاحب نظران و اندیشمندان، این محتوا در سطح دفتر سلامت روانی و اجتماعی در وزارت بهداشت تدوین شده و تکلیف وزارت بهداشت است که نظام سطح بندی خدمات در حوزه سوء مصرف مواد در سطح کشور را ارائه کند.
وی اظهار کرد: این نظام تدوین شده و برای صاحب نظران ارسال شده که نظرات آنها را ابلاغ کنند.
فتحی در خصوص برگزاری این کارگاه گفت: یکی از برنامه های وزارت بهداشت، شناسایی و غربالگری اختلالات مصرف مواد در نظام مراقبت های بهداشت اولیه است و خانواده ها نیاز به آموزش هایی در خصوص سوء مصرف مواد دارند.
این مسئول وزارت بهداشت بیان کرد: این کارگاه که روزهای 17 و 18 اسفند ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حضور کارشناسان دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد تا دررابطه با آموزش هایی که در قالب فایل های مولتی مدیا در اختیار آنها قرار گرفته رفع اشکال شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار