tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان:
در سفر مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تقاضای احداث 4 پایگاه اطفای حریق در چهار نقطه خوزستان ارائه شد که با احداث یک پایگاه مجهز موافقت و مصوب شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: نباید جبران همه کاستی‌ها و عقب ماندگی‌های مربوط به سال‌های گذشته را از استاندار فعلی و دولت یازدهم مطالبه کرد. بسیاری از اتفاقات اخیر مانند ریزگردها، قطعی برق و آب و. . . به دلیل عدم رسیدگی به مسائل زیرساختی و زیربنایی استان در دولت‌های نهم و دهم با آن بودجه نجومی ‌و بی‌سابقه است. 

مهندس کیامرث حاجی‌زاده در ابتدای این گفتگوی با روزان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص علت وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع استان گفت: پنج درصد از جنگل‌ها و مراتع کشور در استان خوزستان است که در سه ماهه اول سال جاری شاهد بیش از 90 فقره آتش‌سوزی در بیشه زارها، جنگل‌ها و مراتع در شهرهای استان بودیم. 

این مقام مسئول علت عمده آتش‌سوزی‌های اخیر را خشکسالی‌های اخیر دانست و گفت: در سال آبی گذشته شاهد کاهش محسوس نزولات آسمانی بودیم؛ به طوری که در اوایل فصل بهار بارندگی آنچنانی نداشتیم. همچنین بارش‌های بهاره باعث رشد گیاهان در مراتع شد. به دلیل همزمانی کوچ عشایر با رشد علوفه در مراتع و عدم استفاده احشام از مراتع مذکور زمینه برای بروز آتش سوزی فراهم کرد.همچنین گرمای زودرس و افزایش بی سابقه دمای نیز در سال جاری مزید علت شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص دلایل دیگر بروز آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع استان را عدم آموزش لازم کشاورزان در خصوص تبعات منفی آتش زدن بقایای محصول خود دانست و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان باید در این زمینه آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه دهد. 

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد از علت آتش‌سوزی‌های اخیر، آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول توسط کشاورزان و انتقال آن به جنگل‌ها و مراتع پیرامونی بوده است. این مقام مسئول گفت: با وجود همه کمبود امکانات و تجهیزات در خصوص اطفای حریق در استان با تدابیر و پیگیریهای استاندار، معاونت عمرانی، مدیریت بحران استانداری، هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد، اصحاب رسانه و نیروهای سپاه، انتظامی ‌و ارتش توانسته‌ایم در حوزه اطفای حریق موفق عمل کنیم. 
حاجی‌زاده در خصوص تعمدی بودن بسیاری از آتش‌سوزی‌های سه ماهه ابتدای سال جاری در جنگل‌ها و مراتع استان گفت: بر اساس آمار رسمی‌ علت بیش از 70 درصد از آتش‌سوزی‌های اخیر، آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول و سرایت آن به جنگل‌ها و مراتع پیرامونی بوده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: مهم‌ترین مصوبه‌ای که در ارتباط با آتش زدن عمدی جنگل‌ها به عنوان جرمی ‌عمومی ‌و غیر قابل گذشت وجود دارد، ماده 47 ‌قانون خاص حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مصوب سال 1346 است که مجازات سنگینی را برای مرتکبان این جرم تعیین کرده است. 

حاجی‌زاده ادامه داد: به موجب این ماده قانونی، «هر کس در جنگل عمداً آتش‌سوزی ایجاد کند، به حبس از سه تا 10 سال محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکب، مأمور ‌جنگلبانی باشد به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود. ماده 45 قانون مذکور نیز تصریح می‌کند: «‌آتش زدن نباتات در مزارع و باغ‌های داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است و در صورتی‌ که در نتیجه‌ بی‌مبالاتی، حریق در جنگل ایجاد شود، مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. 

وی یادآور شد: معتقدم پیش از اعمال مراحل قانونی و جزائی باید در این زمینه فرهنگ سازی شود تا کشاورز به ذات عمل مضر خود پی ببرد. در این زمینه باید کمیته‌های ترویج آموزش کشاورزان مجددا احیا شود. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در پاسخ به این سوال که هزینه تولید یک لیتر آب زیرزمینی 300 میلیون تومان و قیمت فروش آب هم لیتری 1000 تومان است، تولید یک هندوانه 10 کیلویی در ایران بین 5‌/‌2 میلیون تا 750 میلیارد تومان آب می‌خورد، چرا با وجود بحران کمبود آب جهاد کشاورزی استان مانع از کشت این محصول نمی‌شود، گفت: باید در این زمینه به کشاورزان آگاهی‌های لازم در خصوص آب بری این محصول و مقرون به صرفه نبودن آن داده شود تا کشاورز دچار خسران نشود. 

حاجی‌زاده تصریح کرد: یکی از انتقاداتی که به سازمان جهادکشاورزی استان وارد است، این است که سازمان، آموزش‌های لازم به کشاورز ارائه نداده است. باید روش‌های جایگزین آتش زدن مزارع را به کشاورزان آموزش داد و آنها را از مضرات و آسیب‌هایی که این اقدام به زمین‌های آنان و محیط زیست وارد می‌کند، آگاه کرد. 

حاجی‌زاده در خصوص توجیه سازمان جهاد کشاورزی در مورد مجوز کشت هندوانه به روش نواری که آب کمتری مصرف می‌کند، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی از هر روشی که می‌خواهد استفاده کند با توجه به شرایط بحرانی آب کشت هندوانه در استان به صلاح و صرفه نیست. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: ماموریت اداره کل مدیریت بحران هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرای مرتبط است.یکی از مشکلات سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، نبود امکانات و تجهیزات لازم و کافی جهت اطفای حریق است؛ در حالی که 5 درصد بیشه زارها و جنگل‌های کشور در استان خوزستان است، این استان فاقد پایگاه اطفای حریق است. حاجی زاده افزود: در خصوص این مسئله مکاتباتی با سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان داشته‌ایم. 

معتقدم عملکرد مدیران استان باید توسط رسانه‌ها و افکار عمومی ‌ارزیابی شود و مورد بازخواست قرارگیرد. استانداری خوزستان در خصوص جذب امکانات و تجهیزات جهت اطفای حریق وظیفه‌ای بر عهده ندارد. مدیران مربوطه نباید این نقیصه را به استانداری ارتباط دهند و خود باید در این زمینه از دستگاه‌های متبوع خود امکانات را به استان گسیل کنند. 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: از منابع داخلی اداره کل مدیریت بحران به تازگی تجهیزات محدودی جهت اطفای حریق خریداری شده و به دستگاه‌های ذی‌ربط تحویل داده خواهد شد. اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان موظف است در شهرهای مختلف استان پایگاه‌های اطفای حریق را راه اندازی کند. 

در سفر مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تقاضای احداث 4 پایگاه اطفای حریق در چهار نقطه خوزستان ارائه شد که با احداث یک پایگاه مجهز موافقت و مصوب شد. 

اما متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی‌صورت نگرفته است. انتظار می‌رود اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان در این زمینه پیگیری‌های لازم را به عمل آورد. هرگونه انفعال و کم کاری در این خصوص پذیرفته نیست. 

این مقام مسئول استانداری خوزستان گفت: نباید جبران همه کاستی‌ها و عقب ماندگی‌های مربوط به سال‌های گذشته را از استاندار فعلی و دولت یازدهم مطالبه کرد. بسیاری از اتفاقات اخیر مانند ریزگردها، قطعی برق و آب و. . . در ماه‌های اخیر به دلیل عدم رسیدگی به مسائل زیرساختی و زیربنایی استان در دولت‌های نهم و دهم با آن بودجه نجومی ‌و بی سابقه است. متاسفانه در گذشته با بسیاری از مشکلات و معضلات استان به شکل موقت و سطحی برخورد شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص اقدامات دولت در حوزه مقابله با ریزگردها تصریح کرد: با سیراب شدن بخش خشک شده تالاب هورالعظیم، نگرانی ما از بابت بلندن شدن ریزگردها از این منطقه مرتفع شد. 

وی از همکاری شرکت نفت نسبت به رها سازی آب در این منطقه همچنین سازمان آب و برق بابت هدایت زه آب‌ها به حوضچه‌های پایین دستی شماره 5 تالاب هورالعظیم قدردانی کرد. 

وی افزود: کلیه این اقدامات با هماهنگی و حمایت استاندار محترم صورت گرفت تا حداکثر استفاده از آب ورودی به تالاب برای توزیع در مناطق خشک آن صورت پذیرد. 

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین رکن‌های مدیریت بحران، کارگروه‌ها هستند؛ 14 کارگروه تخصصی در مدیریت بحران خوزستان وجود دارد که به دلایلی تشکیل و یا به روز نشده بودند که در حال فعال سازی این کارگروه‌ها هستیم. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به نحوه اعلام تعطیلی در زمان وقوع پدیده ریزگردها افزود: زمانی که بحران کل استان خوزستان را فرا می‌گیرد با هماهنگی استاندار در این زمینه تصمیم می‌گیریم و زمانی که برخی مناطق با این مشکل مواجه می‌شوند، تصمیم گیری به فرمانداران تفویض می‌شود. 

حاجی‌زاده گفت: در زمینه حل معضل و مسائل گرد و غبار، پوشش کامل عملیات بیابان‌زدایی تا پایان برنامه ششم توسعه، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای دو جداره کردن شیشه، استفاده از انرژی‌های نو در مناطق مستعد بیابان‌زایی و بهبود وضعیت معیشتی مردم این مناطق را پیشنهاد می‌کنیم. 

وی در ادامه در خصوص فرسودگی و به‌روز نبودن دستگاه‌های اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: در این زمینه تجهیزات جدیدی با مساعدت استاندار خوزستان برای اداره کل هواشناسی استان خوزستان خریداری و نصب شده است. 

همچنین دستگاه‌های نمایش دمای هوا در سطح شهر نصب شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با انتقاد از تغییر کاربری سالن‌های چندمنظوره اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان توسط شهرداری‌های استان گفت: در این زمینه پیگیری‌های لازم در خصوص بازگشت این سالن‌ها انجام شده است. 

حاجی زاده با اشاره به تصویب 15 هزار میلیارد ریال در دولت برای ارتقای تاسیسات برق استان اظهار کرد: 9 هزار میلیارد ریال از این اعتبار مربوط به شرکت برق منطقه‌ای و ایجاد زیرساخت‌های برق است. وی یکی از مشکلات اصلی برق اهواز را کمبود ایستگاه برق در این شهر دانست و افزود: در اهواز تعدادی ایستگاه بزرگ برق وجود دارد؛ در حالی که نیاز است ایستگاه‌های کوچک برق دیگری نیز اضافه شود، این مسئله در برنامه‌ریزی‌های شرکت برق پیش‌بینی شده است و زمین‌های مورد نیاز به شرکت برق منطقه‌ای واگذار شده است. 

حاجی‌زاده با اشاره با تداوم گرمای هوا در روزهای گذشته، جلسه‌ای به ریاست استاندار تشکیل و مقرر شد 2 کمیته با حضور دستگاه‌های مرتبط برای پیگیری مشکلات ناشی از افزایش دمای هوا تا 50 درجه سانتی‌گراد تشکیل شود. 

وی افزود: بر همین اساس کمیته کمک و رفاهیات در زمان افزایش دما به ریاست مدیرکل امور شهری استانداری و عضویت شهرداری‌ها و اصناف و شرکت‌های بزرگ تشکیل شد که وظیفه آن نصب آب سردکن در معابر و راه اندازی دستگاه‌های خنک کننده در وسایل حمل و نقل عمومی ‌است. حاجی زاده اضافه کرد: قرار است توزیع آب در اماکن عمومی‌ پرتردد و نصب دستگاه‌های «مه پاش» در برخی معابر نیز در این کمیته بررسی و در صورت امکان انجام شود. 

وی اظهار کرد: کمیته دیگری نیز با عنوان «آموزش و اطلاع‌رسانی» و هشدار به شهروندان به ریاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز تشکیل شده که در زمان افزایش دمای هوا وظیفه آگاهی رسانی به مردم و پیشگیری از گرمازدگی را بر عهده دارد. 

حاجی‌زاده افزود: شبکه توزیع برق اهواز یک شبکه فرسوده است که در زمان افزایش مصرف قدرت مقاومت ندارد و برخی نقاط از مدار خارج می‌شود که این شبکه نیاز به به‌روزرسانی دارد. وی با بیان اینکه مشکل خاموشی در اهواز برطرف شده است، افزود: در حال حاضر خاموشی بدون برنامه نداریم و اگر قطع برق اتفاق بیفتد، بر اساس برنامه شرکت توزیع برق است. 

حاجی زاده در خصوص آتش زدن مزارع نیشکر و مشکلات مترتب زیست محیطی آن گفت: با مذاکرات و جلساتی که با مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی داشته‌ایم مقرر شد از سال زراعی جاری 50 درصد از مزارع نیشکر برداشت سبز داشته باشند.

 قرار بر این است که از 7 شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، شرکت‌های توسعه نیشکر دعبل خزاعی و دهخدا امسال این مصوبه را عملیاتی کنند. وی از تهیه و توزیع ماسک در مواقع شدت ریزگردها در استان خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این زمینه مکلف شده است این دستورالعمل را اجرایی کند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار