tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
برخی از مدیران استان تصور می کنند سرمایه گذاری الزما منجر به ایجاد اشتغال می شود اما این موضوع مرتبط به تئوری های گذشته است، در حال حاضر اگر کسی با ساختار های اقتصادی و اجتماعی جوامع به خصوص جوامع در حال توسعه آشناییت داشته باشد می تواند حدس بزند که سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال شرط لازم است اما شرط کافی نیست.
دکتر مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره کم توجهی کمیته ی شورای اشتغال و مدیران مربوطه در جهت ایجاد شغل در استان با توجه به انتقاد استاندار خوزستان از این مسئله، اظهار کرد: بسیاری از مدیران استان مکانیزم ایجاد و نگه داری شغل را بلد نیستند، بدیهی است که شورای اشتغال توانمندی رفع معضل کمبود اشتغال را ندارند. از سوی دیگراغلب موضوعات اقتصادی به خصوص مبحث اشتغال و ایجاد آن ، یک مسئله ی نه تنهای اقتصادی بلکه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی است  و نیاز به تخصص، مطالعه و نگاه عمیق مسئولان ذیربط و تصمیم های اساسی نیز دارد.

وی با اعلام معضل بیکاری و عدم ایجاد اشتغال علاوه بر اینکه کل کشور را در برگرفته است، اما خوزستان به نسبت دیگر استان ها بیشتر دامن گیر این معضل شده است، تصریح کرد:  از این سو بعید میدانم که با این میزان از سطح دید گاه و دانش مسئولان خوزستانی نسبت به مسائل، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی مرتبط با تولید اشتغال و ایجاد درآمد، رفع معضل بیکاری و توزیع نابرابر درآمد در استان به این زودی و به سادگی رفع شود.

وی اظهار کرد: مطالب بسیاری در غالب الگوی توسعه استان چهار سال پیش منتشر کرده ام اما به دلیل گرفتاریهای بسیار  و یا عدم توجه مسئولان مربوطه  به یادداشت های منتشره در این راستا که بعضا از روی احساس بی نیازی است، به آن ها توجه نشد، علاوه بر اینکه کل کشور دوگانه است اما این دو گانگی در خوزستان بیشتر دیده می شود. دوگانگی به این معنا که خوزستان بخش مدرن و پیشرفته در حوزه های اصلی صنعت، کشاورزی، خدمات و بخش های سنتی است اما ایجاد اشتغال برای هر سه بخش نیاز به برنامه، فکر و تدابیر جداگانه دارد.

 افقه با بیان اینکه ممکن است  سرمایه گذاری شرط لازم برای ایجاد اشتغال به نظر برسد، اما شرط کافی برای رفع معضل بیکاری نباشد، تاکید کرد: متاسفانه مدیران استان تصورشان این است که سرمایه گذاری الزما منجر به ایجاد اشتغال می شود اما این موضوع مرتبط به تئوری های گذشته است، در حال حاضر اگر کسی با ساختار های اقتصادی و اجتماعی جوامع به خصوص جوامع در حال توسعه آشناییت داشته باشد می تواند حدس بزند که سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال شرط لازم است اما شرط کافی نیست. بنابر این  سرمایه گذاری باید در مناطقی که آمار بیکاران بیشتری دارد در واحدها و بخش های اشتغالزا ایجاد شود.

 این اقتصاد دان بیشتر سرمایه گذاری های درون استانی را سرمایه گذاری های کور برشمرد و اضافه کرد: متاسفانه برخی از مسئولان ناآگاه نسبت به مسائل و مباحث مهم اقتصادی از این نوع سرمایه گذاری ها استقبال می کنند درحالی که این میزان از سرمایه گذاری ها می بایست با تدابیر دقیق تری انجام شود.

وی ادامه داد: عده ای معتقد اند که کارخانه آلومینیوم سازی مسجدسلیمان و صنعت پتروشیمی بر خط ایجاد اشتغال موثر است اما این دو صنعت تکنولوژی های مدرن و سرمایه بر هستند، که نیاز به نیروی کار کمتر دارند، آن هایی که تصور می کنند با این سرمایه گذاری ها بر ایجاد اشتغال  کمک کرده اند در اشتباه هستند و در واقع اینگونه نیست و نسبت به سرمایه گذاری اشتغال کمتری ایجاد می شود. لذا صنایع عمدتا پیشرفته است و نیروهایی که این نوع صنایع نیاز دارند عمدتا متخصص و تحصیل کرده هستند،  درحالی که آمار متقضیان شغل در این مناطق با مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم هستند.  بنابراین این نوع سرمایه گذاری ها کمکی به بیکاری منطقه نخواهد کرد و نباید مورد حمایت مسئولان قرار بگیرد.

دکتر مرتضی افقه با اعلام پیامی به مسئولان اجرایی درجهت ایجاد اشتغال، خاطر نشان کرد : لازم است مسئولان مربوطه کاملا آگاه شوند که هر کدام از آن ها به تنهایی یک متخصص اجتماعی و اقتصادی نیستند، لذا اقتصاد  شاخه ای است که نیاز به تخصص بسیار دارد، می بایست از نیروهای متخصص، با تجربه و  موفق در این زمینه کمک بگیرند و تا زمانی که تصور می کنند خودشان می توانند مسائل اقتصادی و اجتماعی را بدون بکار گرفتن نیروهای متخصص حل کنند ، قطعا مسئله ی  بیکاری، توزیع نابرابر درآمد و فقر در استان تکرار خواهد شد.

این اقتصاد دان در پایان خاطر نشان کرد: اقتصاد شاخه های مختلفی دارد و به راحتی نمی تواند مسائل خاص بیکاری را پایان دهد، توصیه من این است که در زمینه های ایجاد اشتغال فقط افرادی که تخصص و مطالعه های دقیق  دارند نظر بدهند. همچنین مدیران و مسئولان استانی دست از احساس بی  نیازی بردارند و به افرادی که دارای تخصص ویژه  از حوزه ی اقتصادی دارند متوسل شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار