tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
وقتی از صنایع کوچک صحبت می کنیم قطعا ما جایگاه خود را در صنایع بزرگ کشور خواهیم داشت. با توجه به این‌که عسلویه دیگر ظرفیتی برای توسعه ندارد، خوزستان محلی برای توسعه صنایع است.
خوزیان؛
نشست خبري مشترك مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي و مديركل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان ظهر امروز 21 مرداد 96 به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک و همچنین گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد.


سید نورالله حسن‌زاده  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در این نشست اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان خوزستان و وجود ریزگردها، واحدهای صنعتی در این شرایط گرمای هوا باید به فعالیت خود ادامه دهند. 96 واحدهاي صنعتي موجود در كشور صنايع كوچك هستند. 

وی ادامه داد: به دلیل وضعیت عمومی در این استان، صنایع بزرگ 10 درصد از واحدهای صنعتی استان را تشکیل می‌دهند اما بیش از 90 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در این صنایع انجام شده است. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان تصریح کرد: صنايع بزرگ مانند پتروشيمي، صنعت نيشكر به ناچار بايد در این استان اجرایی می شد. 50 درصد سرمایه گذاری ها در صنایع بزرگ مربوط به پتروشيمي، 30 درصد در بخش فولاد و نيشكر و  15 درصد واحدهاي ديگر بوده است. 

حسن زاده با بیان اینکه جای احداث مگاپروژه‌ها در خوزستان است و حتما باید پروژه‌های حتی سنگین و بزرگ در خوزستان اجرایی شوند، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از طرح‌های بزرگی که قرار است در استان اجرایی شود، شهرک تخصصی پتروشیمی است که در شرق استان و در محور بندر ماهشهر به سمت امیدیه قرار دارد.

وی افزود: شرکت شهرک صنعتی پیگیر این طرح است و نامه‌های موردنیاز آن را نیز جهت بررسی ارسال کرد که این طرح در سازمان صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی به تصویب رسیده و اکنون در انتظار تصویب هیات دولت است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با بیان اینکه این شهرک یک شهرک تخصصی در بحث پتروشیمی است ادامه داد:  برای این شهرک مساحتی در حدود 3هزار هکتار برای آن پیش بینی کرده ایم تا صنایع تکمیلی پتروشیمی در این شهرک مستقر شوند. هدف از اجرای این طرح، حل مشکلاتی است که در بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع پایین دست پتروشیمی وجود دارد.

وی همچنین به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان،  قرار است حدود 8 تا 9 میلیون تن به ظرفیت محصولات تولیدی کشاورزی استان اضافه شود. افزودن این میزان تولیدات محصولات کشاورزی در استان قطعا در بحث صنایع تبدیلی و پایین دست نقش اساسی دارد.

حسن زاده به کارخانه قند چغندر در شمال خوزستان اشاره کرد و گفت:  5 کارخانه چغندر قند در دست اجرا داریم. از آنجایی که کشت چغندر قند در استان خوزستان پاییزی است به دلیل کمبود منابع آب در استان پیش بینی می کنیم به دلیل  شرایط آبی در استان تعطیل خواهد شد.

وی افزود: وقتی از صنایع کوچک صحبت می کنیم قطعا ما جایگاه خود را در صنایع بزرگ کشور خواهیم داشت. با توجه به این‌که عسلویه دیگر ظرفیتی برای توسعه ندارد، خوزستان محلی برای توسعه صنایع است. 

حسن زاده به بحث رونق تولید در خوزستان اشاره کرد و یادآور شد: در بحث رونق تولید رضایت مناسبی از عملکرد بانک‌های استان ندارم، با وجود اینکه علی رغم برگزاری  بیش از 300 جلسه متعدد با حضور استاندار و معاونینش داشته است. امسال با توجه به پیگیری‌های فراوان مجموعا تنها حدود 300میلیارد تومان به واحدهای تولیدی کمک شده ، این مساله در حالی است که پارسال غریب به 2هزار و 500 میلیارد تومان طرح بزرگ در استان خوزستان به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: هرچند نرخ تسهیلات 18 درصد مشکلی از صنعت را حل نخواهد کرد ولی با توجه به مشکلات واحدها صنعتی، انتظار داریم تا بانک‌ها در این خصوص عملکرد بهتری از خود ارائه دهند و توجه بیشتری به حل مشکلات واحدهای تولیدی در خوزستان شود.

در ادامه این جلسه اخلاق محمدیان مدیرعامل شهرک های صنعتی خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگار آراس مبنی بر تعداد واحد صنعتی راکد در چهارماه نخست سال جاری که به چرخه تولید بازگشته اند چه میزان است اظهار کرد: در طول دوران دولت تدبیر و امید یکی از اتفاقات خوبی که حاصل شد پیگیری امور راه اندازی طرح های راکد بود. در این 4 ساله 150 واحد را مجددا به چرخه تولید بازگرداندیم.

وی افزود: از سال جاری تا کنون حدود 9 واحد به چرخه تولید برگشته است از بین 2هزار و 500 قرارداد واگذاری زمین 2هزار و 252 واحد به بهره برداری رسیده است که از این تعداد  900 و 38 واحد فعال و 314 واحد راکد است.

محمدیان با بیان اینکه در استان خوزستان چند شهر تخصصی وجود دارد بیان کرد: شهرک صنعتی شماره 4 حدود  90درصد واحدهایش فعال است، واحد شماره 3 هم به همین صورت می باشد. تلاش داشته ایم واحدهای راکد به چرخه تولید برگردانده شود. 

وی یکی از اقدامات مثبت در حال پیگیری را پیداکردن شریک و سرمایه گذار خارجی عنوان کرد.

حسن زاده مدیرکل صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: واحدهای کوچک آسیب پذیری آن ها بیشتر است، سیستم بانکی ماهم که دچار مشکلاتی است. در این سال های اخیر زمانی که نفت به عنوان تامین کننده بسیاری از تجهیزات است و باید بودجه پرداخت کند بسیاری از واحدهای صنعتی که قطعه تولید می کنند از سازمان های بزرگ طلبکار هستند،سیستم بانکی نمی تواند این خلاء را تکمیل کند. از طرف دیگر این سازمان های بزرگ بودجه ندارند. 

وی گفت: یکی از مشکلات ما در واحدهای صنعتی وجود همین مشکل است. یک واحد کوچک صنعتی چقدر ظرفیت دارد که چند میلیارد تومان از یک واحد بزرگ مانند ایران خودرو طلبکار باشد. 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان  همچنین به سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در طرح ها اشاره کرد و گفت: قرار نیست تا دولت در اجرای همه طرح‌ها سرمایه گذاری کند ، بلکه دولت باید زیرساخت ‌ها را فراهم کند و بخش خصوصی در این زمینه به سرمایه‌گذاری بپردازد. تا آنجایی که در اختیار و توان دولت بوده تسهیلات در اختیار واحدهای کوچک صنعتی قرار داده و آن‌ها را کمک کرده است.

حسن زاده در بخش دیگر از صحبت های خود اظهار داشت: برخی مکان‌های هیچ ضرورتی ندارد تا ما در آنجا ناحیه صنعتی ایجاد کنیم، در برخی از نقاط باید شهرک‌های کشاورزی و دامپروری احداث شود و رونق پیدا کند و ضرورتی ندارد که همه جا شهرک‌های صنعتی ایجاد شود اما در این زمینه نباید خود را از اجرای طرح‌ها محروم کنیم.

وی با بیان اینکه گروه ملی فولاد ایران اکنون ضعف و مشکل مدیریت دارد، خاطرنشان کرد: وضعیت گروه ملی یک وضعیت خاص دارد که از حیطه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خارج است. این شرکت در مقطعی واگذار شد و مجددا در اختیار دادستانی قرار گرفت و سپس به عنوان طلب بانک ملی به این بانک واگذار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار