tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
نشست فعالان اقتصادی خوزستان با وزیر نفت؛
انتظار می رفت آثار مثبت افزایش صادرات و سرمایه گذاری را در خوزستان ببینیم و شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش سرمایه گذاری در سایر زمینه ها و صنایع در استان باشیم که این گونه نشد.
خوزیان؛

وزیر نفت در نشست فعالان اقتصادی که صبح پنجشنبه دو شهریور ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان این که قراردادهای فاینانس تنها انتخاب کنونی برای بهبود وضعیت صنعت در کشور است، اظهار کرد: در قراردادهای فاینانس، هر کشور خارجی برای ایجاد اشتغال در کشور خودش وارد ایران می شود و نزدیک 75 درصد کار در کشور مبدا و کارهایی از جمله کارهای ساختمانی، نصب و راه اندازی در کشور مقصد انجام می شود. 

زنگنه ادامه داد: پولی که این فاینانس ها در اختیار پروژه ها قرار می دهند آزاد نیست بلکه اعتباری می دهند که عمده آن وارد کشور خودشان می شود و صرف خرید تجهیزات می شود. در کل چون در کشور بودجه لازم برای امور اقتصادی نداریم، ناچاریم این شرایط کاری را بپذیریم. 

وی درخصوص نحوه همکاری شرکت های داخلی در پروژه های فاینانس گفت: شرکت هایی مثل توتال تنها مدیریت کار و مهندسی مخزن را انجام می دهند و اقداماتی مثل حفاری، لوله سازی، لوله گذاری و سکوسازی را شرکت های دیگری انجام می دهند که از طریق مناقصه انتخاب شده اند. توتال با لیست شرکت های مورد تایید ما مناقصه برگزار می کند و حتی اگر شرکت های ایرانی در این مناقصه برنده شوند باز هم با محدودیت هایی روبرو هستند.

بسیاری از شرکت های ایرانی در بحث صلاحیت فنی مشکل دارند

وزیر نفت یادآور شد: در بحث تایید شرکت های ایرانی، مهم ترین موضوع، صلاحیت فنی شرکت ایرانی است و متاسفانه ایرانی ها معمولا در این زمینه مشکل دارند.

وی با انتقاد از رفتار غیر بین المللی شرکت های ایرانی در بحث مناقصه ها بیان کرد: حادثه برای شرکت ایرانی افتخار است ولی باعث کنار گذاشتن شرکت مورد نظر از پروژه می شود. شرکت های بزرگی مثل توتال یک پرسشنامه می دهند که ایرانی ها آن را به درستی تکمیل نمی کنند. باید یاد بگیریم در کلاس بین المللی کار کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم کلاس آموزشی برای شرکت های ایرانی برگزار شود.

وزیر نفت درخصوص نحوه حضور شرکت های داخلی درمناقصه پروژه های فینانس اذعان داشت: اگر یک شرکت ایرانی برای شرکت در مناقصه ضعف دارد، می تواند با شریک خارجی وارد مناقصه شود. در مناقصه آورده ایم که اگر سهم طرف ایرانی بیش تر باشد، می تواند تا 10 درصد گران تر به مصرف کننده داخلی بدهد که البته قانون حداکثر ساخت باید در این زمینه رعایت شود و در جاهایی آورده ایم که 60 درصد تجهیزات باید از ایران خریداری شود که در مناقصات سابقه ندارد. 

در برگزاری مناقصات بین المللی بین شرکت های داخلی و خارجی تفاوتی نیست

وزیر نفت با تاکید بر این که در برگزاری مناقصات بین شرکت های داخلی و خارجی تفاوتی نخواهد بود، گفت: علاوه بر این که برای اجرای پروژه های مان هیچ مورد غیر مناقصه نخواهیم داشت، اولویتی هم قایل نیستیم چون در ادبیات حقوقی معنا ندارد و بنابراین شرکت های ایرانی اولویتی به شرکت های خارجی ندارند. توتال تمام شرکت های ایرانی معتبر را ارزیابی کرده است و نقاط ضعف و قوت آن ها را می داند البته این ارزیابی به شکلی است که کار با بهترین کیفیت صورت بگیرد. 

وی افزود: برخلاف فاینانس که محدودیت سقف بسیار جدی برای استفاده از ظرفیت داخلی دارد، در این قرارداد هیچ محدودیتی نداریم و حتا امیدوارم بتوانیم 60  تا 70 درصد این قرارداد را به شرکت های ایرانی بدهیم.

نامدار زنگنه با اشاره به تعریف شدن برخی طرح ها در قالب نوسازی و تاسیسات در خوزستان خاطرنشان کرد: شرط اجرای این پروژه ها فاینانس است چون برای تحول در صنعت کشور بودجه ای نداریم و درآمد های ما تنها در حد نگهداری است بنابراین باید منابع را از جاهای مختلف از جمله منابع خارجی جذب کنیم.

با وجود ثروت بسیار اهواز با بیکاری گسترده روبرو است

وی با انتقاد از وضعیت بیکاری در شهر اهواز با وجود منابع نفتی با ارزش، اذعان داشت: بیش از 1000 میلیارد دلار ثروت زیر پای مردم اهواز است و نزدیک 7-8 هزار میلیارد تومان پول در خوزستان در مناطق نفت خیز وجود دارد ولی شرکت ها با 10 درصد ظرفیت کار می کنند و جوان ها بیکار هستند. 

وزیر نفت اشتغال را معضل کنونی کشور دانست و گفت: اصلی ترین وظیفه من در این دوره تامین منابع مالی است تا شرکت های داخلی فعال شوند. هیچ گاه چنین اجازه و اختیاراتی برای کار در قانون و در طول تاریخ به صنعت نفت داده نشده و چنین حمایتی پشت سر صنعت نفت در عالی ترین سطوح نظام نبوده ست. 

وی با تاکید بر این که شرکت های داخلی و استانی باید به دنبال منابع مالی باشند و منتظر کمک دولت نباشند، بیان کرد: به دنبال منابع مالی باشید و روی بودجه عمرانی دولت و بودجه های نفتی تکیه نکنید. از ظرفیت های استان استقبال می کنیم و به آینده این کار در خوزستان امیدواریم چون دومین ظرفیت تولیدی برای صنایع نفت در استان خوزستان وجود دارد.

معاون اقتصادی استانداری خوزستان در این نشست، با اشاره به اثرات مثبت برجام در کشور اظهار کرد: از ثمرات اصلی توافقات برجام، بحث تحولات صنعت نفت در بحث افزایش تولید و صادرات نفت ایران و حفظ سهیمه ایران در اپک است که این مساله باعث شد تا شرایط اقتصادی در کشور رشد قابل توجهی داشته باشد. توافق برجام تمام هزینه های مستقیم و غیر مستقیم را برطرف کرد و شاه کلید آن تحولات صنعت نفت، افزایش تولید و صادرات نفت و کاهش سهمیه اوپک و حفظ سهمیه ایران در اوپک بود که شرایط اقتصادی کشور را در سال 94 و 95 بهبود بخشید و دستیابی به رشد اقتصادی 7.2 درصدی و تورم یک رقمی 9 درصد ناشی از زحمات تیم اقتصادی دولت بوده است.

وی تصریح کرد: در سال 94 و 95 با افزایش صادرات نفت، درآمدهای اصلی دولت رشد قابل توجهی پیدا کرد و بخش عمده ای از این فعالیت  ها و صادرات در خوزستان اتفاق افتاد.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با انتقاد از این که تاثیرات برجام در خوزستان پررنگ نبوده است، اذعان داشت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی، ارزش افزوده نفت در سه ماهه آخر سال 94 در مقایسه با سه ماهه نخست سال 95 اختلاف معناداری دارد که نشان از موفقیت استان در این عرصه دارد و انتظار می رفت آثار مثبت افزایش صادرات و سرمایه گذاری را در خوزستان ببینیم و شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش سرمایه گذاری در سایر زمینه ها و صنایع در استان باشیم که این گونه نشد.

وی نفت را موتور محرکه سایر بخش اقتصادی خواند و گفت: نفت اگرچه هرچند به تنهایی در سایر زمینه ها تاثیری ندارد ولی با تحرک در این بخش، بخش های دیگر از جمله ساختمان و بخش عمومی می توانند از آن تاثیر بگیرند.

صنایع تبدیلی و تکمیلی در خوزستان خوب عمل نکرده اند

بحرینی مقدم با انتقاد از این که صنایع تبدیلی و تکمیلی در خوزستان خوب عمل نکرده اند، بیان کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی در خوزستان ارزش افزوده ایجاد نکرده اند و اشتغال زایی نفت و پتروشیمی مورد انتظار استان، محقق نشده است. 

وی با اشاره به تکمیل طرح مطالعاتی راه اندازی شهرک صنایع تبدیلی امیدیه گفت: اشتغال زایی و ارزش افزوده که صنایع تبدیلی می تواند ایجاد کند باید مورد پیگیری قرار گیرد در همین راستا طرح مطالعات شهرک ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی امیدیه آماده شده که برای مصوب شدن در هیئت دولت نیاز به حمایت وزارت نفت دارد تا بتوانیم از ارزش افزوده صنایع پتروشیمی استفاده کافی را ببریم. 

معاون اقتصادی استاندار به بحث سرمایه گذاری در صنعت نفت اشاره کرد و اذعان داشت: عدم وجود اختیارات و اطلاعات در مناطق نفت خیز جنوب حلقه ارتباط صنایع داخلی و سرمایه گذاران داخلی و بومی با صنعت نفت برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مناطق نفت خیر جنوب است که باید راه حلی برای آن یافت.

وی افزود: با وجود مراجعات فراوان برای سرمایه گذاری در بخش نفت، علاوه بر زمان بر بودن پروسه مجوز ها، اختیارات لازم  در مناطق نفت خیز جنوب وجود ندارد بنابراین تعریف یک معاونت در مناطق نفت خیز جنوب یا با تفویض اختیار می تواند فرصت های سرمایه گذاری مطالعات را برای سرمایه گذاران بومی داخلی و استفاده از این ظرفیت ها در استان خوزستان مهیا کند.

ارزش افزوده شرکت های نفتی در استان های دیگر هزینه می شود

بحرینی مقدم بحث استفاده از ظرفیت های داخلی استان خوزستان را یکی از نکات مهم در بحث توسعه استان خواند و گفت: علی‌رغم این که پروژه های بزرگی توسط مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نفت در سطح خوزستان اجرا می شود، صنایع فولاد و نورد استان با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند و برخی خریدها هم در داخل استان صورت نمی گیرد.

معاون اقتصادی استاندار با اشاره به لزوم توجه به بحث طراحی و تنظیم مدلی برای تمرکز قراردادها عنوان کرد: تمرکز حساب های بانکی و قراردادهای بیمه ای بسیاری از شرکت ها و پروژه های فعال خوزستان در تهران است، و پرداخت مالیات این شرکت ها هم در جای دیگری است که این مسئله باعث شده خوزستان از ارزش افزوده در این زمینه بی بهره بماند و ارزش افزوده ی در این زمینه استان بهرمند بکنیم محروم بمانیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار