tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۷
افزایش بیکاری، تضعیف‌ واحدهای صنعتی و تجمعات متعدد کارگری در خوزستان، اهمیت حمایت از صنعتگران خوزستانی را نمایان می‌سازد و مسؤولان نباید با بازاریابی رایگان برای محصولات غیربومی و تصمیمات غیرکارشناسی، موجب دلسردی صنعتگران و تولیدکنندگان استان شوند.

خوزیان؛

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اهمیت حمایت از محصولات داخلی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی رونق تولید و اشتغال همواره با توجه به تنگناهای اقتصادی موجود، در رهنمودهای مقام معظم رهبری مشهود بوده و نام‌گذاری امسال نیز گواه بر اهمیت و تأثیر آن است.

صنایع تولیدی کوچک با توجه به اینکه کمترین وابستگی را به مواد اولیه خارجی دارند می‌توانند سهم بزرگی از صادرات و اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

شرکت غرفه‌های غیرمرتبط در نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی خوزستان

بر اساس این گزارش، هشتمین نمایشگاه توانمندی های صنعتی، تولیدی و خدمات فنی مهندسی خوزستان از روز 10 آذرماه گشایش یافت و بنا بر اعلام شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه، تعداد ۱۷۰ واحد صنعتی در این نمایشگاه شرکت کردند تا آخرین دستاوردهای خود را در در زمینه خدمات فنی و مهندسی، برق و الکترونیک، سلولزی، شیمیایی، غذایی، فلزی، کانی غیر فلزی، نساجی و ... عرضه کنند.

این نمایشگاه درحالی آغاز به کار کرد که انتظار می‌رفت در آن 170 غرفه از صنایع مستقر یا مرتبط با شهرک‌ها و نواحی صنعتی شرکت داشته باشند، اما چیزی که بیشتر به چشم می‌آمد، حضور پررنگ غرفه‌های صنایع دستی و صنایع استان‌های دیگر بود.

عرضه محصولات غیرمرتبط با صنعت خوزستان و بعضاً غیرمرتبط با صنایع داخلی کشور در تخصصی‌ترین نمایشگاه استان، نه تنها با حقوق صنعتگران خوزستانی تعارض دارد بلکه جایگاه استان خوزستان به عنوان یکی از مهمترین استان‌های صنعتی را نیز زیر سوال برده است و با دیدن این نمایشگاه این سوال در ذهن مرور می‌شود که آیا اراده‌ای برای حمایت از صنایع خوزستان وجود دارد یا آنکه این مسئله در حد شعار باقی مانده است؟!

به گفته صنعتگران، در شرایطی که بانک‌ها ده ها میلیارد تومان از چک‌های صنعتگران خوزستانی را برگشت زده‌اند، شرکت شهرک‌های صنعتی به جای شوی تبلیغاتی و صرف هزینه‌های گزاف جهت ارائه غرفه‌های رایگان به واحدهای غیرمرتبط با صنعت خوزستان، بهتر بود از صنعتگران خوزستانی حمایت کند تا بتوانند ضمن تسویه بدهی‌های خود، ظرفیت تولید و اشتغال خود را افزایش دهند.

سهمیه‌ای از مواد اولیه تولیدی در خوزستان به صنعتگران بومی تخصیص شود

مدیرعامل شرکت لوله و اتصالات سبزکام، عمده مشکلات تولیدکنندگان را کمبود سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه می‌داند و اظهار می‌کند: در منطقه ویژه ماهشهر بیش از 40 واحد پتروشیمی داریم که در 4 واحد از آنها مواد پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید می‌شود اما متاسفانه این مواد تولیدی به اصفهان و تهران می‌رود وما مجبوریم با قیمت بالاتری از بازار آزاد آنجا خریداری و به خوزستان منتقل کنیم که هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد؛یعنی به‌ازای هر10 تن مواد اولیه، بین 15 تا 20 میلیون تومان بر هزینه‌های ما اضافه می‌شود.

علی محمد حافظی با اشاره به اینکه صنایع پایین دستی درصورت توجه به آنها، توانایی اشتغال‌زایی بالایی دارند، می‌افزاید: من به عنوان یک تولیدکننده که برای 25 تا 30 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده‌ام و با چنگ و دندان شرکت را نگه داشته‌ام،متاسفانه به‌علت مشکلات ذکر شده مجبور به ریزش نیروها هستم در صورتی که می‌توانم، فرصت‌های شغلی را چند برابر کنم.

این تولیدکننده عنوان می‌کند: اگر از تولیدکنندگان دیگر نیز بپرسید، مشکل تهیه مواد اولیه دارند؛ ما که در خوزستان هستیم و تحت تأثیر آلایندگی صنایع بزرگ قرار داریم، چرا نباید سهمیه‌ای از مواد اولیه را داشته باشیم؟ وقتی با مشکل مواد اولیه مواجه باشیم، گرفتار زنجیره‌ای از مشکلات از جمله نقدینگی و پرداخت بیمه تامین اجتماعی و مالیات می‌شویم.

به علت نبود زیرساخت، خسارت دیدم اما به جای حمایت، چک‌های من را برگشت زدند

حافظی با بیان اینکه هیچ حمایت مالی برای راه اندازی شرکت از او نشده است، می‌گوید: مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامیدند یعنی مسؤولان استانی در این شرایط بد اقتصادی باید از تولیدکنندگان حمایت کنند اما درخواست‌های متعدد من از سازمان صنعت و معدن، جهت دریافت تسهیلات،بی نتیجه ماند.

وی بیان می‌کند: در سال 94 که زمین را در شهرک صنعتی شماره 4 اهواز تحویل گرفتیم، قرار بود در 6 ماه، زیرساخت‌های مورد نیاز را برای ما تأمین کنند و با آنکه کارخانه را در کمتر از 6 ماه ساختم و تجهیزات را آماده کردم اما تا شهریور امسال برق ما تأمین نشد؛ گلایه‌های ما تمامی ندارد و با مشکلات زیادی مواجه هستیم؛ بابت تأخیر یک ساله در تأمین برق، یک میلیاردتومان ضرر دادیم اما اینک شرکت شهرک‌های صنعتی به جای حمایت و جبران این ضرر، چک‌های ما را برگشت زده است.

به بخشنامه حمایت از تولیدات استانی، عمل نمی‌شود

یک تولیدکننده خوزستانی دیگر نیز نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی را بیشتر محل دید و بازدید می‌داند و معتقد است: عملاً حمایتی از صنعتگران خوزستانی نمی‌شود و علیرغم ابلاغ بخشنامه از استانداری خوزستان به شرکت‌ها و دستگاه‌های مختلف برای استفاده از تولیدات استانی، اما این اتفاق نمی‌افتد؛ هنگامی که این مسئله را با استاندار خوزستان مطرح می‌کنیم وی با صحبت از «بایدها»، بر لزوم تحقق این موضوع تأکید می‌کند در حالی که 6 ماه پیش نیز همین را گفته بود.

برخوردار رضایی با بیان اینکه شرکت‌های خوزستانی علیرغم شایستگی‌ها، اجازه حضور در مندور آبفا خوزستان را ندارند، می‌گوید: شرکت‌هایی از استان‌های دیگر که برخی حتی گرید دار نیز نیستند، تولیدات خود را به آبفا خوزستان می‌فروشد.

مدیرعامل شرکت صدف نوین با بیان اینکه جلسات اقتصادی مسؤولان فاقد خروجی مثبت است، می‌افزاید: مسؤولان استانی باید پای صحبت تولیدکنندگان و صنعتگران بنشینند و در رفع موانع موجود، گام بردارند تا تولیدکننده به ادامه کار در خوزستان دلگرم شود.

این نمایشگاه، موجب تحقیر صنعت خوزستان است

یک کارشناس بخش صنعت نیز در این زمینه با اشاره به اینکه استان خوزستان دارای تنوع بالای صنعتی از جمله در صنایع نفت، گاز، فولاد، نیروگاهی و کشاورزی است، معتقد است: نمایشگاه توانمندی‌های خوزستان نسبت به سال‌های قبل ضعیف تر برگزار شد.

ایمان علیرضایی بیان می‌کند: چند صنعتگر خوزستانی حاضر در نمایشگاه نیز برای رساندن گلایه خود به مسؤولان، در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند؛ اغلب مدیران برای قدم زدن و عکس یادگاری از نمایشگاه بازدید می‌کنند و کسی متوجه درد صنعتگران نیست؛ بسیاری از بازدیدکنندگان هم کارمندان دولتی غیرمرتبط با حوزه صنعت هستند و شوری از فعالان صنعتی در نمایشگاه دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به شرکت غرفه‌های متعدد غیر مرتبط با صنعت خوزستان در نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی استان، می‌گوید: کاش به جای شرکت غرفه‌های صنایع دستی و نمایندگی‌های فروش شرکت‌های استان‌های دیگر، تنها 10غرفه از واحدهای صنعتی خود استان ما در معرض دید مردم قرار می‌گرفت؛ برگزاری نمایشگاه به این سبک، موجب دلسردی صنعتگر خوزستانی و به مثابه تحقیر صنعت خوزستان است.

این کارشناس در رابطه با اوضاع اقتصادی خوزستان، عنوان می‌کند: فضای صنعت به‌دلیل تحریم‌ها و نوسانات بازار ارز در ماه‌های اخیر، وضع خوبی ندارد امادر خوزستان به دلیل مدیریت بد اقتصادی، انتصابات سفارشی و غیرتخصصی و عدم وجود نگاه تولیدمحور در بین مسؤولان، وضع به مرتب بدتر از سایر استان‌ها است؛علاوه بر آن غالب واحدهای صنعتی خوزستان وابسته به صنایع بزرگ استان مانند نفت و فولاد هستند و تحت تأثیر شرایط بد اقتصادی پیش آمده برای آنها قرار می‌گیرند.

افزایش بیکاری و تجمعات کارگری از تبعات ناکارآمدی مدیریت اقتصادی استان

وی اظهار می‌کند: بسیاری از صنایع تضعیف یا به تعطیلی کشیده شده و جلسات اقتصادی استان، خروجی چندانی ندارند؛مسؤولان استان صرفا گرفتار حل بحران در شرکت‌های تولیدی صنعتی استان و معضلات اجتماعی، سیاسی و امنیتی ناشی از آن هستند؛ بحران‌هایی که خود در درجه نخست مسؤول به وجود آمدن آن‌ها هستند؛ صنایع خوزستان قربانی سوء مدیریت‌ها و سیاست‌گذاری‌های غلط سال‌های اخیر شده‌اند که افزایش قابل توجه آمار رسمی بیکاری و تجمعات کارگری، از جمله تبعات آن است.

علیرضایی می‌افزاید: شرکت شهرک‌های صنعتی وظایف خود را به خوبی انجام نداده اما اقتصاد استان متولیان دیگری نیز دارد که بانک‌ها، دارایی و امورمالیاتی، سازمان صنعت و معدن و شرکت‌های بزرگ صنعتی استان از آن جمله‌اند؛ متاسفانه معاونت اقتصادی استانداری به خوبی از عهده هماهنگی این دستگاه‌ها جهت رونق فضای کسب و کار، برنیامده است.

واحدهای تعطیل را نمی‌توان مجبور به ادامه کار کرد

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان در رابطه با علت حضور تعداد زیادی از شرکت‌های استان‌های دیگر در نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی خوزستان، می‌گوید:این شرکت‌ها در خوزستان دارای سردخانه و مجوز صنعتی هستند و به همین دلیل نمی‌توان مانع از حضور آنها شد.

اخلاق محمدیان در رابطه با واحدهای صنعتی تعطیل شده در خوزستان، بیان می‌کند: این واحدها بخش خصوصی هستند و ممکن است بازار نداشته باشند یا با کمبود نقدینگی و یا اختلاف شرکا مواجه باشند.

وی می‌افزاید: ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات انها به کار می‌گیریم اما اگر بخش خصوصی به هر دلیلی نتواند تولید کند، نمی‌توانیم آن را مجبور کنیم؛ برای مثال شما اگر خانه‌ای در شهر داشته باشید و آن را بسته‌ باشید، آیا شهرداری می‌تواند بابت بسته بودن یا عدم اجاره آن، چیزی بگوید؟

وی عنوان می‌کند: حضور در نمایشگاه ها نماد بارز اعتقاد و باور شرکت‌ها نسبت به وزن و عیار خود در چرخه رقابت اقتصادی و ثابت قدمی در مسیر توسعه محوری است که انتخاب کرده اند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی درحالی مدعی است که از بین 1473 واحد تولیدی خوزستان، بیش از 60 درصد آنها فعال هستند که به اعتقاد کارشناسان، این آمار جای ابهام دارد و بسیاری از واحدها نیز با ظرفیت حداقلی، درحال فعالیت‌اند.

صنعتگران را دلسرد نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، به عقیده کارشناسان و صنعتگران، موانع و چالش‌های پیش روی طرح‌های توسعه‌ای و صنایع پایین‌دستی درخوزستان از اغلب استان‌های دیگر، چشمگیرتر است و برای مثال واحدهای تولیدی در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی سال‌هاست درگیر قیمت مواد اولیه، نرخ بالای اعطای تسهیلات بانکی، ضمانت‌های دست و پاگیر، مالیات بر ارزش‌افزوده و... هستند.

همین شرایط کافی است که صنایع با ظرفیت کمتری تولید و اشتغالزایی کنند درحالی‌که گفته می‌شود ایجاد هر فرصت شغلی در صنایع پایین‌دستی هزینه بسیار کمتری از صنایع بالادستی دارد.

افزایش بیکاری، تضعیف‌ واحدهای صنعتی و تجمعات متعدد کارگری در خوزستان، اهمیت حمایت از صنعتگران خوزستانی را نمایان می‌سازد و مسؤولان نباید با بازاریابی رایگان برای محصولات غیربومی و تصمیمات غیرکارشناسی، موجب دلسردی صنعتگران و تولیدکنندگان استان شوند.

گزارش از: احمد خنیفر / خبرگزاری فارس

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار