tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
مدیر گروه اقتصاد در دانشگاه شهید چمران اهواز:
دکتر مرتضی افقه مدیر گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی شهید چمران اهواز است با اشاره به اهمیت استان خوزستان گفت معتقد است که استاندار خوزستان باید در حد وزیر باشد.
خوزیان؛

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، برای وقت ملاقات با دکتر افقه در دفتر کارش در دانشگاه شهید چمران اهواز قرار گذاشتیم، جایی که با یکی از همکارانش در همان ساعت سرگرم کار بر روی یک پروژه بود و در طول مصاحبه بارها مجبور شد، گفت وگو را متوقف کند.
دکتر افقه ، همچنین از جمله مدیران اسبق استان و یک استاد دانشگاه است که در استان ، دیدگاهایش را در ارتباط با مسائل و معضلات جاری مورد توجه قرار می دهند.
به اعتقاد وی ، استان خوزستان از ابعاد مختلف جایگاه ملی دارد، و از همین رو نیازمند توجه ملی و کادر کارآمد و قوی اداری است.
این استاد دانشگاه، استان خوزستان را کلکسیونی از مشکلات اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی می داند و معتقد است، باید برای هر کدام از مشکلات راه حل های مناسب آن را تجویز و به آن عمل کرد.
دکتر افقه، البته همه مشکلات را ناشی از عملکرد دولت نمی داند و معتقد است یک جنبه از مشکل به خود اهالی و شهروندان خوزستانی بر می گردد. 'برخی نگرش های فرهنگی، اجتماعی و بینش عمومی هرکدام عاملی شده که در سرعت بخشیدن به مشکلات و معضلات موثر بوده اند.'

خوزستان استان ویژه شود
از دکتر افقه می خواهیم ، برای حل مسائل استان راهکار ارائه کند، اینکه چگونه و با چه طرح هایی دولت و نظام و نیز بخش خصوصی و مردم عادی می توانند معضلات استان را که حالا در حال تبدیل به بحران های مختلف در سطوح اجتماعی است، حل کنند؟
وی گفت: قبلا الگوی توسعه استان را ارائه کرده ام ؛ در آن گفته ام که اگر قرار است مشکلات استان حل شود، باید این بخش از کشور به یک استان ویژه تبدیل شود؛ خوزستان باید مسئولانی قوی و استانداری در جایگاه وزیر داشته باشد.
این شخصیت علمی و دانشگاهی آینده استان را درخشان توصیف کرد و گفت: خوزستان ، واحدهای اقتصادی بزرگ مانند شرکت نفت، پتروشیمی ، صنایع ذوب فلزات و لوله ، نیشکر و نیز مراکزی مانند بندر و منطقه آزاد اروند و همچنین سدهای متعدد دارد.
به گفته وی این ظرفیت ها، فرصت های زیادی را نیز برای توسعه و رشد استان فراهم کرده است که شاید سایر استان ها از آن بی بهره اند.
دکتر افقه، اما در عین حال این را هم اضافه کرد که این واحدها بطور مستقیم با دولت سروکار دارند و اداره می شوند و این از نظر او یک نقص است.
وی ادامه داد: اتفاقی که می افتد این است که منافع سرشار این واحدها به خارج استان می رسد و رسوبات و مشکلات و معضلاتشان در داخل استان رسوب می کند. مدیران این شرکت ها خود را در حد استان نمی دانند و به همین دلیل ، مستقیم با مراکز خود کار می کنند و اینها ریشه مشکلات عدیده استان است.

مسئولیت اجتماعی؟!
دکتر افقه درخصوص اصل مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ صنعتی و همچنین منطقه آزاد اروند گفت که مشارکت این شرکت ها و واحدها در امر توسعه استان ضروری است و آنها نباید اجازه دهند روند توسعه منطقه به صورت نامتوازن انجام شود، به گونه ای که یک دوگانگی اجتماعی ایجاد کند.
به گفته وی ، سهم استان از نفت ، صنایع و دیگر امکانات منطقه، چندان نیست و یا بسیار اندک است و دولت هم سهم 3 درصد درآمدهای نفتی را که قرار بود صرف منطقه شود، تاکنون نداده است.
وی در پاسخ به اینکه شرکت ها آیا بطور کامل از مسئولیت اجتماعی خود سرباز می زنند ، گفت: البته دستگاه های استانی ، از برخی شرکت ها به سختی سهمی دریافت می کنند، اما آن هم به دلایل مختلف، از جمله ضعف مدیریتی هدر می رود.

نمونه سوء مدیریت
دانشیار دانشگاه شهید چمران در انتقاد از برنامه های منطقه برای رفع بیکاری گفت: برای حل بیکاری رفته اند در یک منطقه عشایری کارخانه ای مدرن احداث کرده اند، در حالی که در منطقه عشایر بختیاری، کارخانه مدرن چه دردی از اشتغال را دوا می کند؟؛ منطقه ای که متخصص ندارد و باید نیروی انسانی آن از نقاط دیگر تامین شود، چگونه می تواند موج بزرگ بیکاری استان را پاسخ دهد.
افقه، پتروشیمی ماهشهر را مثال خوبی دانست که به گفته وی همه پرسنل آن غیر بومی هستند و'این شیوه عمل در جانمایی ها باعث مهاجرت می شود که طبیعی است مشکلات اجتماعی خاص خود را هم در پی دارد'.
وی سپس در ارائه الگوهای به اعتقاد وی واقع گرایانه ، گفت : کار درست این است که بنگاه های کوچک و متوسط در این مناطق برای حل معضل بیکاری ایجاد شود، مثلا در منطقه ای که دامپروری است، می بایست کارخانه لبنیات و فراورده های وابسته به آن احداث شود. در دزفول که باغات وسیع مرکبات داریم، می توان واحدهای صنایع تبدیلی احداث کرد، چرا که بیکاری این مناطق عمدتا در سطوح دارندگان مدارک تحصیلی پایین است و تخصص های فنی ندارند.
مدیر گروه اقتصاد دانشگاه چمران ابراز عقیده کرد که در بحث بیکاری، خوزستانی ها را به این دلیل می توان مقصر قلمداد کرد که قانع هستند؛ عادت به 'حقوق بگیری' کرده اند و به نظر می رسد این فرهنگ در جامعه نهادینه شده است. خیلی از جوان های منطقه منتظر هستند دولت برایشان کاری کند و در جایی استخدام شوند و متاسفانه 'کارآفرینی'، فرهنگی است که در این استان مغفول مانده است.
استان خوزستان ظرفیت های بزرگی ، در حوزه های طبیعت، گردشگری و نیز در حوزه های فرهنگی و ورزشی دارد.
این استان زمانی یکی از قطب های ورزش ایران بویژه فوتبال بود و ظرفیت های بالایی برای رشد در این رشته ورزشی دارد. همچنین خوزستانی ها مردمانی خونگرم و علاقمند به فعالیت های هنری هستند، از جمله فیلم، موسیقی و تاتر که این استان زمینه های آن را به میزان بالایی داراست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار