tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۱
کارآفرین خوزستانی گفت: یک کارآفرین اصلا مورد حمایت قرار نمیگیرد و مسؤولین به جای حمایت از کارآفرین و تسهیل در امر کارآفرینی و تولیدکنندگی، بیشتر سنگ‌اندازی می‌کنند.
خوزیان؛

 به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، طبق ماده ۶۱ قانون رفع موانع تولید رقابت ‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به‌ منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی، به ‌ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه‌ اندازی طرح‌های نیمه ‌تمام، تأمین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط‌زیست، منابع طبیعی و معادن و رفع موانع صادراتی، به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به ایجاد "ستاد تسهیل و رفع موانع تولید" به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

در راستای وظایف این ستاد، باید در هر استان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار انجام وظیفه کند و ضمن برگزاری جلسات، به طور مستقیم بر روند تولید تولیدکنندگان تاثیر مثبت بگذارد اما عملا شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم و این در حالی است که مشکل اصلی تولید در کشور، تامین مالی است و یکی از اصلی‌ترین مراجع صدور مجوز تامین مالی تولیدکنندگان همین ستاد است؛ ستادی که تسهیل تامین مالی تولیدکنندگان از طریق آن می‌تواند بار زیادی از حجم انبوه مشکلات تولید کشور را بردارد.

خبرنگار فارس در راستای بررسی موانعی که در مسیر تولیدکننده‌ها قرار دارد و مشکلاتی که در تامین مالی و دریافت تسهیلات با آن مواجه می‌شوند با یکی از تولیدکننده‌های جوان خوزستانی به گفت‌وگو نشسته است.

فارس: ضمن معرفی خودتان، نوع کارآفرینی که ایجاد کردید را شرح دهید

البوغبیش: عبدالمهدی البوغبیش و متولد سال ۱۳۶۰ در بندرماهشهر هستم؛ بندرماهشهر قطب پتروشیمی ایران است اما متاسفانه بیشتر جوانان این شهرستان بیکار هستند به همین دلیل با توجه به اینکه استان خوزستان و بندرماهشهر دارای ظرفیت تولید بیش از ۵هزار تن خرما در سال و بهره‌مند از ظرفیت نیروی انسانی و یک منطقه استراتژی برای صادرات است تصمیم گرفتم شغل خانوادگی خود را در گستره‌ای وسیع‌تر و با نیت به کار گرفتن همشهریانم تحت عنوان یک کارخانه بسته‌بندی خرما در شهرک صنعتی عملی کنم.

فارس: برای کسب مجوز کارخانه چه اقداماتی انجام داده و به کجا مراجعه کردید؟

البوغبیش: برای گرفتن جواز تاسیس به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کردم و پس از درخواست کتبی به آن اداره،کارشناسی درخواست، تهیه مدارک لازم و ثبت نام در سامانه، مجوز تاسیس صادر شد.

فارس: مشکلات اصلی صدور مجوزها را چه می‌دانید؟

البوغبیش: عدم وجود کارشناسان متخصص، شایسته، دلسوز و بومی منطقه در حوزه صدور مجوز در ادارات مربوطه یکی از مشکلات اصلی صدور مجوزها است که تولیدکننده‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فارس: آیا شناختی از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دارید؟

البوغبیش: متاسفانه نمیدانم این ستاد کجا مستقر می‌باشد و تا کنون تسهیلاتی از این ستاد برای من درنظر گرفته نشده است ولی برای مشکلاتی که با محیط‌زیست و اداره برق و بانک کشاورزی شهرستان داشتم، چندین بار جلساتی در فرمانداری با موضوع رفع موانع تولید برگزار شد که متاسفانه هیچ نتیجه‌ی مثبتی نداشته است.

فارس: مشکل اصلی تولیدکننده‌ها برای گرفتن تسهیلات چیست؟

البوغبیش: مشکل اصلی تولیدکنندگان، تسهیلات با سود بالا و ربا است که کمر تولیدکننده را خم می‌کند، همچنین اخذ وثیقه چندبرابر تسهیلات پرداختی توسط بانک‌ها یکی دیگر از موانعی است که همیشه سد راه تولیدکننده‌ها می‌شود.

برای اخذ تسهیلات کارخانه، متاسفانه از ناحیه جهادکشاورزی استان، بانک کشاورزی و همچنین از ناحیه شهرک‌های صنعتی استان خوزستان بسیار اذیت شدم و تاوان سنگینی پرداخت کردم؛ علی‌رغم تمام این موانع برای گرفتن پروانه بهره‌برداری نیز اداره محیط‌زیست شهرستان بسیار مرا آزار دادند و شروع کار را به تعویق انداختند تا جایی که گرفتن مجوز از محیط زیست نزدیک به یک سال و چند ماه زمان برد.

فارس: نحوه برخورد با یک کارآفرین به چه صورت است؟ آیا موانعی از دستگاه‌ها بر سر راه تولیدکننده‌ها قرار می‌گیرد که بازدارنده باشد؟

البوغبیش: از دیدگاه بنده متاسفانه نگاه و برخورد مسؤولان و ادارات مربوطه به کارآفرینان اصلا مورد قبول نیست.

یک کارآفرین اصلا مورد حمایت قرار نمیگیرد و مسؤولان به جای حمایت از کارآفرین و تسهیل در امر کارآفرینی و تولیدکنندگی، بیشتر سنگ‌اندازی می‌کنند.

فارس: مهم‌ترین مانع کارآفرینی شما چه بود و وضعیت کارخانه را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

البوغبیش: هنگامی که درخواست برق کارخانه را دادم اداره برق یکی از پیمانکارهایش را معرفی و لیستی از تجهیزات شامل ترانس، کابل و ... را به ما دادند که باید هزینه آن را پرداخت می‌کردیم.

در همین راستا بین ما و اداره برق قراردادی با این موضوع بسته و امضا شد که ما هزینه تجهیزات را پرداخت کرده اما آن‌ها را در اختیار اداره برق قرار دهیم؛ اداره برق نیز تعمیر و نگهداری تمام این تجهیزات را متعهد شد اما متاسفانه تجهیزات بی‌کیفیت با بارندگی و نفوذ باران به کابل‌ها دچار مشکل شد و اداره برق علی‌رغم پیگیری‌ها از تعهد خود سرباز زد اما با مراجعه و نامه‌نگاری بالاخره پس از ۲۰ روز آن هم بدون عیب‌یابی ترانسی دست‌دوم را جایگزین کردند که مجددا با بارندگی از کار افتاد.

فرماندار با توجه به شرایط پیش آمده، کارشناسان اداره برق را فراخواند و مفاد قرارداد و تعهدشان را به آن‌ها متذکر شد حتی دادستان طی نامه‌ای به آن‌ها مهلت دو هفته‌ای داد اما به مدت ۷ ماه کارخانه بدون برق بود و تمام محصول خرمای ما آفت‌ زد و خسارات زیادی را متحمل شدیم.

فارس: آیا ورود به عرصه تولید را به جوانان توصیه می‌کنید؟

البوغبیش: تمام سرمایه خود را از دست دادیم و به وام روی آوردیم که بانک کشاورزی برای همین یک چهارم وامی که دریافت کردیم یک سال و نیم ما را دواند، در حال حاضر نیز با توجه به توقف تولید و موانع محیط‌زیست و اداره برق نتوانسته‌ایم قسط بانک را پرداخت کنیم که اگر همین‌طور عقب بیفتد کارخانه به تصرف بانک خواهد رفت چرا که تمام وام صرف ساخت‌وساز شد.با توجه به این موانع همیشه در حال ملامت خود هستیم که چرا کار تولید را شروع کردیم.

مشکلات یکی و دوتا نیست و هرکس از من بپرسد به او می‌گویم که سمت تولید نرود چرا که با این وضعی که مسؤولان به وجود آورده‌اند اصلا به صلاح نیست کسی کار تولیدی و کارآفرینی انجام دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار