tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تولیدمحصول راهبردی گندم در استان با اجرای طرح ملی "گندم بنیان"، تا افق ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تن می‌رسد.

خوزیان

محمد قاسمی‌نژاد روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این طرح ملی،هر سال ۴۰۰هزار تن به تولید محصول گندم در خوزستان افزوده می‌شود که این خود به ایجاد انگیزه برای توسعه کشت این محصول ، بهبود درآمد بهره برداران و ارتقای امنیت غذایی کشور کمک خواهد کرد.
وی هدفمند شدن فعالیت مراکز تحقیقات، مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح، آشتی کارشناسان پهنه با مزارع و احساس نیاز کشاورزان به داده‌های تحقیقاتی از دیگر مزایای طرح ملی گندم بنیان بیان کرد و افزود: اجرای چنین طرحی برای مجموعه اجرا و تحقیقات و همچنین دلسوزان بخش کشاورزی و تولید استان یک پروژه اساسی است و باید با استفاده از همه توان وظرفیت‌ها برای اجرای هرچه بهترآن تلاش کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود:این پروژه در سال زراعی آینده توسعه سه برابری خواهد داشت و در سال چهارم به سطح زیرکشت ۲۰۰ هزار هکتار در خوزستان دست خواهیم یافت.
قاسمی‌نژاد افزود: در راستای اجرای طرح ملی گندم بنیان ، پلتفرم‌ها و همچنین کار توسعه مزارع باید از نظر عملیات داشت از جمله تغذیه تکمیلی، کود ازته، مدیریت آبیاری، علف‌های هرز و مدیریت قارچ‌کش‌ها مورد پایش قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: نتایج به دست آمده از تحقیقاتی که در جهت توسعه این طرح در سال زراعی ۹۹-۹۸ انجام شد شامل استفاده از ارقام پرمحصول، کشت روی پشته، تغذیه متعادل و کامل و مدیریت بیماری‌های گندم است.


وی با بیان اینکه برنامه کاری تحقیقاتی، آموزشی ، ترویجی و توسعه پروژه از مهمترین برنامه‌های کاری طرح ملی گندم بنیان در استان است اظهار داشت:متوسط سه ساله گندم آبی در خوزستان چهارتن و ۴۳۰ کیلوگرم است که با اجرای این طرح این میزان به ۶ تن و ۵۰۰ کیلوگرم خواهد رسید.
در سال زراعی جاری ۱۶۲هزارهکتار گندم آبی و ۳۸۰هزار هکتار گندم دیم در ۲۶شهرستان خوزستان زیرکشت رفته است و پیش بینی شده حدود ۱.۸میلیون تن گندم تولید که از این میزان ۱.۶میلیون به نرخ تضمینی از کشاورزان گندمکار خوزستانی خریداری شود.
سال زراعی گذشته با وجود بروز سیلاب مهیب فروردین ماه و به زیررفتن حدود ۲۰۰هزار هکتار گندم آماده برداشت ، در مجموع ۱.۶میلیون تن گندم در استان برداشت که از این میزان یک میلیون و ۳۳۰هزار تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خوزستان خریداری شد که از این حیث مقام نخست کشوری را کسب کرد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن تولیدات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، به تنهایی حدود ۱۳درصد تولیدات کشاورزی کشور را تامین می‌کند.
بر اساس آمار وزارت جهادکشاورزی ، کل تولیدات بخش کشاورزی کشور حدود ۱۲۲میلیون تن است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار