tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸

بیماری مسری و همه‌گیر کرونا اضافه بر اینکه امنیت فیزیکی انسانها را نشانه می‌گیرد و مستقیماً بخشی از مبتلایان به خود را از پای در می‌آورد اما آثار و نتایج روانی، اجتماعی و اقتصادی آن بسیار فراگیرتر و وسیع تر است.

این بیماری کشورهای زیادی را درگیر خود کرد و به اقتصاد جهانی در ابعاد مختلف لطمه های جبران ناپذیری وارد نمود که کشور و استان ما از این وضع مستثنی نیست و به نسبتهای مختلف به کسب و کارها و فعالیتهای اقتصادی مختلف آسیبهای جدی رساند.

بعنوان بخش خصوصی و در راستای مهار و مدیریت آثار منفی ناشی از شیوع این ویروس، پیشنهادهایی در رابطه با بانکها، بیمه تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی و... به دولت ارایه دادیم تا از این طریق بتوانیم کسب و کارها و فعالیتهای اقتصادی موجود در استان را از خطر فروپاشی نجات بدهیم که امیدواریم اتاق ایران بتواند دولت را در این زمینه مجاب کند.

همانطور که گفته شد آثار اجتماعی، روانی و اقتصادی شیوع کرونا به مراتب وسیع تر و پیچیده تر از ابتلای مستقیم انسانها به آن است که در بسط این بحث می توان ادعا کرد: آثار و نتایج عملکرد و تعامل شرکت ملی حفاری با طرفهای قرارداد خود که گناهی جز فروش تجهیزات و قطعات به آن شرکت نکرده اند دقیقا شبیه به آثار برجای مانده از این بیماری است.

آثار و نتایج اقتصادی و روانی کرونا از یک‌ سو و تعامل ضداقتصادی و نامعقول شرکت ملی حفاری و اصرار بر عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی دیگر تفاوتی با همدیگر نمی کند و هر دو امنیت روانی و اقتصادی فعالان را نشانه می روند، با این تفاوت که از اذیت و آزارهای اقتصادی کورانا مدتی کوتاه می گذرد اما عمده ی فعالان اقتصادی (طلبکار) سالهاست که بواسطه ی بی توجهی شرکت ملی حفاری زمینگیر شده و دیگر قادر به ادامه راه نیستند.

اتاق بازرگانی اهواز با هدف حمایت از این گروه (صنعتگران) و دریافت مطالبات آنها از حفاری تلاش فراوان کرد و جلسات و نامه های متعدد و رایزنی های بسیار نمود اما ظاهراً اراده ای مصمم مبنی بر عدم پرداخت وجود دارد.

آخرین بار که ۲ هفته از آن نمی گذرد جلسه ای با وزبر نفت، استاندار، مسئولان استانداری، مدیر عامل شرکت ملی حفاری جنوب و رییس اتاق بازرگانی اهواز و... در محل ملی حفاری تشکیل شد و وزیر پس از درک مظلومیت این طبقه ی ممتاز تولیدی - اقتصادی با تعیین دو هفته زمان، قول پرداخت به قطعه سازانی که مستقیماً طرف قرارداد شرکت بودند را داد اما برغم گذشت این مدت، هیچ نشانه ای که بیانگر تغییر نیت و نگاه حفاریها به این موضوع باشد ملاحظه نشد.

امروز یکی از همان طلبکاران که بیش از ۲ سال از سر رسید مطالباتش از حفاری می گذرد و عملاً انگیزه ی ادامه فعالیت جدی را هم از دست داده بود، با لحنی کنایه امیز گفت: صد رحمت به کرونا، این ویروس اگر به کسب و کار و تولید ضربه می زند، شرکت حفاری نابودش می کند.

شهلا عموری

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار