tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی، نفت و گاز اتاق بازرگانی اهواز گفت: در شرایط فعلی که دنیا با بحران کرونا روبه رو است، فعالیت کسب و کارها برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کشورها منافاتی با مقابله و پیشگیری از سرایت این بیماری ندارد.

مهدی رحیمی در این باره با اشاره به اینکه مدل های مختلفی برای مقابله با ویروس کرونا تعریف شده، گفت: برخی از این مدل ها باعث کاهش و افت شدید تولید ناخالص ملی و یا سقوط ارزش معاملات بازار سرمایه در کشورهایی از جمله چین شد.

وی با رد برخی انتقادها که دولت نباید اجازه میداد محدودیت ها برداشته شود، گفت: باید پذیرفت که هرجامعه ای نیاز به فعالیت اقتصادی دارد و به همین دلیل مردم ایران می توانند با این مشکل به شکل منطقی و درستی برخورد کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه تاریخچه مردم کشورمان نشان می دهد که ایرانی ها در چنین بحران هایی مشکل را کنار نمی گذارد، گفت: بر همین اساس و با توجه به سوابق تاریخی، ایرانی ها سعی می کنند با مشکل کنار بیایند که این یک مدل، در شرایط مقابله با کرونا اثربخش خواهد بود.

وی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی و افراط در انجام آنها می تواند علاوه بر اعمال پیشگیری های لازم، باعث تداوم فعالیت های اقتصادی شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد، گفت: لازم است که در این وضعیت اقدامات پیشگیرانه با فعالیت اقتصادی در جامعه همزمان باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که قدرتمندترین اقتصادهای دنیا بیشتر از سه ماه نمی توانند شرایط قرنطینه را ادامه دهند؛ بنابراین از سرگیری فعالیت های اقتصادی کشور امری لازم و ضروری بود.

افت ارزش شاخص های اقتصادی چین بعد از شیوع کرونا

رحیمی با بیان اینکه عده ای برای مقابله با ویروس کرونا، الگوی چینی که همان روش قرنطینه در خانه است را توصیه می کنند، گفت: کشور چین 11 هفته تمام اقتصاد خود را تعطیل کرد اما که همین امر باعث شد تا شاخص های اقتصادی بورس این کشور کاهش چشم گیری پیدا کند.

رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی، نفت و گاز اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه پیروی از مدل چینی به کاهش 50 درصدی شاخص های اقتصادی منجر خواهد شد، گفت: در دوره ای کشور چین را به عنوان کارخانه جهانی معرفی می کردند اما در حال حاضر ارزش این کارخانه به نصف کاهش یافته است.

وی همچنین یادآور شد: این درحالی است که شاخص مسکن در کشور چین بعد از شیوع کرونا نیز با کاهش بیش از 50 درصد مواجه شد.

رحیمی به مشکلات اقتصادی ایران در پیش از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: به همین دلیل نباید به بهانه پیشگیری و یا مقابله با کرونا از چنین مدلی در کشور پیروی کرد به این خاطر که تقریبا هیچ کشوری در دنیا چنین الگویی را از چین تقلید نکرده اند.

افزایش ارزش شاخص های اقتصادی کره جنوبی در دوره کرونا

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه یکی از مدل های اقتصادی در دوره کرونا را می توان الگوی اعمال شده در کشور کره جنوبی دانست، گفت: به عنوان مثال شاخص مسکن در این کشور 0.5 درصد رشد کرده و همزمان نیز بخشی از بازار سرمایه این کشور با تحولات مثبتی همراه بوده است.

وی تصریح کرد: الگوی کره جنوبی نشان دهنده این است که در عین حال که پیشگیری های لازم صورت می گیرد، روند اقتصادی نیز همنچنان در حال پیگیری است.

رحیمی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید زمینه جهش تولید در داخل کشور فراهم شود، گفت: بنابر این باید در قالب طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند و انجام نظارت های دقیق به ادامه پیشرفت های اقتصادی کشور توجه داشت.

عدم فروش نفت و تعطیلی شرکت های رانتی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز همچنین به تحلیل شرایط فعالیت شرکت های وابسته که با استفاده از رانت نفتی و یا تسهیلات بانکی فعالیت می کنند پرداخت و افزود: پیش بینی ها نشان می دهد که عمر این شرکت ها طی امسال یا سال آینده به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور در زمینه فروش نفت و همچنین منابع بانکی در شرایط خاصی قرار گرفته، حذف چنین شرکت هایی از چرخه اقتصادی دور از انتظار نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار