tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مفقود شدن ۱۱ هزار نمونه تست کرونا در خوزستان گفت: در خصوص مساله مفقود شدن تست‌های کرونا، یکی از مطالبه‌گرها ما هستیم زیرا زمانی که از مردم نمونه‌گیری می‌کنیم مردم هم جواب را از ما می‌خواهند و ما شرمنده مردم هستیم؛ این مساله باید از مسئولین آزمایشگاه پرسیده شود.

دکتر سید محمد علوی در خصوص علت تداوم وضعیت قرمز خوزستان، اظهار کرد: استان‌های دیگر موج اول را پشت سر گذاشته‌اند و خوزستان نیز این موج را پشت سر می‌گذارد؛ زمانی که در منطقه‌ای تعدادی از مردم مبتلا شوند و نجات یابند سطح آنتی‌بادی بدن آن‌ها افزایش می‌یابد و در اصطلاح اپیدمیولوژی می‌گوییم ایمن شده‌اند بنابراین اگر سطح ایمنی افراد جامعه به بیش از ۶۰ درصد برسد، ایمنی جمعی ایجاد می‌شود و در مقابل بیماری مصونیت پیدا می‌کنند و دیگر مبتلا نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر بخواهیم بگذاریم اتفاقات به صورت طبیعی رخ دهد و همه مبتلا شوند، با میزان زیادی از مرگ و میر مواجه می‌شویم. به طور مثال اگر ناگهان مجموع ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت خوزستان مبتلا شوند، هیچ بیمارستانی جوابگو نخواهد بود.

علوی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به خوزستان و وضعیت شاخص‌های مختلف این بیماری، بیان کرد: میزان کشندگی عفونت در ایران ۵.۶ درصد است اما در خوزستان ۵.۰۴ درصد است یعنی میزان مرگ و میر در خوزستان پایین‌تر است.

وی افزود: با این وجود، فراوانی بیماری در خوزستان دو برابر متوسط کشوری است یعنی میزان آلودگی در روزهای اخیر در خوزستان دو برابر متوسط کشوری است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: شاخص دیگر، مرگ پِر میلیون (در هر میلیون) است که میزان مرگ پر میلیون در ایران ۱۰.۲ نفر در صد هزار نفر اما در خوزستان ۱۵.۵ نفر در صد هزار نفر است.

وی که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه هر چه میزان بیماری بالاتر برود میزان مرگ و میر هم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: مرگ پر میلیون وضعیت بیماری را توصیف می‌کند اما میزان کشندگی، توصیفی از کارآمدی درمان است.

علوی در خصوص توقف اعلام آمار استانی مبتلایان به کرونا، عنوان کرد: اعتقاد ما شفاف‌سازی است و اگر مردم در جریان اتفاقات بیماری در خوزستان قرار گیرند به کاهش موارد امیدوار خواهند شد.

وی ادامه داد: زمانی که بیماری رخ می‌دهد موج زیادی بلند می‌شود و در زمان کوتاهی، تعداد زیادی مبتلا می‌شوند. قسمت زیر منحنی را سیستم درمانی می‌توانند پاسخگو باشند اما اگر ناگهان مقدار زیادی مبتلا شوند، بیماران پشت در بیمارستان می‌مانند و تخت‌های بیمارستانی جوابگو نخواهند بود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: بنابراین با آگاهی مردم و اعمال محدودیت‌ها، موارد بیماری کاهش و موج از اوج می‌افتد و پهن می‌شود و موارد بیماری به گونه‌ای خواهد شد که سیستم جوابگو باشد.

علوی در خصوص اعلام عدم نمونه‌گیری در برخی مراکز، گفت: برخی مردم از نحوه نمونه‌گیری ناراضی هستند و در جریان هستیم اما نمونه‌گیری کار بزرگی است و تاکنون حدود ۸۲ هزار تست در خوزستان انجام داده‌ایم که اکثر این نمونه‌گیری‌ها از ۶ اردیبهشت‌ماه تاکنون با افزایش بیماریابی انجام شده است.

وی ادامه داد: در انجام تست چند مشکل داریم؛ به طور مثال یک محل نمونه‌گیری در ملی‌راه اهواز داریم اما برخی همسایه‌های این مرکز که اعضای هیات علمی و نخبگان هستند اعتراض کردند و عنوان می‌کنند محله مسکونی آلوده شده است. در کوی سعدی نیز روی دیوار مرکز نمونه‌گیری نوشتند اینجا را تعطیل کنید اما اگر در همین مراکز، نمونه‌گیری نکنیم می‌گویند کاری نکرده‌ایم. اکنون که مدارس تعطیل هستند، از مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان درخواست کردیم که مدرسه‌ای در اختیار ما قرار دهد تا مردم در خیابان نمانند اما تاکنون مدرسه‌ای در اختیار ما قرار نداده‌اند. تنها شهرداری اهواز به ما کمک کرد و یک مرکز در اختیار ما قرار داده است.

علوی گفت: هر کاری با احتمال ۹۵ درصد محاسبه می‌شود، بنابراین با اخذ ۸۲ هزار نمونه‌، ۵ درصد خطا داریم و حدود ۴ هزار فرد ناراضی وجود دارد. در کارهای بزرگ هم درصدی اشتباه خواهد بود اما سعی می‌کنیم موارد را به حداقل برسانیم.

وی در خصوص جلسه‌ای که در ۱۴ خردادماه در دفتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار و در آن اعلام شد که ۱۱ هزار نمونه از ۲۹ هزار تست انجام‌شده خوزستان مفقود شده و جواب ۱۸ هزار تست باقی‌مانده داده شده است، گفت: مراکز بهداشت نمونه‌گیری را انجام می‌دهند و نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال می‌شود. آزمایشگاه، واحدی جدا است و در اختیار ما نیست و تحت امر دانشگاه علوم پزشکی است. ما در دانشگاه، یکپارچه نیستیم و بخش‌های مختلفی داریم.

علوی ادامه داد: در خصوص مساله مفقود شدن تست‌های کرونا، یکی از مطالبه‌گرها ما هستیم زیرا زمانی که از مردم نمونه‌گیری می‌کنیم مردم هم جواب را از ما می‌خواهند و ما شرمنده مردم هستیم؛ این مساله باید از مسئولین آزمایشگاه پرسیده شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به غربالگری ۹۰ درصد مردم خوزستان در مرحله اول غربالگری، ادامه داد: هر کاری یک سری مزایا و نواقص دارد و قطعا گروهی باید با روش‌های دیگری غربالگری شوند. اگر می‌خواستیم به درب همه منازل مراجعه کنیم، کار سختی بود و ممکن بود ویروس از خانه‌ای به خانه دیگر برده شود که این کار، خطرناک بود.

علوی با اشاره به گروه‌های پرخطر، گفت: دو دسته افراد از نظر ابتلا به بیماری جزو گروه پرخطر محسوب می‌شوند؛ یک گروه، گروه اجتماعی و گروه دیگر افراد دارای بیمار زمینه‌ای هستند. در افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای دیابت کنترل نشده، بیماران قلبی و عروقی، بیماران فشار خون، افراد چاق، بیماران مزمن ریوی، بیماران کلیوی، افراد داری نقص سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان یا در حال شیمی درمانی و افرادی که عادت به دخانیات دارند؛ خطر ابتلا بیشتر است و در صورت ابتلا، شدیدتر بیمار می‌شوند.

وی افزود: ۶ درصد جمعیت خوزستان سالمند هستند و کمتر از یک درصد این افراد به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در زمینه گروه اجتماعی اظهار کرد: گروه اجتماعی افراد سالمندی هستند که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند. معلولین ذهنی و زنان باردار نیز جزو این گروه هستند. در مرحله دوم غربالگری به سراغ‌ این افراد رفتیم. به طور مثال از یک سرای سالمندان در غرب اهواز ۱۲۶ مورد تست انجام شد و ۴۶ نفر از آنان مثبت بودند که شامل ۴۴ نفر سالمند و دو نفر از افرادی بودند که به آن‌ها خدمات ارائه می‌دادند که جداسازی انجام و توصیه‌های لازم ارائه شد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تاکنون گزارشی از ابتلای مجدد افرادی که یک بار به کرونا مبتلا شده و ایمنی پیدا کرده‌اند، نداشته‌ایم. پیش از این عنوان می‌شد که ۱۴ درصد احتمال ابتلای مجدد این افراد وجود دارد، اما در بررسی‌های بعدی مشخص شد که عفونت در این افراد باقی مانده بود و کامل بهبود پیدا نکرده بودند بنابراین اگر فردی کامل بهبود یابد و ایمنی پیدا کند، بعید است مجددا مبتلا شود.

علوی در خصوص اخذ هزینه ۱۸۰ هزار تومانی بابت نمونه‌گیری کرونا، گفت: در بخش دولتی ریالی اخذ نمی‌شود اما قرار شد بخش خصوصی نیز این آزمایش‌ها را با نرخ دولتی انجام دهد که مطمئن نیستیم تاکنون بخش خصوصی در این امر ورود کرده باشد. شاید این هزینه بابت تست آنتی‌بادی بوده است که برای تشخیص ابتلا ارزشی ندارد. در خصوص تاخیر در ارائه جواب آزمایش‌ها نیز مطالبه می‌کنیم که جواب تست در کمتر از ۲۴ ساعت داده شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار