tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
یک اقتصاددان گفت: اگر اکنون می‌بینیم استان‌های دیگر توسعه یافته‌تر هستند به این دلیل است که آن‌ها از نخبگان واقعی استفاده می‌کنند اما در خوزستان افراد نابالغ به مدیریت می‌رسند و مجال مدیریت به نخبگان واقعی و بالغ را نمی‌دهند.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معمولا در ذهن مردم خوزستان این پرسش وجود دارد که ما منابع زیادی داریم، چرا استان ما نسبت به استان‌های دیگر توسعه کمتری دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در استان اشخاصی وجود دارند که درد را اشتباه تشخیص داده‌اند و منجر به تجویز نسخه اشتباه شده است. در مورد استان خوزستان افراد غیرمتخصص وارد عمل شدند، افرادی که شناختی نسبت به پیچیدگی‌های توسعه استان ندارند و خود استان را نمی‌شناسند، درحالی‌که فکر می‌کنند می‌شناسند. این افراد مرتب در حال تشخیص غلط برای مشکلات استان هستند و در ادامه نسخه غلطی برای حل مشکلات می‌دهند.

وی افزود: تصور عمده و اساسی این است که استان‌های مرکزی مانند اصفهان و یزد و ... توسعه یافته‌تر هستند زیرا افرادی را در وزارتخانه‌ها دارند که توانسته‌اند بودجه و امکانات بیشتری برای استان‌های خود دریافت کنند اما استان خوزستان اینگونه نیست. من این مساله را قبول ندارم و معتقدم مشکل استان خوزستان از خود خوزستانی‌ها است. مشکل از مردم و به ویژه نخبگان است، زیرا نخبگان باعث شده‌اند مسئولانی ضعیف برای خوزستان انتخاب شوند. این مدیران در حد منابع، امکانات و بزرگی خوزستان نیستند. بر خلاف تصوری که وجود دارد، خوزستان بیشترین میزان بودجه را دریافت کرده و بودجه خوبی به خوزستان داده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برخلاف آنچه که گفته می‌شود؛ جنگ باعث عقب‌افتادگی خوزستان نشده است بلکه برای جبران عقب افتادگی ناشی از جنگ، بودجه‌های بسیاری برای بازسازی به استان تعلق گرفت. دلیل عقب‌افتادگی خوزستان این است که بودجه به دست افراد و مدیرانی رسیده که توانمند نبودند یا به صورت موقت مدیر بودند و از استان فراری داده شدند.

افقه با اشاره به نقش نخبگان و تاثیرگذاران در توسعه خوزستان، بیان کرد: نخبگان، افراد تأثیرگذار رسانه‌ها، معلمان و هنرمندان خوزستانی یا منزوی شده‌اند و یا به دلیل تنگ‌نظری از استان رانده شدند. پس کسانی که اکنون تأثیرگذار هستند اکثراً افراد نابالغ هستند و به جای اینکه حساسیت داشته باشند که یک مسئول توانمند مدیریت را بر عهده گیرد تا استان توسعه پیدا کند، بر مسائل مختلف قومیتی تمرکز کرده‌اند که نشانه نابالغی است و تأثیر این افراد را اکنون بر عدم توسعه استان می‌بینیم. متأسفانه نیروهای نابالغ، نیروهای توسعه یافته و نخبه استان را یا منزوی کرده‌اند و از استان رانده و یا مهاجرت کرده‌اند. تنگ‌نظری جزو ویژگی‌های نخبه‌نماهای خوزستان است که این افراد در استان‌های توسعه یافته پیدا نمی‌شوند.

این اقتصاددان با اشاره به نقش انسان توسعه‌یافته بر توسعه یک استان، تصریح کرد: برای استان بزرگی چون خوزستان اگر قرار است با وجود این همه امکانات پیشرفت کند، مدیریت ارشد استان باید فردی در حد یک وزیر باتجربه و موفق باشد و به تبع آن تمام زیرمجموعه نیز در این حد باشند. ما شرکت‌های ملی زیادی در استان خوزستان داریم که به دلیل ناتوانی مدیران محلی، مدیران ملی دارند. این مدیران برای دولت مرکزی اهمیت زیادی دارند بنابراین زیرمجموعه مدیران محلی قرار نمی‌گیرند و به صورت جزایری مستقل در حال فعالیت در استان هستند. نتیجه این می‌شود که زیان‌ این افراد در استان رسوب می‌کند و منافع آن‌ها به خارج از استان می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان با اشاره به مقایسه‌ای میان استان‌های دیگر و خوزستان، گفت: اگر اکنون می‌بینیم استان‌های دیگر توسعه یافته‌تر هستند به این دلیل است که آن‌ها از نخبگان واقعی استفاده می‌کنند اما در خوزستان افراد نابالغ به مدیریت می‌رسند و مجال مدیریت به نخبگان واقعی و بالغ را نمی‌دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار