tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
خوزیان/ مهندس فرج الله خبیر؛
این روزها به لطف وجود شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی هیچ چیز از دیده تیزبین کنشگران اجتماعی پنهان نمی ماند و با اطلاع رسانی و بازنشر اخباری که در حوزه‌های مختلف تولید می‌شود هم مردم و هم مسئولین در جریان جزئی ترین مشکلات و مسائلی که در جامعه می‌گذرد قرار می گیرند.
یکی از مسائلی که در روزها و هفته های اخیر در استان خوزستان و در سطح ملی مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته است، مسئله آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر در شهرهای مرکزی و جنوبی استان خوزستان می باشد که به لحاظ توپوگرافی در اراضی مسطح و با شیب ناچیز یا نزدیک به صفر واقع شده اند.


بر خلاف آنچه که این روزها از زبان برخی از مسئولین عنوان می‌شود این معضل سالهاست که گریبانگیر این شهرهاست و تقریبا هر ساله در چند نوبت و حتی با میزان بارندگی متوسط دچار آبگرفتگی شده و مردم این شهرها را به مخاطره و زحمت می‌اندازد و علاوه بر آن خسارات بسیار به زیرساخت‌های شهری وارد می آورد. چنانچه بررسی خسارات وارده بر زیرساختهای شهری انجام شود شاید برآورد خسارات وارده بسیار بیش از هزینه هایی باشد که می توانست صرف احداث و راه اندازی شبکه دفع آبهای سطحی شود‌. تقریبا می‌توان گفت هیچ برنامه مشخص و مدونی برای رفع معضل وجود نداشته و یا تاکنون ارائه نشده یا اگر وجود داشته و دارد اراده ای برای اجرای این برنامه در سازمان‌های ذیربط مشاهده نمی شود. گویا در کشور ما تا مسئله ای تبدیل به بحران نشود، توجه به آن و حل آن در دستور کار مسئولین ذیربط قرار نمی گیرد،یا در حل مسئله آنقدر تعلل می شود که موضوع بسیار پیچیده، بزرگ و هزینه بر می گردد به گونه ای که مسئولین مربوطه حل آن را در توان خود نمی بینند.

خوزستان به همین لحاظ علاوه بر بلایای طبیعی به بلایای غیر طبیعی نیز دچار است.

هیچ کدام از مسئولین فعلی و گذشته استان در عدم توجه مناسب به حل این معضل نمی‌توانند و نباید شانه خالی کنند. درست است که موضوع دفع آبهای سطحی از وظایف شهرداریهاست ولی کیست که نداند که شهرداری ها خودشان بلا دیده اند. حجم بالای نیروی انسانی در این شهرداریها که ناشی از سوءمدیریت و عدم مراقبت در جذب نیرو بوده بلایی بر سر شهرداری‌ها آورده که شهرداری‌ها را از ارائه خدمات مناسب به شهروندان عاجز نموده و تمام هم و غم آنها صرف تأمین هزینه‌های جاری می‌شود.

در این شرایط بهترین تصمیم این است که:
اولاً: طرح جامعی برای دفع آبهای سطحی در این شهرها تهیه و مصوب ‌شود.
ثانیاً: اعتبارات لازم در قالب یک برنامه چند ساله از سوی دولت برای حل این معضل منظور گردد.
ثالثاً: متناسب با رشد و گسترش شهرها مراقبت شود که زیرساخت‌های لازم برای دفع آبهای سطحی ایجاد شود.
بدیهی است با اتخاذ تدابیر لازم و اجرای برنامه مدون و مصوب می‌توان امیدوار بود شرایط مناسب برای حل این معضل که در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست فراهم گردد و شهروندان این شهرها از دام این بلا و مصیبت هر ساله رهایی یابند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار