tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
درسال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها؛
دلالی زمین در شهرک‌های صنعتی یکی از موانع تولید است که باعث افزایش قیمت زمین در این مناطق شده و حتی مسئولان امر نیز قادر به اصلاح این وضعیت نیستند.

نائب رییس کمیسیون فنی مهندسی و نفت و گاز اتاق بازرگانی اهواز، ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌ در زمینه ارائه خدمات مختلف به صادرکنندگان، افزایش آمار بازرگانان و تجار در استان خوزستان و رشد تجارت محقق شود.

ایمان علیرضایی گفت: خوشبختانه استان خوزستان، قطب صادرات محور در محصولات مختلف تولیدی همچون محصولات فولادی، پتروشیمی و مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌ها در حال حاضر است که امکان صادرات به کشورهای بازار هدف همچون عراق و سایر کشورهای عربی را فراهم آورده است اما متأسفانه شرایط سختی پیش رو برای تولیدکنندگان وجود دارد که کار را برای آنها سخت می‌کند.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در راستای تأمین مواد اولیه و ورود ماشین‌آلات و تجهیزات دچار مشکلات عدیده‌ای از جمله تهیه ارز موردنیاز حتی به نرخ نیمایی که متأسفانه نرخ بالایی است روبرو هستند همچنین محدودیت‌های بسیار زیادی برای صادرکنندگان نیز به وجود آمده که حتی صادرکننده قادر به ورود ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز کارخانه با ارز حاصل از صادرات محصولات خود به کشور نیست.

علیرضایی اظهار کرد: متأسفانه با دلالی زمین در شهرک‌ها مواجه هستیم که این مسئله باعث شده زمین به‌اندازه کافی در اختیار صنعتگر واقعی قرار نگیرد چراکه دلالان فاقد صلاحیت با روابط خاص، زمین را با شرایط و نرخ مناسب خریداری می‌کنند و در بازار آزاد با نرخ بالاتر از تصور به فروش می‌رسانند. این امر در سالهای اخیر شدت پیدا کرده است و حتی مسئولان امر، قادر به جلوگیری از این سودجوی نیستند که بزرگ‌ترین مانع برای صنعتگر به شمار می‌آید.

علیرضایی ادامه داد: در تأمین مواد اولیه بامشکلات جدی روبه‌رو هستیم که در این راستا نیاز به عملیاتی شدن وعده‌های مسئولین به‌دور از شعار برای حصول نتیجه بهتر هستیم.

ایشان تصریح کرد: در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت ورود کالاهای خارجی به کشور از محصولات و خدمات فنی و مهندسی داخلی استقبال بسیاری شده و در شرایط مطلوب صادرات قرار داریم اما متأسفانه به دلیل کمبود امکانات و وجود مشکلاتی همچون زمین به جهت توسعه که شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار فعالان اقتصادی برای سرمایه گزاری قرار نمی‌دهد و عدم تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی تازه تأسیس مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به واحدهای مختلف تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان وجود زیرساخت‌های لازم برای ادامه دادن طرح‌های توسعه‌ای در این کارخانه‌ها دغدغه اصلی مالکان این مجموعه‌های تولیدی است.

علیرضایی گفت: پیش‌بینی طرح توسعه کارشناسانه شهرک‌های صنعتی در اکثر استان‌ها تا به امروز وجود نداشته و امیدواریم مسئولان استانی دراین‌باره چاره‌ای بیندیشند و عدم تخصیص زمین مناسب با اولویت در نظر گرفتن اهلیت متقاضی در استان خوزستان برای مجموعه‌های تولیدی و طرح‌های توسعه آنها از جدی‌ترین موانع بر سر راه واحدهای بزرگ‌مقیاس استان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار