tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از سوی واحدهای تولیدی پایدار و برنامه ریزی شده نیست و باید برنامه ریزی بلند مدت برای این امر تدوین شود.

  نورالله حسن زاده دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عراق فرصتی است که باید به نحو مطلوبی از آن برای صادرات استفاده کرد ، خوزستان مرز طولانی با عراق داشته و از طریق دو پایانه مرز چذابه و شلمچه تولیدات داخلی این استان و دیگر استان ها به این کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی برای صادرات به عراق تا حدودی کم کاری و بدون برنامه عمل کرده اند گفت: تنها راه برون رفت از مسایل و مشکلات صادرات به عراق و دیگر نقاط جهان تدوین چنین برنامه ای است تا تولید کننده ها بتوانند کالای رقابتی تولید کرده، کیفیت کالاهای خود را بالا ببرند و مسایل لازم را برای حضور در بازارهای جهانی رعایت کنند.

حسن زاده ادامه داد: وظیفه دولت آماده سازی شرایط و زیرساخت ها، امضای تفاهم نامه ها و رفع مشکلات در این چارچوب است که با برگزاری نشست های مشترک با طرف عراقی در این راستا تلاش می شود.



* ضرورت حاکمیت شرایط رقابتی برای تولیدکننده ها و عملکرد نامناسب بانک ها



وی با تاکید بر ضرورت حاکم شدن شرایط رقابتی برای تولید کننده ها گفت: در کشور چین تولید کننده ها از تمام کمک های دولتی برای صادرات بهره مند می شوند اما تولیدکننده های ما سرمایه در گردش کافی هم در اختیار نداشته و وام ها با سود 25 درصد و بالاتر به آنها پرداخت می شود که در عمل توان بازپرداخت این وام ها را ندارند.

حسن زاده ادامه داد: گاهی انتقادهای وارده به تولید کننده ها بیجاست چرا که به دلیل نداشتن سرمایه در گردش توان صادرات ندارند و این به شرایط کشور برمی گردد که چنین وضعیتی واحدها را اذیت می کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: به این سبب، بازار سرمایه واحدها منتج به سیستم بانکی شده و سیستم بانکی خوزستان نیز عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمارها بانک های خوزستان در پرداخت تسهیلات رتبه سی ام کشور را دارند و منابع در اختیار خود را در دیگر نقاط کشور هزینه می کنند.



* چندگانگی در پایانه های صادراتی خوزستان



حسن زاده همچنین با انتقاد از چندگانگی مدیریتی در پایانه های مرزی و صادراتی خوزستان بر ضرورت حاکم شدن مدیریت واحد در آنها تاکید کرد و گفت: استاندار خوزستان رییس شورای تامین استان است و باید بتواند نماینده تام الاختیاری در این پایانه ها مستقر کند که حرف اول و آخر را بزند.

وی اظهار کرد: هر دستگاه اجرایی نمی تواند کار خودش را بکند و شرایط کشور و استان را در نظر نگیرد برخی امکانات باید در مرز چذابه تامین شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: شهرداری بستان در زمان حاضر پایانه را مدیریت و برخی خدمات هم ارائه می کند ، شهرداری مسایل و مشکلات خاص خود را دارد و این دید که مشکلات شهری را از طریق صادرات برطرف کند مشکل ساز می شود.

حسن زاده با تاکید بر ضرورت ورود اتاق های بازرگانی در بحث پایانه های مرزی گفت: باید به بخش خصوصی توانمند اجازه داد امکانات لازم را در پایانه ها تامین و با استقرار دفتر شرایط لازم را ایجاد کند.

وی گفت: نیروهای پایانه صادراتی چذابه در سیستم کانتینری مستقرند که وجهه خوبی برای تجار و بازرگانان ندارد.



* قابلیت افزایش دو برابری صادرات از خوزستان به عراق



رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان سهم این استان به عراق را 1.3میلیارد دلار از 13میلیارد دلار مجموع صادرات کشور به عراق اعلام کرد و گفت: این رقم قابلیت افزایش تا دو برابر را دارد اما تحقق آن منوط به رفع موانع و مشکلات موجود، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و پرداخت تسهیلات از سوی بانکهاست تا خط تولید خود را بازسازی و نوسازی کنند.

برچسب ها: رییس ، سازمان ، صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار