tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
ایلام دیگر شهر همیشگی نیست که پاییز آن را در پارک کودک قدم بزنید و برگ ریزان پاییز و خش خش آنها را زیر پایت حس کنید، این پارک اکنون تنها گل و لای سیل اخیر را بر چهره داشته و انگار او هم عزاداران همشهریانش شده است
ساعت پنج صبح پنجشنبه بود که صدای تلفن همراه پدر همه اهل خانه را بیدار کرد، یکی از اقوام بود که در سیل گرفتار شده و کمک می خواست.
 
 پدر تلفن را قطع کرد و سراسیمه لباس هایش را پوشید و گفت: علاوه بر من با چند نفر دیگر هم تماس گرفته و من آخرین نفر هستم، باید هرچه سریع تر راه بیفتم تا به او کمک کنیم.

دختر در حالیکه اشک گونه های قرمزش را خیس می کند، ادامه می دهد: من، مادر و دو برادر کوچکم از صدای رعد و برق و بارش باران وحشت زده بودیم خیلی مانع شدیم که پدر نرود اما کاپشن پوشید و دکمه هایش را بست بندهای پوتین را محکم کرد و بعد از خداحافظی، رفت.

وقتی سیل پدر را با خود برد!

او می گوید: پدر که رفت انگار آخرین بار بود او را می دیدم، دلشوره و آشوب تمام وجودم را فرا گرفته بود، احساس می کردم این ترس تنها در دل من است ولی مادر و دو برادرم نیز وجودشان سرشار از دلهره شده بود.

او ادامه می دهد: درست 10 دقیقه بعد از رفتن پدر با او تماس گرفتیم ولی تلفنش از دسترس خارج شده بود، ترس مان بیشتر شد، هر چه تماس می گرفتیم در دسترس نبودن تلفن او بیشتر و بیشتر نگران مان می کرد.

بارش باران کمتر شده بود به سرعت من و مادرم آماده شدیم و برای یافتن پدر از خانه بیرون زدیم.

با کمی مکث ادامه می دهد: هوا تاریک و روشن بود اما سرد سرد، من و مادر دست های همدیگر را گرفته بودیم، به سمت بلوار آزادی حرکت کردیم، همه جا را آب گرفته بود، پاهایم سست شده بود و حسی در وجودم نداشتم، آشفته و پریشان بی هدف با صدای بلند پدر را صدا می زدیم به اواسط بلوار آزادی که رسیدیم انگار شهر جدیدی در مدت یک شب ایجاد شده بود.

او ادامه داد: بلوار جنب خیابان ما که چند سال پیش روی سیل بند را پوشانده و آسفالت شد به گودال بزرگی تبدیل شده بود، تازه به عمق فاجعه سیل پی بردیم، به ناچار باید از کنار آن عبور می کردیم تا به سمت مقابل برویم، با احتیاط در حال عبور از گودال بودیم، مادر دستم را محکم گرفته بود و هر دو وحشت زده و گریه کنان پدر را صدا می زدیم.

وقتی سیل پدر را با خود برد!

به یکباره به داخل گودال نگاه می کردم که شئ سفیدی توجهم را جلب کرد، ابتدا سعی کردم فکر بدی را که به ذهنم رسیده بود از خود دور کنم ولی بیشتر که من و مادر دقت کردیم مطمئن شدیم، ماشین پدرم است.

هق هق گریه دختر بلند می شود و می گوید: باران به طور کامل قطع شده بود و شدت آب داخل گودال کمی آرام تر، من در ذهن پدر را تصور می کردم که در ماشین گرفتار شده و کمک می خواهد و من و مادر چه کار خوبی کردیم که برای کمک به او دنبالش راه افتادیم، در بین راه من و مادر فریاد می زدیم که پدر نگران نباش ما داریم به تو نزدیک می شویم و الان کمکت می کنیم که به یکباره در اوج ناباوری دیدیم که ماشین پر از آب شده و پدر داخل ماشین نیست.

دیوانه وار به جلو حرکت کردم، احساس می کردم پدر از من کمک می خواهد، دست های او را که تا نیمه در آب فرو رفته بود در ذهن می دیدم که هر لحظه از من دورتر می شود، مادر مرا به سختی از گودال خارج کرد و سریع به اقوام و آشنایان و مراکز درمانی خبر مفقودی پدر را اعلام کردیم.

این بار مادر است که لب به سخن وا می کند، لبهایش خشک و اندوه میهمان صورت خسته اش شده، می گوید: تلاش برای پیدا کردن همسرم از همان ابتدای صبح آغاز و تا ظهر ادامه داشت، من و بچه هایم خیلی دعا کردیم که او سالم مانده باشد ولی بعد از ظهر روز پنجشنبه بود که جسد شوهرم در حوالی روستای هفت چشمه، حدود پنج کیلومتر پایین تر از محل زندگی مان پیدا شد.

دختر اشک هایش را پاک می کند و یک جمله می گوید: پدرم برای کمک رفته بود ولی سیل او را ناجوانمردانه با خود برد....

پدر این خانواده یکی از چهار قربانی سیل اخیر ایلام است تنها 43 پاییز از عمرش را پشت سر گذاشته و چهار روز است در و دیوار منزلش از پارچه نوشته های تسلیت و همدردی بازماندگان پر شده است.

اگر چه سیل اخیر ایلام به همه واحدهای مسکونی و مغازه های این شهر خسارت نزده ولی اکنون فضایی حزن انگیز در شهر حاکم است و همه در سکوتی غمبار فرو رفته اند.

وقتی سیل پدر را با خود برد!

ایلام دیگر شهر همیشگی نیست که پاییز آن را در پارک کودک قدم بزنید و برگ ریزان پاییز و خش خش آنها را زیر پایت حس کنید، این پارک اکنون تنها گل و لای سیل اخیر را بر چهره داشته و انگار او هم عزاداران همشهریانش شده است.

انگار سکوتی عمیق شهر را در خود برده و همه از بی خانمانی همشهریان و تعطیلی بازار کار و کاسبی مغازه داران همیشگی ماتم و تامل به خود گرفته است.

سیل اخیر متاسفانه علاوه بر وارد کردن خسارت به 20 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، یک هزار دستگاه خودرو، به 70 فضای آموزشی نیز خسارت های جزیی و کلی وارد کرده است.

با وجود گذشت چهار روز از بروز سیل، هنوز بسیاری از مردم مشغول لایروبی گل و لای از داخل خانه هایشان هستند و این چند شب را زیر چادر و یا در منازل اقوام سپری کرده اند.

دانش آموزان مدرسه شیخ کلینی ایلام که سیل آن را تخریب کرده امروز بجای رفتن به مدرسه همیشگی مجبور شدند در شیفت مخالف هنرستان نزدیک این مدرسه، فضای جدید را تجربه کنند.

24 ساعت پس از وقوع سیل بود که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وارد ایلام شد و از نزدیک مشکلات سیل زدگان را بررسی و در شورای بحران این استان شرکت کرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر و رئیس ستاد بحران کشور، رئیس بنیاد مسکن انقلاب سالامی و مسئولان شرکت آبافی کشور از دیگر مسوولان کشوری بودند که به منظور بررسی سریع مشکلات مردم سیل زده به این استان سفر و از این منطقه بازدید کردند.

وقتی استاندار ایلام برآورد اولیه میزان خسارت سیل به این استان را شش هزار میلیارد ریال اعلام کرد تازه عمق فاجعه بیش از پیش معلوم شد و ایلام بیش از پیش در تیتر یک رسانه های مختلف داخلی و خارجی قرار گرفت.

پس از گذشت 2 روز از وقوع سیل دستگاه های مختلف اجرایی خسارت های وارده را اعلام و مشخص شد که مراکز آموزش عالی، درمانی، راه های ارتباطی و غیره خسارت های بیشتری متحمل شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از وارد شدن خسارت حدود شش میلیارد ریالی به تاسیسات و بخش هایی از بیمارستان امام خمینی (ره) و برخی مراکز درمانی استان خبر داد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام نیز اعلام کرد: جریان سیلاب هفته گذشته استان آسیب ها و زیان های جدی به بخش هایی از تاسیسات زیربنایی شهرک ها و نواحی صنعتی شامل آب، راه آسفالت، فضای سبز و دیوارهای محوطه واحدهای تولیدی این مناطق وارد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: سیلاب هفته گذشته 15 میلیارد ریال به آثار تاریخی و گردشگری مناطق مختلف این استان خسارت وارد کرد.

به گفته شنبه زاده، هشت اثر تاریخی استان بین 10 تا 15 درصد دچار خرابی، ریزش و آسیب شده که همه آنها جزو آثار ارزشمند و پیشینه تاریخی بالاست.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز اعلام کرد: در نتیجه وقوع سیلاب در سطح شهر ایلام 20 هزار واحد مسکونی و یک هزار دستگاه خودرو خسارت دیده اند.

شهردار ایلام نیز گفت: وضعیت شهر و تاسیسات و زیرساخت های شهری آن در وضعیت بحرانی و بغرنج ناشی از سیل قرار دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام نیز از وارد شدن خسارت سیل هفته گذشته به 70 فضای آموزشی شهرایلام و دیگر شهرستان های استان خبر داد که دچار خسارت جزئی و کلی شده اند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) ایلام از وارد شدن خسارت سیل به 300 واحد مسکونی و کسب و کار مددجویان زیر پوشش این نهاد خبر داد و گفت: برآورد اولیه میزان خسارت وارده به این افراد حداقل 20 میلیارد ریال است.

ضیاء رضایی بیان کرد: هشت تیم سه نفره این اداره کل همچنان بازدید از منازل مددجویان و برآورد خسارت آنان را بر عهده داشته و در حال انجام فعالیت هستند.

مدیر کل بهزیستی ایلام نیز از تشکیل چهارگروه به صورت ثابت و سیار برای بازدید، امداد رسانی و کمک به مددجویان سیل زده در شهر ایلام خبر داد.

فرهاد قیصربیگی بیان کرد: سه گروه به صورت سیار از منازل مددجویان که در حاشیه شهر قرار دارد و در معرض سیل بودند و دچار آبگرفتگی و خسارت شده اند بازدید کرده و خدماتی همچون تخلیه آب منازل و اسکان موقت آنها را انجام دادند.

وی تاکید کرد: همچنین یک گروه نیز در مرکز اوژانس اجتماعی این اداره کل بصورت ثابت فعال است و مددجویان سیل زده می توانند خسارت وارد شده را برای اطلاع به ستاد بحران استان، به این پایگاه اطلاع دهند.

اما اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار فوری برای جبران خسارت سیل به سیل زدگان امید را در دل مردم زنده کرد.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفر اخیر به ایلام گفت: 100 میلیارد ریال اعتبار به صورت فوری و ضروری برای جبران بخشی از خسارت های ناشی از وقوع سیل در استان ایلام اختصاص یافت.

اسماعیل نجار اظهار کرد: 50 میلیارد ریال از این اعتبار به صورت فوری از اعتبارات سازمان مدیریت بحران و 50 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات تملک دارایی ها اختصاص یافته است.

اما امدادرسانی جمعیت هلال احمر از زمان وقوع سیل بی سابقه در این مدت بسیار چشمگیر بود و با توجه به حجم خسارت های سیل امدادگران ایلام و پنج استان همجوار از پنجشنبه تا امروز همچنان در حال امدادرسانی به آسیب دیدگان هستند.

انجام بیش از یک هزار عملیات امداد رسانی به سیل زدگان توسط هلال احمر ایلام


مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 314 مورد عملیات امداد رسانی این جمعیت به سیل زدگان این استان در چند روز اخیر ارائه شده و همچنان ادامه دارد.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: سیل ، پدر ، ایلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار