tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
مسعود اسدی رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان؛
با وجود پیگیری های مکرر مسوولان خوزستان تنها آب 320 هزار هکتار از 550 هزار هکتار طرح رهبری میسر شده است که این خود یکی از معضلات این طرح و کشاورزی خورستان است و ما قاطعانه این مساله را پیگیری می کنیم و اجازه نخواهیم داد که حتی یک هکتار از زمین های این طرح بدون آب بماند


  صبح امروز نشست خبری مسعود اسدی رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان و رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور با حضور خبرنگاران در اهواز برگزار شد.

حفاظت از منابع آبی استان خط قرمز ما است

به گزارش خبرنگار خوزنیوز در ابتدای این نشست اسدی با اشاره به ظرفیت های بالای خوزستان گفت: خوزستان در میان سایر استان های کشور جایگاه مناسبی را در بخش کشاورزی داراست. در درون استان نیز مزیت و برتری اصلی ما در بخش کشاورزی است و با توجه به همین ظرفیت ها خوزستان نباید با مشکل بیکاری مواجه باشد. باید از فرمان رهبری تبعیت کنیم و موجبات پیشرفت اقتصادی و فعال شدن ظرفیت های درون استانی را مهیا کنیم.

وی ادامه داد: برای ایجاد اشتغال بیشتر باید موانع تولید راه از سر راه برداریم و با افزایش تولید و تقویت اقتصاد کشاورزی خوزستان، کشاورزی مدرن و صنایع تبدیلی این بخش را احیا کنیم. در این سالها نیز همه تلاش ما بر این بوده است که از محور صنعت خارج نشویم و با رایزنی و همکاری با سرمایه گذاران در پی رفع موانع تولید و اشتغال باشیم.

اسدی گفت: با احیای کشاورزی مدرن در خوزستان و احیای صنایع تبدلی و تکمیلی مرتبط با آن نه تنها مشکل بیکاری خوزستان برطرف می شود بلکه می توان نیروی کار استان های مجاور را نیز جذب کرد. بخش عمده مشکلات شهر اهواز و مشاغل کاذب نیز از همین مساله نشات می گیرد. اکثر کسانی که در شهرها به مشاغل کاذب روی آورده اند کشاورزانی هستند که به دلیل موانع و محدودیت ها از شغل کشاوزی دست کشیده اند و به این مشاغل روی آورده اند.

وی افزود: در هیچ کجای دنیای اقلیمی با این همه ظرفیت تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد که خالی از صنایع تبدیلی و تکمیلی باشد. هرساله ما صدها هزار تن از محصولات کشاورزی خود را در استان از دست می دهیم. در حالی که با ایجاد صنایع تبدیلی می توان این سرمایه را نجات داد و به اشتغال و اقتصاد استان کمک کرد. از این رو برای ایجاد اشتغال در خوزستان حول محور کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی آن اقداماتی خوبی انجام گرفته است و فعالان این عرصه به زودی وارد ایجاد صنایع تبدیلی در استان می شوند. با رایزنی های بسیار توانستیم تعداد زیادی از تولید کنندگان و سرمایه گذاران را در یک تعاونی گرد هم آورده و تا با ایجاد حدود 130 هزار شغل در پی نجات اقتصاد بخش کشاورزی باشیم .

حفاظت از منابع آبی استان خط قرمز ما است

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حالی که حوزه های آبریز درون استانی با مشکل مواجه است انتقال آب درون استانی عقلانی تر از انتقال آب به سایر استان ها است از این رو برای اولین بار در خوزستان در جهت رونق بخشی به اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار و نیز برای صیانت از منابع آبی طی نامه ای رسما از وزیر نیرو خواستار شدیم که 4 پروژه انتقال آب درون استانی را به حوزه های کرخه، زهره، جراحی و رودخانه الله تصویب کنند تا با ایجاد تونل های انتقال آب از رودخانه کارون این حوزه ها را تقویت کنیم .

وی ادمه داد: بر اساس پیش بینی کارشناسان هواشناسی در آینده معضل خشکسالی گریبانگیر استان خوزستان خواهد بود . خوزستان مرکز ثقل اقتصاد، اشتغال محیط زیست و امنیت کشور ما است و بروزمعضل در این استان تاثیرات ملی در پی خود دارد. از آنجا که چارچوب نظام بر مبنای گفتمان عدالت محور است، ما انتظار داریم که طرح های انتقال آب درون استانی تصویب و انجام شود تا در شرایط خشکسالی بتوانیم حوزه های یاد شده را تقویت کنیم و همین وسیله از بحران بیکاری، کوچ کشاورزان و روستانشینان و همچنین بحران های زیست محیطی جلوگیری کنیم.

اسدی گفت: حضرت امام خمینی فرمودند خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد و مقام معظم رهبر نیز با فرمان خود برای احیای زمین های کشاورزی خوزستان دین ایران را به خوزستان ادا کردند و مردم خوزستان همواره مدیون لطف ایشان خواهند بود. ما در نامه یاد شده خطاب به وزیر خواستار اجرای دقیق فرمان رهبری شده ایم . با وجود پیگیری های مکرر مسوولان خوزستان تنها آب 320 هزار هکتار از 550 هزار هکتار طرح رهبری میسر شده است که این خود یکی از معضلات این طرح و کشاورزی خورستان است و ما قاطعانه این مساله را پیگیری می کنیم و اجازه نخواهیم داد که حتی یک هکتار از زمین های این طرح بدون آب بماند . حفاظت از منابع آبی خط قرمز ما در نظام صنفی کشاورزان است و معادل موجودیت ما. از این رو هر گونه سنگ اندازی در این باره را قابل توجیه نمی دانیم.

وی درباره خسارت های خشکسالی به کشاورزان گفت: کشاورزان استان های دیگر پس از خشکسالی موفق شدند معوض کشت دریافت کنند. به این معنا که در صورت جلوگیری از کشت به علت کم آبی به آنان هزینه هایی داده شده است. ما نیز مصرا خواستار دریافت ماعوض کشت برای کشاورزان خوزستانی شدیم. جهاد کشاورزی ماموریت داشت که این خسارت ها را بررسی و تعیین مبلغ کند. مبلغ تعیین شده حدود 700 میلیارد تومان است و ما این درخواست را به معاون اول رییس جمهور ارسال کردیم و ایشان درخواست را برای اعلام نظر و اقدام به وزیر کشاورزی ارجاع داده است. این اعلام نظر برای ما جدای از ارزش مالی، ارزش معنوی بالایی دارد و به همین دلیل ما با جدیت بالایی مساله را پیگیری می کنیم.

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان درباره وضعیت صندوق بیمه کشاورزی خوزستان گفت: ما در بحث بیمه کشاورزی با مشکل مواجه هستیم . برخی مناطق به علت کم بارش بودن از پوشش صندوق بیمه خارج شده اند . همچنین افزایش شدید تعرفه بیمه ، کشاورزان را تحت فشار قرار داده است. ما نیز از مسوولان ذی ربط خواسته ایم تا در این باره اقدامی انجام دهند و این خطر را از سر کشاورزان کم کنند تا کشاورزی دیم در مناطق کم بارش همچون هفتکل و غیزانیه از بین نرود و موجبات کوچ اجباری آنان فراهم نشود.













برچسب ها: حفاظت ، منابع ، استان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار