tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۹۴۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲

تا کنون اجازه اجرا در ایذه را به من نداده اند

ترانه آهنگ هایم الهام گرفته از زندگی خودم هستند


گزارش- محسن فرهادی باجولی:

تا صحو ای بو اوفتیم و ره / از اشکفت و الهک تا کولفرح، این شعر را می توان شروع فعالیت جوانی دانست که در حال حاضر کمتر کسی است که علاقمند به حوزه موسیقی بختیاری باشد و او را نشناسد. جوانی متولد شهرستان ایذه که تعصب خاصی روی بختیاری دارد. قومیت را اصالت می داند و می گوید هرکسی باید به قومیت و اصالت خودش افتخار کند و من هم به اینکه بختیاری هستم افتخار می کنم.

پویان مختاری، جوان خوش ذوق و مستعدی که می تواند آینده ای روشن در پیش داشته باشد، «زاگرس نشینان» با وی به گفت و گو نشسته که شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم:

خودتان را معرفی کنید؟

پویان مختاری هستم متولد 8 مهر 69 شهرستان ایذه، بختیاری- هفت لنگ و سرقلی هستم. تا دوم دبیرستان ایذه زندگی کردم و در حال حاضر هم ساکن اصفهان هستم.

تحصیلاتتون رو تا کجا ادامه دادین؟

تا فوق دیپلم نقشه کشی صنعتی خواندم ولی بخاطر مسایل خانوادگی ادامه ندادم...

موسیقی رو از کی و کجا شروع کردین؟

موسیقی را از یک بیت 40 ثانیه ای « تا صحو ای بو اوفتیم و ره / از اشکفت و الهک تا کولفرح» شروع کردم. این آهنگ ناخواسته پخش شد و میشه گفت برخورد کسانی که آهنگ رو گوش کردن باعث شد کارم را ادامه دهم.

خب بعد؟

به طور کلی از همان بچگی عرق خاصی به بختیاری داشتم. مخالفت های زیادی هم در همان آغاز کارم داشتم، در ادامه هم مشکلات دیگری سر راهم بود مثلا سایت های معتبر موزیک کارهای من را نمی پذیرفتند و می گفتند شما قومی می خوانید و مخاطبینتان فقط بختیاری است و نمی توانیم کارتان را پخش کنیم ولی در ادامه وقتی متوجه شدند مخاطبینم تنها بختیاری ها نیستند استقبال کردند و یا به تعبیری مجبور به پذیرش کارهای من شدند.

شما نخستین خواننده ای در حوزه موسیقی قومی (بختیاری،ترکی، کردی و...) هستید که به سبک خاصی شروع به کار کردید در این خصوص بیشتر توضیح بدید؟

بله- نخسیتن کسی بودم که موسیقی قومی را به این سبک خوانش شروع کردم. خیلی ها هنوز عقیده دارند موسیقی را باید به طور سنتی وار ادامه داد، هدف من این است فرهنگ و زبان بختیاری را به گوش همه مردم دنیا برسانم و برای این کار باید از متد روز دنیا استفاده کرد از آنجا که زبان ما نزدیک به زبان فارسی است می توان با تلفیق جملات در قالب شعر و موسیقی به ترویج فرهنگ اصیل بختیاری پرداخت به همین خاطر این سبک را انتخاب کردم.

بعد از اینکه من به این سبک خواندم خواننده هایی در قومیت های دیگر هم به این سبک خواندند که جای خوشحالی دارد. شاید برخی ها دوست دارند حرف دلشان به این سبک زده شود، در پاپ و سایر سبک ها محدودیت هایی هست، به نظرم حتی اگر این نوع خواندن من قلب یک چوپان در دور افتاده ترین نقطه بختیاری را خوشحال کند برایم کافی است.

عنوان سبک شما چیست؟

سبکی که من می خوانم را نه می توان رپ نامید و نه پاپ، نمیدانم چه عنوانی را باید روی آن گذاشت اما استایل و استانداردهای رپ و پاپ متفاوت است. داراب افسر بختیاری شاعر بنام بختیاری اشعاری با ریتم ضرب دارد که می توان گفت شاید این نوع ریتم خوانش از گذشته در بختیاری بوده است.

برخورد مردم در مواجه با این نوع خوانش چگونه بوده؟

از طرفی استقبال هایی می بینم که جای بسیار خوشحالی دارد و مرا امیدوار می کند از طرفی هم برخورد هایی که ناراحتم می کند اما هر دوی این برخوردها مرا قوی تر می کند، سعی می کنم به سمت انرژی های مثبت بروم.

موسیقی بختیاری از ابتدا تا کنون البته در همین سه یا چهار دهه اخیر میشه گفت تغییرات خاصی در آن صورت نگرفته است. استاد مسعود بختیاری نخست با سبک خوانش فارسی مرسوم آن زمان شروع به کار می کند و سپس وارد سبک خوانش موسیقی لری بختیاری می شود بعدها هم این نوع خوانش تبدیل به یک سبک شد که مقلدین زیادی هم دارد. در این خصوص بیشتر توضیح بدید؟

موسیقی بختیاری با نام استاد علائدین گره خورده است و او را باید مرد تکرار نشدنی موسیقی بختیاری دانست. اما بنظر می رسد در حوزه موسیقی بختیاری نیاز به تغییر و تحولاتی هست و باید با توجه به زمان با مخاطبین پیش رفت و موسیقی بختیاری نیاز دارد به تغییر، من این نیاز را با این سبک اینطور درک کردم.

اشعاری که انتخاب می کنید به چه شکل است و چه میزان روی این اشعار تحقیق و پژوهش می کنید؟

شاعر همه شعرهایی که می خوانم خودم هستم و نمی توانم شعر کسی را بخوانم به همین خاطر دقت زیادی در نوشتن اشعار و کلمات دارم. از کتاب هایی در این خصوص استفاده می کنم و تا از درستی کلمات مطمین نشوم آن را نمی نویسم، گاهی هم از ریش سفیدان کمک می گیرم. متاسفانه در حوزه ادبیات بختیاری خیلی کار نشده است.

گفته بودید قرار است یک کار تلفیقی با یکی از اساتید بختیاری اجرا کنید به کجا رسید؟

بله قرار بود یک کار تلفیقی با یکی از اساتید بختیاری اجرا کنم اما همکاری های لازم صورت نگرفت. متاسفانه در این حوزه به جوانان سخت اعتماد می کنند. این کار تلفیقی تنها یک موسیقی نبود بلکه یک حرکت اجتماعی برای مقابله با ضد فرهنگ هایی بود که وجود دارد که تاکنون به جایی نرسیده است.

در صحبت هاتون مشخصه تعصب خاصی روی بختیاری دارید؟

بله، در عین حالی که مخاطبینی از همه اقوام دارم و سعی می کنم احترام تک تک آن ها را حفظ کنم ولی در هر صورت به اصالتم افتخار می کنم لذت می برم لباس قومم را بر تن کس دیگری ببینم بنظرم هر کسی باید به اصالت خودش افتخار کند. من برای حفظ اصالتم هر کاری می کنم.

چه برنامه هایی برای ادامه کارتون دارید؟

یه کنسرت هست که قراره اجرا کنم که دوست دارم نخستین کنسرت زنده ام را به بهترین نحو برگزار کنم کنسرت هایی که تاکنون داشته ام به صورت پلی بک و یا از روی « بیت» بوده. آلبوم، دومین برنامه ای است که دارم و می خواهم با سبک خاصی وارد موسیقی کشور شود. همچنین چند تک تراک هم هستند.

در مورد اجراهایی که داشتین بگید؟

دو اجرای اولم در تهران بود بعد در جونقان، مسجد سلیمان، اردل و... اجرا برگزار کردم. در آخرین اجرام در مسجد سلیمان خیلی لذت بردم، بغضم ترکید و گریه کردم چون یاد زمانی افتادم که در شرایطی این شعر رو نوشتم که میز و صندلی برای نوشتن نداشتم. در اصفهان واقعا غربت کشیدیم. در آهنگ «نونوم چمه» اشاره کردم بعد وقتی میبینم این قدر مردم استقبال می کنند لذت می برم. در چنین لحظاتی به قدرت خدا پی می برم که چقدر می تواند به راحتی شرایط را عوض کند.

خصوص ترین سوال ما؛ در مورد زندگی خصوصیتون برای ما بگید؟ انگار دل خوشی از اصفهان ندارید. چی شد به اونجا رفتید؟

خب! پدرم ورشکسته شد و مجبور شدیم به اصفهان مهاجرت کنیم. متاسفانه در اون شرایط با سختی های زیادی مواجه شدیم و غریبی را به معنای تمام حس کردم. سردی و گرمی روزگار را چشیده ام. به همین خاطر تمام تلاشم را می کنم باعث سربلندی خانواده ام شوم.

به این کلمات جواب کوتاه بدین؟

استاد بهمن علائدین؟ استاد تکرار نشدنی

بختیاری؟ عشق

دا (مادر)؟ زندگی

بو (پدر)؟ (با کمی تامل)- زندگی- ما در بختیاری ها با پدر زیاد احساس راحتی نمی کنیم.

سردار اسعد بختیاری؟ سردار بختیاری

بی بی مریم؟ مادر ایل

سیاست؟ علاقه ای به آن ندارم.

زاگرس؟ ابهت- اقتدار

حرف پایانی؟؛

دوست دارم به این موضوع اشاره کنم که خیلی از مخاطبینم سوال میکنند چرا در ایذه کنسرت برگزار نمی کنم. باید بگم که من خیلی تلاش کردم اونجا کنسرت برگزار کنم اما متاسفانه علارقم تلاش هایی که صورت گرفت اما بنا به دلایلی تاکنون موفق نشده ام. آرزو دارم و افتخار میکنم در ایذه کنسرت برگزار کنم.

و اما اینکه؛ امیدوارم لیاقت لطف مخاطبینم رو داشته باشم و هیچ وقت کاری نکنم حس کنند احساس غرور می کنم. من کوچیک همه مخاطبینم هستم.

منبع هفته نامه زاگرس نشینان








tl_sar نظر بینندگان
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
غیر قابل انتشار: ۸۳
Rahim
|
Canada
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
از نظر من شما بهترینین
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار