tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
رئیس پلیس راه استان مطرح کرد
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: نوروز امسال تعداد تصادف‌های منجر به فوت ۲۱ درصد کاهش یافته، اما تعداد متوفیان این حوادث از ۲۱ نفر به ۲۳ نفر افزایش یافته است. این شرایط به‌دلیل وقوع دو تصادف مرگبار در محور امام صادق (ع) و محور ملاثانی - مسجدسلیمان است.

سرهنگ سعید رحیمی در جلسه شورای ترافیک اظهار کرد: در طرح نورورزی سال گذشته ۱۹ تصادف منجر به فوت داشتیم و امسال ۱۴ مورد تصادف منجر به فوت رخ داده است.

وی بیان کرد: قبلاً کروکی آنلاین برای تصادف‌ها کشیده نمی‌شد، اکنون با توجه ترسیم شدن همه تصادف‌ها در سیستم، آمار پلیس در حال واقعی شدن است، بنابراین تصادف‌های جرحی، افزایشی هستند.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به افزایش برخورد با تخلفات، گفت: در طرح نوروزی امسال ۸۱ هزار و ۲۳۹ خودرو اعمال قانون شده‌اند. توقیف دو تخلف همزمان نیز ۱۰۶ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به کاهش ۱۳ درصدی ترددها نسبت به سال گذشته، بیان کرد: همه تصادف‌ها ناشی از بی‌مبالاتی خود مردم استان خوزستان بوده است.

محور اهواز – مسجدسلیمان پر خطر است

رحیمی اظهار کرد: محور اهواز – مسجدسلیمان محدوده ملاثانی تا گاوسوار با شش کشته، یکی از محورهای پر خطر بوده است. محور امام صادق (ع) به ۳۴ روستا منتهی می‌شود مشکلات آن با تابلو درست نمی‌شود و باید فکر اساسی به حال آن شود. دو شرکت نیشکر و شرکت نفت و گاز اروندان و تاسیسات نفت و حفاری در این محور مستقرند، اما نمی‌خواهند هیچ سهمی در ایمنی این محور داشته باشند و هیچ کمکی نمی‌کنند. این در حالی است که باید همه کمک کنند. کشته شدن پنج نفر در این محور موجب شده است، آمار استان خوزستان تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مسیر فرعی شهرک صنعتی آبادان با دو کشته و روستای سلطان ابراهیم ایذه با یک کشته از محورهای پرخطر بوده‌اند.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: امسال خروج از استان خوزستان ۲۴ درصد کمتر شده است که این مردم، سفرهای درون استانی داشته‌اند.

وی با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت راه‌های دو طرفه و مناسب نبودن شرایط این راه‌ها، بیان کرد: تصادف‌ها برای ما پیام دارند. راه‌های غیر مجزا، ۱۵ نفر از کشته‌ها در خوزستان را به خود اختصاص داده‌اند و با در نظر گرفتن راه‌های فرعی، ۲۰ نفر از کشته‌ها در راه‌های دو طرفه جان خود را از دست داده‌اند.

عقب‌ماندگی در حوزه راه داریم

رحیمی گفت: در حوزه راه‌ها، عقب‌ماندگی داریم و باید این عقب‌ماندگی‌ها را با مطالبات درست اعتبارات جبران کنیم، نه اینکه پروژه‌ای کلنگ‌زنی شود و ۱۰ ساله بعد به بهره‌برداری برسد. بنابراین نیازمند اراده ملی در این زمینه هستیم. برای ۶۸ محور پروژه تعریف کردیم و هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است. اگر هر سال مشکل دو محور حل شود، می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه ترافیک، بیان کرد: در یکی از حوادث که دو نفر کشته شدند، یک موتورسیکلت بدون چراغ عقب در مسیر در حال تردد بود که حادثه رخ داد.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: با این خودروها، کوچکترین برخوردی فرد را می‌کشد. کیسه هوا، ایمنی و سیستم تعلیق درستی ندارند. روز گذشته دو ایربگ یک پژو پارس باز شدند، اما کمکی نکردند. ایربگ این خودرو چه کمکی کرده است؟ باید به چه کسی این مسائل را بگوییم؟ راننده خودرو کمربند ایمنی خود را هم بسته بود، اما سرش به ستون خودرو برخورد کرد و دو سرنشین جلو کشته شدند. حداقل پژو پارس باید ایمنی داشته باشد.

وی بیان کرد: امروز یکی از مشکلات ما این است که نمی‌خواهیم چالش صنعت خودروسازی را بگوییم. همه می‌گویند نگویید، اما همه مردم باید بدانند با این خودروها نباید تصادف کنند. حالا که باید سوار این خودروها شویم، باید مردم بدانند که سنسور بگذارند تا با خودرو بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی نکنند. چرا به کیلومترشمار چنین خودروهایی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اجازه سرعت می‌دهند تا افراد، خودروهای خود را تقویت کنند و گاز دهند؟

رحیمی گفت: ما باید درباره حوادثی را که رخ می‌دهد، منتقل و مطالبه کنیم. مردم این خودرو را با ۷۵۰ میلیون تومان می‌خرند، اما کیسه هوا در این خودرو ترکیده است و دو سرنشین کشته شده‌اند، در حالی که کیسه هوا باید باز می‌شد و از برخورد سر با جسم جلوگیری می‌کرد.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به یک تصادف اخیر، گفت: در واژگونی یک خودروی پراید در محور اندیمشک – پل زال، دیدیم خودرو به‌گونه‌ای متلاشی شده بود که قوطی کبریت نیز این‌گونه متلاشی نمی‌شود. مردم این مسائل را نمی‌دانند.

وی ادامه داد: خودروهای روز دنیا بعد از ۲۵ سال اوراق می‌شود، خودروی ما چیست که بعد از ۳۰ سال کار کردن برای آن معاینه فنی صادر می‌کنیم و در جاده تردد می‌کند و برای همه دردسر درست می‌کند.

رحیمی گفت: مردم باید بدانند این خودروها ایربگ و ایمنی ندارند. بارها در خوزستان دیده‌ایم مردم با خودروهای پلاک اروند (خودروی خارجی) تصادف کرده‌اند و هیچ اتفاقی هم برای آن‌ها رخ نداده است؛ اما این مسائل را نمی‌گوییم و از آن می‌ترسیم. در حالی که جان مردم باید مهم باشد. ما فقط دنبال این هستیم یکی از ارگان‌ها را مقصر کنیم و از اصل موضوع که گفتمان صحیح است فرار می‌کنیم و نتیجه آن، این تصادف‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: بیشتر از هر کاری باید صحنه این تصادف‌ها به مردم نمایش داده شود تا مردم ببینند با چه خودرویی رانندگی می‌کنند و باید اعتمادشان را پایین بیاورند و بدانند چگونه رانندگی کنند تا حوادث کاهش یابد. اگر همه راه‌ها هم اتوبان شوند، با چنین خودروهایی که ۹۰ کیلومتر بر ساعت ظرفیت دارند در اتوبانی که امکان رانندگی تا ۱۴۰ کیلومتر سرعت دارد، رانندگی می‌کنیم و برخورد به گونه دیگری رخ می‌دهد.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: طبق بررسی تصادف‌های منجر به فوت دیدم راننده به‌دلیل اعتماد کردن به ایمنی خودرو خطا کرده است. راننده به خودرو اعتماد کرده و با مولفه‌ای که ایمنی خودرو بوده، مواجه شده است در حالی که نباید با آن کشته می‌شد.

باید درباره راه و خودرو مطالبه ملی داشته باشیم

او با تشکر از اقدامات خوب اداره‌های مختلف در اجرای طرح نوروزی، اظهار کرد: نباید از این کارها بگذریم، اما علاوه بر این کارها باید درباره راه و خودروها مطالبات ملی داشته باشیم.

رحیمی با بیان اینکه برخی رانندگان با بی‌مبالاتی برای دیگران خطر ایجاد می‌کنند، گفت: باید تلاش شود رانندگانی که لیاقت سفرهای نوروزی را ندارند در پاسگاه‌ها بلاتکلیف شوند و خودروهای‌شان به پارکینگ برده شود و تا آخر اجرای طرح نوروزی، خودروهای‌شان را تحویل نگیرند.

وی بیان کرد: روزانه ۷۰۰۰ خودرو با سرعت بالای ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت در جاده‌های خوزستان تردد می‌کنند که باید با استفاده از برخی ابزارها با آن‌ها برخورد کنیم. در حال حاضر پلیس فقط می‌تواند این خودروها را ۶۰ هزار تومان جریمه کند که این جرایم، بازدارندگی ندارد. برخی استان‌های دیگر با دستور قضایی، این خودروها را دو هفته در پارکینگ نگهداری می‌کنند. باید این جرمیه را در مقابل متخلفان بالا ببریم و متخلف از هیمنه قانون بترسد.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: عامل انسانی، خودرویی که بستر حادثه دارد و ایمنی ندارد و راه‌ها سه مولفه مهم و موثر در تصادف‌ها هستند.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار