tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۳
برنامه های فرهنگی واجتماعی استان از زبان معاون سیاسی واجتماعی استاندارخوزستان
به گزارش هما خوزستان به نقل از سایت استانداری خوزستان؛
فرج اله خبیرمعاون سیاسی و اجتماعی استاندارخوزستان درنشست ویژه خبری صدا  وسیمای جمهوری اسلامی مرکزخوزستان گزارشی ازبرنامه های این استان پیرامون ارتقا کیفی آموزش و پرورش , انجمن های مردم نهاد , رفع آلایندگی هوا  و طرح استان پاک ارایه داد.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان معاون سیاسی واجتماعی استاندارخوزستان دراین برنامه به تشریح وظایف ذاتی این معاونت پرداخت .
 خبیردرپاسخ به سووال مجری این برنامه  درخصوص برنامه های استان دربخش آموزش و پرورش چیست ؟گفت :بحث اموزش و پرورش در استان خوزستان بک مبحث بسیار مهم است و باید توجه ویژه ای به ان داشته باشیم .بنابراین در شورای اموزش وپرورش استان که به ریاست استاندار محترم تشکیل می شود برنامه های وسیعی تدارک دیده شده است .برای تحول در نظام اموزشی استان و در جریان اینکه استان خوزستان بر اثر جنگ تحمیلی خسارت های بسیار بابت منابع انسانی دیده است. استان ازبابت خروج منابع انسانی کارامد علی الخصوص در حوزه اموزش  لطمه بزرگی دیده است که  طبیعتأ بازسازی این وضعیت شاید سالها زمان ببرد.
خبیردرادامه بااشاره به اینکه   متقاضیان خروج از استان نیز زیاد هستند , گفت : باید  بتوانیم انگیزه ای ایجاد کنیم برای ماندگاری نیروهای کارامد و نیروهایی که می توانند در حوزه اموزش تاثیر گذار باشند و البته مشکلات عدیده ای در این ارتباط داریم و با کمبود کادر اموزشی در اموزش و پرورش مواجه هستیم که این موضوع به ما لطمه می زند  و اموزش و پرورش مجبور هست از کارکنان خود در شیفت های عصر و صبح استفاده کند که این یک مقدار به نیروها فشار وارد می کند و بازدهی انها را پایین می اورد.
معاون سیاسی اجتماعی استاندارخوزستان درپاسخ به این سووال که   با توجه به کمبود نیروی اموزشی و درخواست هایی که برای خروج از استان هست چه تدابیری در این زمینه اندیشیده شده است؟ گفت :  فعلا با تدابیری , این  موضوع مرتفع شده است یعنی می توانیم در سطح استان به همت اموزش و پرورش جای خالی ان کادر اموزش که فعلا کمبود داریم به نحوی پر شود و از نیروهای مختلف استفاده شود و این امر در حال انجام شدن است.
  خبیرادامه داد : ولی یکی از نکات مهمی که به ان توجه داریم بحث ارتقا کیفیت اموزشی در استان خوزستان و بخصوص در مناطق دو زبانه یعنی جاهایی که ممکن است مشکلات بیشتری داشته باشیم که شامل منطق عرب نشین و زاگرس نشین است
 خبیرافزود: بنابراین تلاش بر این ست که بتوانیم کیفیت اموزش را در نقاط مختلف استان ارتقا دهیم و یک مقدار به اموزش پایه توجه بیشتری کنیم یعنی از پیش دبستانی شروع کرده و امسال امتیازات خوبی در این حوزه در نظر گرفته شده است که دانش اموزان با امادگی بیشتری بتوانند وارد  حوزه اموزش ابتدایی شوند و بعد از انجا بتوانند ادامه کار دهند .

**حمایت از انجمن های مردم نهاد
 
خبیر به برنامه های حمایتی  استانداری خوزستان از تشکل ها و انجمن های مردم نهاد اشاره کرد و گفت : یکی از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سازمان های مردم نهاد هست که ما د ر سال گذشته با بررسی که انجام شد حدود 120 سازمان مردم نهاد در استان خوزستان با رسته های مختلف به ثبت رسیده است که البته حدود یک سوم انها غیرفعال بوده اند. و مابقی با مشکلات عدیده ای روبرو بوده اند. بحث اینکه بتوانیم از این انجمن های مردم نهاد  در ساختار اداری استفاده کنیم و در بخشی از مسوولیت هایی که ادارت و سازمان ها دارند برون سپاری می کنند  در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار بگیرد .تا الان یک فعالیت وسیعی را شروع کرده ایم در حوزه امور اجتماعی و امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم 190 ان جی او دیگر به تعداد ان جی او های موجود  در استان اضافه  کنیم.
 وی افزود:  هدف از فعالیت گسترده در این زمینه این است که مردم مشارکت شان افزایش پیدا کند و نسبت به محیط پیرامون خودشان حساسیت های لازم را داشته باشند و این سازماندهی هم از طریق سازمان های مردن نهاد امکان پذیر است و سازمان های مردم نهاد در وهله اول باید یک فعالیت را برای خود انتخاب کنند و اعضا را اموزش دهند و ارتباط مناسب با اقشار مردم بتواند برقرار کنند و این ارتباط مناسب می تواند به گسترش موضوع اجتماع زندگی کمک کند و ما شاهد این بودیم که ان جی او ها درسال 93 فعالیت بسیار گرانقدری داشته اند.

 ** رفع آلایندگی محیط زیست 
 خبیردرپاسخ به این سووال که برای رفع آلایندگی هوای کلان شهراهوازچه اقداماتی صورت گرفته است ؟ گفت : هرچه بیشتر باید تلاش کنیم که میران الاینده ها را در هوای کلانشهر اهواز و شهرهایی مثل ابادان و ماهشهر که دارای مناطق صنعتی هستند کاهش دهیم و طبق امارها وضعیت امسال  از سال گذشته بهتر بوده است و تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده است که در حال اجرا هستند اینکه حدود 50 هزار بشکه نفت که الایندگی داشتند خوشبختانه تولید انها متوقف شده است و واحدهایی که می توانند گازهای الاینده را تصفیه کنند و ناشی از فعالیت های نفتی است به زودی به بهره برداری خواهند رسید و با توجه به دستگاه های سنجش گری که در سطح شهر کار گداشته شده اند مشخص شده است که کلانشهر اهواز وضعیت نسبتأ بهتری نسبت به سایر کلانشهرهای دیگر دارد.

 ** طرح استان پاک و مبارزه با مواد مخدر: 
معاون سیاسی واجتماعی استاندارخوزستان  در خصوص مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر و طرح استان پاک  گفت : در جلسه ای که پاییزامسال در استان خوزستان داشتیم و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که در حضور وزیر محترم کشور تشکیل شد و ایشان در همان جلسه دستوری را صادر کردند که استان خوزستان به دلیل شرایط خاص و نقشی که در دفاع مقدس داشته است به عنوان استان پاک منظور شد و وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور پشتیبانی لازم را در حد کافی به عمل خواهد اورد. 
 خبیرافزود: حدود 2 ماه فعالیت گسترده در سطح استان انجام شده است و در حوزه مبارزه با توزیع مواد مخدر و مبارزه با اعتیاد و در حوزه  پیشگیری ودرمان طرحی را در یک کتابچه اماده و الان مراحل تصویب را پشت سر می گذارند و با ابلاغ آن برنامه های گسترده ای از جمله مبارزه با سوداگران مرگ و جلوگیری از توزیع گسترده مواد مخدر خواهیم داشت و در زمینه فرهنگی و اجتماعی نیز  به مردم اگاهی داده می شود که در واقع به سمت اعتیاد کشیده نشوند. در حوزه  اموزش و پرورش و دانشگاه این طرح را انجام دهیم و کسانی هم که اسیب دیده اند را بتوانیم به شرایط بازتوانی برسانیم.
  وی درپاسخ به این سووال که  استانداری برای جمع اوری قلیان از اماکن عمومی چه برنامه ای دارد؟ گفت :  در این خصوص مانوری را خوهیم داشت که از 4 بهمن شروع خواهد شد و به  مدت یک هفته ادامه خواهد داشت و یک بحث کلی برای جمع اوری معتادان و مبارزه با قاچاقچیان و هم جمع  اوری قلیان است. قلیان عامل و پیش زمینه ای است برای اعتیاد به مواد مخدرقلمداد شده است  و امیدواریم که مردم به استفاده از قلیان در ملاعام روی نیاورند . امیدواریم در خانه هم استفاده نکند به علت خطرات و عوارض زیادی که دارد.
 
 ** حفاظت از رودخانه ها 
معاون سیاسی واجتماعی استاندارخوزستان درپاسخ به این سووال که با توجه به اینکه روخانه کارون تمام استان خوزستان هست و مردم استان این رودخانه را بسیار دوست دارند چه برنامه هایی برای حفاظت از این رودخانه صورت گرفته است؟ گفت :  امیدواریم برنامه هایی که در دست اقدام است زودتر به مرحله اج  را برسد و امیدوار هستیم که منابع ابی افزایش پیدا کند و شاهد خشکسالی نباشیم و بتوانیم جریان بیشتری از اب را در رودخانه کارون داشته باشیم و واحدهای صنعتی که در کنار رودخانه مستقر هستند پس آب خود را بعد از تصفیه وارد رودخانه کنند و دولت هم خواستار پرآب بودن و زندگی رودخانه کارون است.

 ** توسعه فضای کتابخانه های دولت 
  در رابطه با توسعه فضای کتابخانه ای دولت در این زمینه چه برنامه ای دارد؟ خوزستان در زمینه کتابخانه و ایجاد کتابخانه ها رشد چشمگیری داشته است ولی مشکل اصلی کمبود کتاب خوانی در بین مردم است و امیدواریم از فضا و ظرفیت کتابخانه ها استفاد ه شود و امیدواریم که مردم به این نکته اقبال پیدا کنند و طرحی در حال بررسی است که پایتخت کتاب نام دارد و بتواین شهر اهواز را یکبار به این عنوان برسانیم و اگر سطح کتاب خواندن بالا رود سطح دانایی مردم بالا میرود و اگر سطح دانایی بالا رود مردم نیر توانمندتر خواهند شد.

 خبیر گفت :گسترش فرهنگ کمک بسیاری می کند یه این که ما مردم فرهیخته ای داشته باشیم و با بالارفتن سطح عمومی فرهنگ معضلات و اسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند. اعتباراتی که به بخش فرهنگ اختصاص داده می شود به اندازه کافی نیست ولی با این وجود در حوزه مذهبی موفق به انجام دوکار عمده شده ایم یکی برگزاری مراسم پیرغلامان حسینی ودیگری اجلاس سراسری نماز بود .
  معاون سیاسی اجتماعی استاندارخوزستان درپاسخ به این سووال که رهاورد این اجلاس ها برای استان چقدر موثر بوده است؟ گفت : با توجه به دعوت از اساتید و مهمانان از سراسر کشوربه استان خوزستان , این استان توانست با اقشار مختلف مردمی ارتباط برقرار نماید و خود این می تواند تاثیر بسزایی در حوزه فرهنگ و مذهب داشته باشد.

** مجمع مشورتی : 
هدف از راه اندازی مجمع مشورتی چه بوده است؟ یک بخش از ان تشکیل کارگاه های اموزشی در سطح شهرستان ها و حتی منطق روستایی بوده است که ما بتواینم مردم را با واژه فرهنگ شهروندی و رفتارهای مثبت و سازنده اشنا کنیم و حتی بتواینم در این زمینه از خود مردم کمک بگیریم و مجمع مشورتی استان که متشکل از 50 نفر از فعالان  سیاسی و اجتماعی با گرایش های مختلف که نقطه نظرهای خود را در مسائل کلی انسان ارائه کنند و هرجا که توصیه ای نسبت به دستگاه های مختلف اجرایی و مسئولین است این توصیه ها را به طریق علمی در قالب یک طرح و نظر به مسئولین استان ارائه دهند که در
امور استان استفاده شود. 
 مجری نشست ویژه خبری سیمای خوزستان درپایان برنامه از خبیرپرسید که در سال های گذشته اختلاف سلیقه و اختلاف فکرها مانع ار توسعه استان شده است , دولت چه راهکارهایی برای همسان کردن  این جریان های فکری در جهت توسعه استان دارد؟ گفت : در حوزه معاونت سیاسی چندین جلسه با اعضا و تشکل های مختلف سیاسی با گرایش های مختلف داشته ایم و سعی کرده ایم شرایطی را فراهم کنیم که در راستای قانونی فعالیت کنند و بتوانند مسائل شان را با مسوولاان در میان بگذارند و از طرفی با همدیگر تبادل نظر کنند و حتی اختلاف نظراتشان را با شفافیت بیان کنند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار