tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان:
محسن اورکی از رشد احزاب در استان صحبت کرد و با بیان اینکه احزاب و تشکل ها نسبت به شناسنامه دار کردن حزب خود اقدام کنند- گفت: نگاه استاندار در بعد توسعه سیاسی استان، نگاهی به سمت حرکت از تفرقه به سمت یگانگی اقوام، احزاب و تشکل های سیاسی بوده است

هما خوزستان- محسن فرهای باجولی: محسن اورکی از آمادگی برای ثبت سند و شناسنامه دار کردن احزاب و تشکل ها سخن گفت و ادامه داد: کسانی که علاقمند به انجام فعالیت های سیاسی هستند و قصد فعالیت در حزب خاصی را دارند یا تمایل دارند از حزب و یا تشکلی سیاسی حمایت کنند از شناسنامه دار بودن آن حزب مطمین شوند.

او افزود: تا قبل از حضور دکتر مقتدایی احزاب در استان به کمتر از 15 حزب و تشکل می رسید اما اکنون 25 حزب دارای مجوز در حال فعالیت هستند و دو حزب دیگر هم در حال انجام مراحل ثبت هستند به طوری که می توان گفت رشد 100 درصدی احزاب را در این مدت کوتاه داشته ایم.

اورکی به رابطه استاندار با احزاب، اقوام، مردم، جامعه روحانیت و... اشاره کرد و گفت: استاندار تعامل بسیار خوبی بین آحاد خاص و عام مردم برقرار کرده است. تشکیل نشست های مختلف سیاسی، اجتماعی، مذهبی و... نشان از احترام او به همه آن ها دارد.

او تصریح کرد: نگاه استاندار در بعد توسعه سیاسی استان، نگاهی به سمت حرکت از تفرقه به سمت یگانگی اقوام، احزاب و تشکل های سیاسی بوده است.

محسن اورکی از برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در هفت اسفند سال جاری خبر داد و گفت: هدف دولت برگزاری یک انتخابات پرنشاط در یک فضای سالم و رقابتی است.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان در مورد استانی شدن انتخابات نیز گفت: استانی شدن انتخابات طرحی است که کلیات آن تا کنون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. در صورت استانی شدن، انتخاب نمایندگان از شهرستانی به استانی تغییر می کند منتها الزاماتی دارد یکی اینکه کاندید مورد نظر برای ثبت نام در حوزه خود یا باید پنج سال ساکن آنجا باشد یا یک دوره نماینده آن حوزه بوده باشد دوم اینکه حداقل 15 درصد از آرای آن شهرستان را بتواند کسب کند.

او در این خصوص ادامه داد: کاندیدی که بتواند 15 درصد از آرا شهرستان را کسب کند و نیز بیشترین رای را از دیگر شهرهای استان داشته باشد به عنوان نماینده استان محسوب می شود.

اورکی بیان کرد: آخرین مهلت برای استعفای کاندیدای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی 28 خرداد است و کسانی که قصد حضور در این انتخابات را دارند می توانند از 26 آذر تا دوم دی ثبت نام خود را انجام دهند.

او در پاسخ به خبرنگار ما " دکتر مقیمی در سفر خود به استان از احتمال تغییر قوانین انتخاباتی سخن گفت توضیح دهید چقدر این احتمال قوی است و در چه زمینه ای؟ دوم اینکه معاون سیاسی اجتماعی استاندار از انتخاب فرماندار شهرستان ایذه صحبت کرد در این مورد نیز آخرین وضعیت را بفرمایید." گفت: اگر قرار به تغییری در قوانین انتخابات باشد یا مربوط به طرح تجمیع انتخابات است و یا طرح استانی شدن انتخابات، در غیر این صورت اطلاعی ندارم. در مورد فرماندار شهرستان ایذه هم با توجه به اینکه فرماندار این شهرستان برای انتخابات مجلس استعفا داده در اولویت انتخاب قرار دارد و در حال حاضر نیز انتخاب شده و برای تایید به وزارت کشور سپرده شده است.

محسن اورکی همچنین در خصوص برگزاری نشست های مختلف با سران احزاب و تشکل های سیاسی در استان اظهار کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این نشست ها، ایجاد وحدت و یکپارچگی احزاب و تشکل ها و اقوام در استان است و اینکه اقوام و احزاب با حفظ هویت خود در مسیر رشد و توسعه استان گام بردارند و به نتایج خوبی در این خصوص دست پیدا کردیم.

اورکی همچنین در پاسخ به خبرنگار ما "استان خوزستان استانی است که بیشتر مردم آن بر اساس تعصب های قومی و قوم گرایی در انتخابات حضور پیدا می کنند و این مساله باعث عدم رشد سیاسی احزاب در استان شده، با توجه به طرح استانی شدن انتخابات به صورت کلی آیا دولت برنامه ای برای رشد سیاسی مردم( در قالب حزبی) دارد یا خیر؟ چرا که این مساله همدلی و یکپارچگی بیشتر اقوام را در پی دارد" گفت: برگزاری نشست های مختلف با سران احزاب و تشکل ها و اقوام در همین رابطه بوده است. همچنین اگر سران اقوام و احزاب برای همدلی و همگرایی نشست هایی برگزار کنند می توان به این مهم دست یافت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار