tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۱
به منظور برچیدن زمینه‌های فساد، لزوم شفافیت در معاملات شهرداری اهواز هر روز بیشتر احساس می‌شود تا مشخصات پروژه‌ها و پیمانکارها مشخص شود و مردم بدانند چه تعداد معامله به صورت ترک تشریفات انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، انتشار سخنانی از عضو شورای شورای شهر درباره ترک تشریفات شهردار اهواز، بازتاب گسترده‌ و انتقادات زیادی در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

سیدجواد رضوی گفته بود: شهرداری اهواز تنها در ۲ ماه حدود ۱۷۰ میلیارد تومان با ترک تشریفات پروژه‌ها را به شرکت‌های مختلف واگذار کرده است.

پس از آن استاندار خوزستان نیز به موضوع ترک تشریفات ورود کرده و اظهار کرد: اجرای پروژه ها در قالب ترک تشریفات زمینه بروز رانت و سوء استفاده را ایجاد می‌کند و مدیران نباید اجازه دهند چنین مسائلی رخ دهد و مناقصه ها به موقع و پیش از پایان سال مالی انجام شود.

محراب افزود: در سفارش خریدها باید از چند مرکز استعلام قیمت محصول مشابه انجام شود و منهای هزینه حمل و نقل با محصول سفارش داده شده مقایسه قیمت انجام گیرد تا هزینه های اضافی بابت قیمت های کاذب ایجاد نشود.

پیمانکاران همشهری!

خریدها و عقد قرارداد بدون طی شدن مراحل تشریفات اداری به ویژه با پیمانکاران اصفهانی در ماه‌های قبل هم رسانه‌ای شده بود و پورموسوی رئیس شورای شهر اهواز در این باره به انتقاد از امینی پرداخت.

پور موسوی درباره مساله ترک تشریفات‌ها و برخی خریدها از شهرستان‌های دیگر مخصوصا از اصفهان، گفت: زمانی که این موضوع مطرح کردم یکی از دوستان گفت «خب از اصفهان خرید شود، که چی؟» این در حالی است که باید خریدها از اهواز انجام شود تا چیزی عاید جوانان شهر شود.

در جریان طرح سوال از شهردار، پورموسوی عضو شورای اسلامی شهر اهواز یکی از دلایل قانع نشدن از پاسخ‌های شهردار را معاملات از طریق ترک تشریفات عنوان کرد و به ابهام در اطلاعات سازمانی در چک‌های تسویه بدهی و خریدهای با اولویت زمانی مانند خریدهای پایان سال اشاره داشت.

به‌جان بچه‌ام من نگفتم!

رضا امینی که پیش از انتصاب به عنوان شهردار اهواز، عضو علی البدل شورای شهر اصفهان بوده، درباره تخلفات مالی و لیست پیمانکاران عمرانی و خدماتی از اصفهان، پاسخی به خبرنگاران نداد و فقط به خرید اتوبوس و إلمان‌های نوری از اصفهان اشاره کرد.

وی گفت: می‌گویند ۲۰۰ میلیارد تومان ترک تشریفات شده و از تهران و اصفهان خرید کرده‌ایم در حالی که مگر اهواز اتوبوس می‌سازد که از اینجا بخرم؟ إلمان‌های نوری که در اهواز نصب شدند تنها در مشهد و دو شهرستان اصفهان تولید می‌شوند؛ به جان بچه‌ام اگر به کسی اشاره داده باشم از کجا خرید کند.


شکل‌گیری زمینه‌های فساد

صادق بوعذار حقوقدان خوزستانی درخصوص عدم شفافیت مالی، گفت: همواره در طول سالهای گذشته، عدم نظارت مناسب بر نحوه هزینه‌کرد بودجه عمومی و نبود شفافیت در شهرداری، زمینه های فساد را به وجود آورده است.
وی افزود: متاسفانه مدیرانی که از شفافیت و تشریفات فراری هستند قصدی جز عرضه رانت، ارتکاب فساد و باند بازی به ذهن خطور نمیکند؛ شفافیت بستری نظارتی است که انحراف و فساد در عرصه حکمرانی را کاهش می‌دهد و از سواستفاده‌ها جلوگیری می‌کند.

وعده شورای شهر برای نظارت بر شهرداری

در پی افزایش انتقادات از شهردار اهواز و لزوم مقابله با تخلفات مالی، شورای شهر اهواز طرحی به نام « احیای اختیارات شورای شهر» را تصویب کرد.
رضوی عضو شورای شهر اهواز در رابطه با این طرح‌، عنوان کرد: با تصویب این طرح، نظارت بر عملکرد شهردار اهواز در حوزه‌ی ترک تشریفات (مزایده و مناقصه) افزایش پیدا می‌کند.


تشکیل پرونده برای شهرداری در سازمان بازرسی

معاونت نظارت و بازرسی اداره کل بازرسی ویژه استان خوزستان در تیرماه سال جاری در این خصوص از تشکیل پرونده برای شهرداری اهواز خبر داد اما تاکنون اطلاعی از نتایج این پرونده در دست نیست.
علی دژمان گفت: در سازمان بازرسی این موضوع بررسی و هشدارهای لازم را به شهرداری دادیم و زمینه ثبت معاملات را در سامانه ستاد را فراهم کردیم.
وی بیان کرد: شهرداری اهواز به دلیل عدم ثبت معمالات در سامانه ستاد همچنین خریدهای عمده آن از استان‌های دیگر که حتی در فضای مجازی نیز مطرح بود به طور خاص پرونده تشکیل و در دست بررسی است.

به گزارش فارس، در ماه‌های گذشته منتقدان اهوازی و رسانه‌هایی که خواستار شفافیت مالی در معاملات شده بودند، در فضای مجازی از سوی تعدادی پیمانکار و برخی افراد ناشناس هدف تخریب قرار گرفتند.

اما مطالبه منتقدان واضح است و آنها می‌گویند: به منظور برچیدن زمینه‌های فساد، لزوم شفافیت در معاملات شهرداری اهواز هر روز بیشتر احساس می‌شود تا مشخصات پروژه‌ها و پیمانکارها مشخص شود و مردم بدانند چه تعداد معامله به صورت ترک تشریفات واگذار شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار