tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
به بهانه حضور حجت الاسلام رضا حیدری در عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری
علیرضا عالی پور

مردم بختیاری مفتخرند که اسلام را از راه تبلیغ و دعوت پذیرفته اند و نه با زور شمشیر، این دعوت و تبلیغ از طریق پناه دادن به سادات و علویان رانده شده از جور خلفا و حکام جور در میان کوه های بختیاری شکل گرفت.
از این رو در طول تاریخ "كوههای بختیاری پناهگاه مطمئن و امنی برای سادات و علویان بوده" که به پشتگرمی منش جوانمردی میزبانان در حفظ اسلام و نشر و تبیین عقیده خود آزاد بودند و آزادگانی را نیز پروریدند.
همانگونه که شمشیر امام علی (ع) و ثروت حضرت خدیجه (س) باعث بقای اسلام برشمرده می شود، در ذیل همه عوامل دیگر، عامل مادی جغرافیا نیز برای حکومت اسلامی و تاریخ تشیع حائز اهمیت بود، مسئله ای که کمتر به آن پرداخته شده است.
اگر در صدر اسلام غفلت از کوه احد عامل شکست بود یا حفر خندق در اطراف مدینه عامل پیروزی سپاه اسلام شد، امروزه نیز ما برای شیعه نگه داشتن خلیج فارس، تنگه باب المندب، جنوب لبنان حساسیت داریم و در جوار فلسطین، و کناره های دریای مدیترانه شهید میدهیم.
در درون ایران نیز شیعه بودن کوههای بختیاری منشا خدمات بزرگی به اسلام و سر منشا تحولات تاریخی، از جمله تاسیس اولین حکومت فراگیر شیعه (صفوی) و سرآغاز تاریخ معاصر یعنی جنبش مشروطه و پس از آن انقلاب اسلامی بوده است.
لذا قابل کتمان نیست که پهنه جغرافیایی بختیاری نقش موثری در تاریخ تحولات سیاسی ایران داشته است.
قرنها مجاهدت و مبارزه مردم علیه حکام جائر کشوری و محلی، به قصد عدالت جویی و دین مداری و میزبانی سادات و علمای شیعه برای سکونت در اقلیم بختیاری همچون جد شریف حضرت امام خمینی (ره) و مرجع قراردادن ایشان در امر کنش اجتماعی خود بدون دستور هیئت نظارت و شورای نگهبان بود و اشتباه بزرگ همینجاست که عده ای با خود مقدس پنداری، گمان باطل کنند که دین مردم محصولی از مساعی خود خواهانه آنهاست.
جغرافیای استان خوزستان نیز از دیرباز محل زیست اقوام کهن ایرانی از جمله مردم بختیاری بوده وآثار وابنیه کهن مذهبی و قلاع تاریخی آن هر یک داستانی از مجاهدات و دین داری این مردم را در دل خود دارد، هشدار که تک قومیتی جلوه دادن این استان، دسیسه دشمنان است و البته ذینفعان داخلی هم دارد.
حتی اگر معیار ما عدالت و انصاف نباشد، همچنین بعد امنیتی و مشارکت سیاسی اقوام هم قابل چشم پوشی باشد و از تکریم درجات علم و فضائل نیز بگذریم ، اما اعجاب برانگیز است که بر امیدواری مردمانی که در لوای امر مشارکت در انتخابات خبرگان قصد نموده اند تا مجتهدی را از میان خود برگزینند تا احکام شریعت را در میان آنها نشر دهد و معارف اهلبیت را تبیین کند و در عوض نیز امین و نماینده آنها در بیان مطالبات قانونی و حقوق اولیه شان در کانون حاکمیت باشد، گرد یاس و سرخوردگی پاشیده شود.
اقتضای خرد، در امر حکمروایی، محور قرار دادن عدل و انصاف است نه قربانی کردن آن در پای انحصارجویانی که بیرون از دایره خود، چیزی نمی توانند ببینند.
حجت‌الاسلام «شیخ رضا حیدری» فردی از خانواده ای متدین و با سوابق تدریس در مدارس علمیه و دانشگاههاست، که از سال ۱۳۹۰ از مدرسین سطوح عالی حوزه علمیه اهواز و پژوهشگران برتر خوزستان بوده و دارای تاییدیه علمی اجتهاد از علما و استادان خود می باشد.
از ایشان بیش از ده جلد کتاب منتشر گردیده که از جمله آنها: «شرح روان مغنی» و «بازنویسی فارسی سیوطی» در علم نحو همچنین پنج جلد از تقریرات تدریس‌ وی در علم اصول فقه با نام «شرح نوین رسائل» و کتاب «المرآه الحاکیه عن مانعیه المیته للصلاه» به زبان عربی بوده است.

آیا احراز اجتهاد و کوشش وی در امر نشر دین، چه در میان مردم و چه در سطوح عالی، نیاز به امر تفحص و تجسس بیشتر و سعایت رقیبان دارد؟

علیرضا عالی پور
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار