tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۹
مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اینکه ۱۶.۶۶ درصد بافت شهر اهواز ناکارآمد ( با شاخصه های پایین توسعه شهری) است گفت: ۳۶.۵۵ درصد جمعیت اهواز نیز در این بافت زندگی می‌کنند.

مسعود بیات‌منش  در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان کرد: در اهواز ۱۵۴ محله وجود دارد ‌که ۶۲ محله از این تعداد در پهنه ای به گستردگی سه هزار و ۲۶۳ هکتار قرار دارند و ۱۶ درصد مساحت شهر را شامل می‌شود.

به گفته وی این ۶۲ محله در طرح مطالعاتی بازآفرینی شهری قرار دارند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح باعث بهبود شرایط زندگی مردم در بافت‌های فرسوده شهر خواهد شد ادامه داد: هر اقدامی برای نوسازی شهر نیاز به بسته‌های مشوق دارد.

بیات‌منش با بیان اینکه برای اجرای این طرح معیارهای کیفیت زندگی در هر محله اهواز نیز بررسی شده است تصریح کرد: از جمله این معیارها میزان دسترسی به خدمات شهری و آموزشی، امنیت، میزان حاشیه نشینی و یا آلودگی محیطی است.

مغفول ماندن مطالعات گردشگری دریایی خوزستان

در ادامه این نشست مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان افزود: مطالعات و ارائه طرح در حوزه گردشگری دریایی خوزستان با وجود ظرفیت بسیار خوب آبی استان مغفول مانده است.

محمد حسین ارسطوزاده با اشاره به اجرای ماموریت توسعه گردشگری در استان گفت: در این راستا مردم استان به ویژه ساکنان مناطق روستایی با اهمیت حوزه گردشگری و ایجاد درآمد در این بخش آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به طرح تهیه شده از سوی این اداره کل در حوزه گردشگری دریایی اظهار کرد: ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان وجود دارد که از این مزیت برای گردشگری دریایی به درستی استفاده نمی‌شود.

۱۶.۶۶ درصد بافت شهر اهواز ناکارآمد است

ارسطوزاده ادامه داد: مطالعات طرح گردشگری دریایی در شهرستان‌های خرمشهر، هندیجان، ماهشهر و آبادان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح برای هشت هزار نفر در ۱۷ سایت اشتغال ایجاد کند.

وی خوریات بندر ماهشهر را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری آبی استان نام برد و ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در این خوریات امکان ایجاد سایت گردشگری وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: در بندر شادگان، بندرچوئبده آبادان و یا ساحل شهرستان خرمشهر نیز طرح‌های مطالعاتی گردشگری انجام شده است.

امکان ایجاد اسکله‌های مسافربری در بندر ماهشهر ، هندیجان و شادگان

وی همچنین با اشاره به طرح مطالعاتی حمل و نقل دریایی اظهار کرد: اسکله‌های مسافربری خرمشهر و آبادان تا یک ‌میلیون نفر امکان جابه جایی را دارند و در مطالعات انجام شده می‌توان در بندر ماهشهر ، هندیجان و یا شادگان نیز چنین اسکله‌هایی را ایجاد کرد.

ارسطوزاده با اشاره به اینکه توسعه گردشگری آبادان و خرمشهر نیز از دیگر طرح‌های مورد نظر این دستگاه است افزود: ظرفیت‌های آبی و خاکی زیادی در این مناطق برای توسعه گردشگری وجود دارد ، رویکرد گردشگری در شهرستان آبادان و خرمشهر از نوع گردشگری آبی و روستایی است.

وی گفت: یکی از طرح‌های گردشگری مورد نظر در شهرستان آبادان جزیره شادمانی است که با عنوان "گردشگری سبز” مطالعات آن دیده شده و اجازه ورود خودرو به این منطقه داده نخواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان طرح گردشگری لالی، هفتکل، مسجد سلیمان و لالی را از دیگر طرح‌های مد نظر این اداره نام برد و اظهار کرد: موزه معبد تاریخی سر مسجد در شهرستان مسجد سلیمان، معبد برق نشانده، مجتمع عشایری هفت شهیدان از جمله مناطق گردشگری در این شهرستان‌ها هستند که با تقویت زیرساخت‌های آن‌ها می‌توان به توسعه گردشگری در این مناطق کمک کرد.

شناسایی ۲۶۸ روستای هدف گردشگری در خوزستان

ارسطوزاده گردشگری آبی را از دیگر طرح‌های مطالعاتی در شهرستان لالی اشاره کرد و افزود: مطالعات روستاهایی از استان که دارای ظرفیت گردشگری هستند نیز انجام شده است.

وی گفت: ۶ هزار آبادی و چهار هزار روستا در استان وجود دارد که ظرفیت گردشگری تمامی این مناطق احصا شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: برای هر کدام از روستاها بانک اطلاعاتی ایجاد شده ودر مجموع ۱۲ هزار داده در این خصوص تهیه شده است.

ارسطوزاده عنوان کرد: در این‌مطالعات ۷۷ سایت، ۲۳۸ روستا و ۹۱۴ طرح تعریف شده که بخش عمده آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی گفت: در نهایت این طرح‌ها به عنوان بسته‌های سرمایه گذاری در پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان برای معرفی به بخش خصوصی معرفی خواهد شد.

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان چهار طرح گردشگری در شورای برنامه ریزی استان ارائه داد که برای انجام مطالعات بیشتر تصویب نشد.

در خوزستان چهار اثر جهانی و ۱۳۰ اثر فرهنگی ناملموس وجود دارد.

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار