tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۶
استاندار خوزستان به تکمیل صنایع بالادستی حوزه صنعت و انرژی در این استان اشاره کرد و گفت: توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، فولاد و نفت در استان خوزستان به شکل کاربردی مورد هدف است.

علی اکبر حسینی محراب در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با حضور در غرفه خوزستان بیان کرد: این نمایشگاه نمونه کاملی از دستاوردهای استانهای مختلف کشور است و مبتکران، تولیدکنندگان و افراد خلاق در خوشه‌های صنعتی، کسب و کار و بخش‌های مختلف توانمندی‌هایشان را ارایه دادند.

وی اظهارکرد: استان خوزستان به علت داشتن امکانات و ظرفیت‌های بسیار زیاد، در بخش‌های بسیاری از اقتصاد کشور نقش دارد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه صنایع بالادستی حوزه صنعت و انرژی در استان کامل است گفت: طبق سیاست‌هایی که با دستور وزیر کشور دنبال شده توجه به صنایع پایین دستی و خوشه‌های صنعتی پتروشیمی، فولاد و نفت مدنظر است که با وجود مدیران بخش خصوصی، شهرک‌های صنعتی و دیگر ارگان‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که صنایع پایین دستی و شهرهای پتروپالایش، شهر شیمیایی و فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر شکل بگیرد.

حسینی‌محراب تاکید کرد: با وجود ظرفیت‌های بالایی که در حوزه آب، خاک، استعدادهای‌درخشان، افراد تیزهوش و نیروهای کارآمد استان، توسعه زنجیره ارزش تولید در استان از سال گذشته مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

استاندار: توسعه کاربردی زنجیره ارزش در صنایع پایین دستی خوزستان هدفگذاری شده است

تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما در خوزستان

وی بیان کرد: در حال حاضر در خوشه‌های مربوط به صنایع نخیلات و خرما اقدامات خوبی انجام شده و سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما در استان تولید شد که با قیمت مناسب در بازار عرضه شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اکنون صنایع مرتبط و بسته‌بندی های زیبایی در صنعت خرما شکل گرفته و خرمای بسته‌بندی در بازارهای قفقاز، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و آذربایجان با قیمت مناسب و بیشتر از تصور کشاورز عرضه می‌شود که این امر می‌تواند کشاورزان را در فصول مختلف از درآمد پایداری بهره‌مند کند.

حسینی محراب ادامه داد: در حوزه شیلات نیز اقدامات خوبی انجام شده و محصولات با کیفیت شیلاتی خوزستان در بازارهای عراق و اقلیم شمال، ارمنستان و بازار مسکو عرضه شده که توانسته این زنجیره را کامل کند.

وی با اشاره به ظرفیت داروهای گیاهی و صنایع دستی خوزستان خاطرنشان کرد: در دزفول صنایع مربوط به هنر طراحی شده و خوشه ۳۰۰ نفری به صورت ابتکاری در خوزستان اجرا شده است؛ مواد اولیه از جمله رنگ، تابلو، موم و طراحی نیز توسط هنرمندان دزفول که اغلب آنها زنان خانه‌دار هستند در اختیار علاقمندان شهر و روستا قرار می‌گیرد.

استاندار: توسعه کاربردی زنجیره ارزش در صنایع پایین دستی خوزستان هدفگذاری شده است

استاندار خوزستان اظهار امیدواری کرد این هم‌افزایی که به عنوان راهبرد استانداری مورد هدف قرار گرفته و از صنایع پایین دستی شروع شده بتواند طی ماه‌های آینده در خوشه‌های صنعتی قطعه‌سازی، کشاورزی، شیلات، داروهای گیاهی و دیگر بخش‌های دارای مزیت‌، نمایان شود.

حسینی‌محراب به راه‌اندازی کارخانه علوفه دامی نیز اشاره و اظهارکرد: احداث این واحد تولیدی، استان را تاحدودی از واردات بی‌نیاز می‌کند و اگر توسعه یابد در خودکفایی نقش بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی میوه‌جات و صیفی‌جات خوزستان که به خاطر هوا زود تخریب می‌شوند نیز با استفاده از فریز کردن و تکنیک‌های جدید در دزفول، شوشتر و سایر شهرهای خوزستان حفظ می‌شوند و محصولاتی مانند کاهو بیش از یکماه قابلیت نگهداری داشته تا در بازار کشورهایی مثل روسیه عرضه شود.

وی بیان کرد: در برخی موارد، پیاز بازار خوبی دارد و کشاورز مجبور است محصول خود را ارزان بفروشد در حالی که کشاورز می‌تواند با نگهداری این محصول در سردخانه و انبارهای مجهز، زمانی که در بازار نیاز است با قیمت مناسب محصول تولیدی خود را عرضه کند.

استاندار خوزستان اظهار امیدواری کرد: پیش بینی می شود که خوشه‌های ارزش بتوانند با وجود این نمایشگاه در پایان سال ۱۴۰۳ به نحو احسن به منصه عمل درآیند و مردم شهرهای مختلف از تجربیات و دستاوردهای یکدیگر به خوبی استفاده کنند؛ از این‌طریق نیز واسطه‌ها حذف و تولیدکنندگان به سود بهتری دست پیدا خواهند کرد.

ششمین نمایشگاه اکسپو از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران دایر است.

 

منبع: ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار