tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
با اجرايي شدن توافقات هسته‎ای و فرجام برجام، بخشي از تحريم‎‎های بین المللی که طي چندين سال فشار را بر گلوی ایران بیشتر و راه را بر تنفس اقتصاد کشور بسته بود، برطرف مي‎شود تا ايران فرصت دوباره‎ای برای پيوستن به اقتصاد جهانی بيابد.

با اجرايي شدن توافقات هسته‎ای و فرجام برجام، بخشي از تحريم‎‎های بین المللی که طي چندين سال فشار را بر گلوی ایران بیشتر و راه را بر تنفس اقتصاد کشور بسته بود، برطرف مي‎شود تا ايران فرصت دوباره‎ای برای پيوستن به اقتصاد جهانی بيابد و بتواند جهت تلطیف و پایداری فضای اقتصادی کشور و طی نمودن موفقیت آمیز دوران گذر از پساتحریم راهکاری بیاندیشد.

برخی کارشناسان معتقدند ورود به عصر پساتحریم مانند یک چاقوی دولبه در نظام اقتصادی ایران عمل خواهد کرد، به گونه‌ای که لغو تحریم‌ها یا موجب می‌شود تا یک جریان قوی سرمایه به سوی ایران روانه و موجب به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد و تولید شود و یا از طرفی می‌تواند همچون یک سونامی به ورود کالاهای مصرفی منتهی ‌شود که این مساله مجددا ضربه‌های سنگینی را به اقتصاد و تولید کشور وارد می‌کند.

تحریم‌ها، تجربه‌ای بزرگ و فرصت بسیار مناسبی برای تحکیم اندیشه بنیادین اقتصاد مقاومتی و تحقق آن در کشور بود و فضای مطلوبی را برای تولیدکنندگان داخلی و مردان تصمیم‌گیر دولت به وجود آورد تا در جهت رونق اقتصادی کشور بیش از پیش بکوشند؛ اکنون نیز لغو تحریم‌ها و اجرای برجام فرصتی بسیار حیاتی است تا آنچنان که شایسته و لازم است در بازارهای بین المللی حضور پیدا کنیم و به جذب سرمایه‌های خارجی در بخش‌های مختلف بپردازیم و از این طریق شاخص‌های توسعه در کشور و استان ارتقا یابد.

رفع مشکلات اقتصادی از جمله تولید، خروج از رکود اقتصادی، کاهش تورم، بیکاری و مشکلات نظام بانکی که گریبانگیر کشور و بخصوص استان‌های تولیدکننده از جمله خوزستان شده، نیازمند عزم و اراده جدی است که باید میان مسئولان دولتی، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و سایر بخش‌های دولتی و غیردولتی در کشور به‌وجود بیاید تا از دوران پساتحریم به عنوان یک فرصت طلایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی و ورود تکنولوژی روز دنیا به درون کشور استفاده کنند زیرا در غیر این صورت، پسابرجام برای شکوفایی اقتصادی ایران به سرابی بیش نمی‌ماند.

مشکلات اقتصاد کشور تنها با لغو تحریم‌ها حل نمی‌شود

در این خصوص سید مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این‌‌ نکته که تحریم‌ها مانعی عمده و جدی در مسیر اقتصاد کشور بوده است، اظهارکرد: اقتصاد کشور پس از انقلاب تاکنون از مشکلات ساختاری بسیاری رنج می‌برد که تنها با رفع تحریم‌ها مرتفع نمی‌شوند و اقدامات کل نظام و مشارکت تمام ارگان‌ها را می‌طلبد و در واقع رفع تحریم‌ها شرط لازم برای حل این مشکلات است، نه شرط کافی.

وی با اشاره به ورود سرمایه گذاران خارجی و به خصوص اروپایی به کشور که جهت فرار از رکود کشورهای خود به بازار ایران نیازمند هستند، افزود: این امر نیز می‌تواند نکته‌ای مثبت و تاثیرگذار باشد و همچنین طبق نظر کارشناسان، آزادشدن حدود 30 تا 50 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی بلوکه‌شده کشور، تا اندازه‌ای موجب برطرف شدن تنگناهای دولت می‌شود.

افقه تصریح کرد: دولت برای استفاده بهینه از این اموال و دارایی‌های بلوکه‌شده در وهله اول باید مبادرت به رفع موانع تولید کند و با استفاده از جو روانی مثبت به وجودآمده به دلیل رفع تحریم‌ها، سرمایه گذاران خارجی و داخلی را به سمت گسترش واحدهای کوچک و متوسط تولیدی سوق دهد و از این طریق به افزایش اشتغال کمک کند.

این استاد دانشگاه، تمرکز بر سرمایه‌گذاران خارجی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را از گزینه‌های ‌جبران خلاء درآمدهای نفتی دانست و افزود: با توجه به رکود وسیع کشور، رفع موانع کسب و کار، تولید و بیکاری در اولویت است زیرا بهبود اشتغال، طبیعتاً اقتصاد خانوار را نیز از رکود خارج و بهبود می‌بخشد.

پساتحریم سکوی موفقیت استان‌های توانمند

همچنین احمد سیاحی، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در خصوص دوران پساتحریم بیان کرد: باید در این دوران از تمام ظرفیت‌های استان به‌خوبی استفاده کرد زیرا پساتحریم سکوی موفقیت برای استان‌هایی است که از ظرفیت‌های خود به‌خوبی بهره ببرند.

وی افزود: بحث برجام در استان‌هایی بیشترین تاثیرگذاری را دارد که در آن‌ها کار صنعتی و اقتصادی بیشتری جریان دارد یا به‌نوعی زمینه و بستر کار اقتصادی در آنجا مهیا است و فرجام برجام فرصت خوبی است که می‌توان به کمک آن از ظرفیت‌های استان بهره برد و خوزستان یکی از سه استان اول کشور در بحث سرمایه‌گذاری در بخش نفت، انرژی، پتروشیمی، فولاد و بنادر و ... است و ظرفیت‌های مناسبی دارد که دوران پساتحریم می‌تواند برای این استان بسیار تاثیرگذار باشد.

سیاحی خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها و اجرای برجام تحولی در زمینه جذب سرمایه و واردات سرمایه‌های بین‌المللی به کشور ایجاد خواهد کرد و همچنین در دنیا رغبت بسیار خوبی برای ورود به استان وجود دارد تا در زمینه استفاده از ظرفیت‌های استان با صنایع و سایر بخش‌های استان همکاری کنند.

نگاه ویژه به جذب سرمایه‌گذاران خارجی در پساتحریم

در ادامه امید حاجتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در این‌باره اظهار کرد: فضای باز سیاسی و حذف تحریم‌ها امکان حضور سرمایه‌گذار و سرمایه خارجی در کشور را به وجود آورده است که استان نیز از این مهم بی‌بهره نخواهد بود و باید همه تلاش خود را در جذب سرمایه‌گذار انجام دهیم.

وی افزود: به‌منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی در دوران پساتحریم، خوزستان از دو سال گذشته اقدام به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود کرده است تا با تعامل با سازمان توسعه سرمایه‌گذاری خارجی کشور، به جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف بپردازد.

حاجتی تصریح کرد: فرصت برای سرمایه‌گذاران داخلی در همه دوره‌ها مهیا بوده تا به سرمایه‌گذاری بپردازند اما در تلاش هستیم تا به جذب سرمایه‌گذاران خارجی اقدام کنیم و منابع آن‌ها را به سوی استان و کشور سوق دهیم و ما به‌صورت ویژه به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه‌های آن‌ها هستیم تا بتوانیم از این ظرفیت برای رشد اقتصادی کشور و استان بهره‌مند شویم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: حضور سرمایه‌گذار خارجی در استان و بهره‌گیری از منابع آن‌ها به توسعه و رشد اقتصادی استان کمک می‌کند و همچنین در حل سایر مشکلات استان نیز تأثیرگذار خواهد بود.

اجرای پروژه‌های بزرگ صنعت نفت در پسابرجام

در این باره بیژن عالی پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز بیان کرد: پس از برجام پروژه‌های بزرگی در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی آغاز و اجرا خواهد شد که اجرای این پروژه‌ها به حل برخی از مسائل از جمله اشتغال کمک خواهد کرد و معتقدیم تحریم‌ها فرصتی برای سازندگان داخلی بود تا بتوانند توان خود را به نمایش بگذارند و اقتصاد مقاومتی را رقم بزنند.

وی افزود: با تحقق اقتصاد مقاومتی امیدواریم کلیه تجهیزات صنعت نفت و قطعات یدکی موردنیاز در این صنعت را بتوانیم از سازندگان داخلی تهیه کنیم که در این زمینه تاکنون حدود 8000 قطعه موردنیاز صنعت نفت در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بومی‌سازی شده‌ است که این مساله نشان‌دهنده‌ توان تولیدکنندگان داخلی است.

استفاده از ظرفیت صادرات تعاونی‌های مرزنشین در پساتحریم

هوشمند صفائی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به 92 میلیون دلار صادرات تعاونی‌های مرزنشین در سال گذشته، اظهار کرد: باید به دنبال استفاده بهینه از ظرفیت صادراتی تعاونی‌ها در پساتحریم باشیم و اقداماتی را برای افزایش صادرات تعاونی‌های مرزنشین استان انجام دهیم.

وی افزود: با این هدف جلساتی بین تعاونی‌های مرزنشین، اتحادیه‌های کشاورزان و اتحادیه‌ آبزی‌پروران برگزار کردیم و با توجه به اینکه تعاونی‌های مرزنشین از امتیاز انجام واردات معادل صادرات بدون پرداخت حق گمرک برخوردار هستند باید از فرصت به وجودآمده در پساتحریم نهایت استفاده را کرد.

صفائی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم با لغو تحریم‌ها تعاونی‌های مرزنشین، اتحادیه‌های آبزی‌پروری و اتحادیه‌های کشاورزی نقش فعالتری در صادرات ایفا کنند و با توجه به بازشدن ال‌سی و تلاش ما در پرداخت تسهیلات، صادرات بیشتری در سال‌های آتی خواهیم داشت.

دوران پساتحریم مانند شمشیری دولبه است

علی کرانی، رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان نیز با بیان این نکته که دوران پساتحریم مانند یک شمشیر دولبه است، معتقد است: اگر از این دوران به خوبی بهره ببریم شاهد رشد و شکوفایی تولید داخل، افزایش کیفیت و عملکرد تولیدکنندگان داخلی خواهیم بود اما اگر تصمیمات در این دوران به درستی اتخاذ نشود، مانند گذشته صنعت خود را به خارجی‌ها واگذار کرده‌ایم.

وی افزود: در پساتحریم باید علم و تکنولوژی را وارد کشور کنیم و مدیران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا بتوانیم از پتانسیل‌ تولیدکنندگان داخلی همزمان با استفاده از تکنولوژی روز وارداتی، بهره ببریم و سرمایه‌هایی که در این دوران وارد کشور می‌شوند باید به صورت تکنولوژی وارد شوند و اگر قرار است به صورت نقدی وارد کشور شوند، حتماً باید مدیریت صحیحی در این زمینه انجام شود.

کرانی تصریح کرد: اجرای برجام فرصت‌های بسیار مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان تجهیزات در استان قرار می‌دهد و امیدواریم با لغو تحریم‌ها بتوانیم از فرصت‌ها به خوبی بهره ببریم و اجرای برجام به صورت واقعی باشد.

وی گفت: اگر پس از لغو تحریم‌ها مجدداً فضا را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم تا صنعت داخل را به خود اختصاص دهند و تولیدکنندگان داخلی را به ابزاری برای اجرای تصمیمات خود تبدیل کنند باز هم شکست خورده‌ایم و نباید این اتفاق بیفتد.

اقتصاد مقاومتی، چاره حل مشکلات اقتصادی کشور

بیژن پناهی زاده، عضو هیات‌رییسه خانه صنعت و معدن ایران گفت: با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها تمام مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد و چاره حل این مشکلات، اقتصاد مقاومتی است زیرا اقتصاد کشور از درون دچار مشکلات فراوانی است و نمی‌توان آینده روشنی را برای آن پیش‌بینی کرد؛ بنابراین اجرای برجام و رفع تحریم‌ها کمک چندانی به حل مسائل اقتصادی نمی‌کند بلکه باید به وسیله اقتصاد مقاومتی به آن کمک کرد.

وی تصریح کرد: رفع تحریم‌ها و اجرای برجام از نظر روانی موثر خواهد بود و تأثیرات خود را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت اما تمام مشکلات اقتصادی کشور با لغو تحریم‌ها حل نخواهد شد؛ با رفع تحریم می‌توانیم به مبادلات تجاری، صادرات و واردات بپردازیم و پول‌های بلوکه شده در دوران تحریم نیز به سوی کشور روانه خواهند شد که این مسأله یکی از فواید اجرای برجام است و به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

پناهی زاده در خصوص تصمیم‌گیری مناسب توسط دولت برای پول‌های بلوکه شده در دوران تحریم، خاطرنشان‌کرد: دولت باید پول‌های بلوکه شده را به بخش‌خصوصی و به سوی تولید روانه سازد تا شاهد اشتغال و افزایش تولید در این حوزه باشیم، زیرا تولیدکنندگان در آن دوران تمام ضرر و زیان‌های تحریم‌ها را به جان خریدند و مشکلات تحریم فقط بر دوش آن‌ها بود؛ در غیراین‌صورت رفع تحریم‌ها تأثیری بر رفع مشکلات اقتصادی کشور نخواهد داشت

وی گفت: دولت در دوران تحریم‌ها ضرر و زیان خاصی ندیده است بلکه بخش‌خصوصی و تولیدکنندگان بودند که متحمل مشکلات فراوانی در این دوره شدند و بخش عظیمی از بار مالیاتی کشور را نیز توسط آن‌ها پرداخت شد.

بازگشت امنیت به اقتصاد ایران با اجرای برجام

مسعود خداپناه، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز معتقد است: با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام، امنیت اقتصادی به ساختار اقتصادی ایران باز خواهد گشت زیرا امنیت اقتصادی یکی از مقوله‌های مهم در سرمایه‌گذاری و تولید است و لغو تحریم‌ها باعث بازگشت امنیت و آرامش به ساختار اقتصاد ایران می‌شود و امیدواریم با راه‌کارها و سیاست‌های مناسب در این زمینه، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور با لغو تحریم‌ها حل شود.

وی در خصوص سیاست‌های اقتصادی که باید پس از لغو تحریم‌ها مدنظر قرار گیرند، افزود: سیاست‌های پولی و مالی باید در جهت تحریک تولید باشد تا شاهد افزایش اشتغال و تولید باشیم و بتوانیم بسیاری از مشکلات را با کمک لغو تحریم‌ها، پشت سر بگذاریم.

خداپناه تصریح کرد: سیاست‌های پولی و مالی در دوران پساتحریم نباید در جهت واردات و رفاه کوتاه مدت مردم در نظر گرفته شود، بلکه باید شرایط به گونه‌ای باشد که سیاست‌های مالی در جهت سرمایه‌گذاری در بخش تولید اتخاذ شود.

وی ادامه داد: بانک‌ها یکی از بنگاه‌های اقتصادی هستند که به خانوارها و تولیدکنندگان وام‌های خرد و کلان می‌دهند و با رفع تحریم‌ها می‌توانند کمک شایانی به این دو بخش کنند؛ با گشایش گره‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها، اگر نرخ بهره بانکی کاهش پیدا کند، وجوه و تسهیلات بانکی با بهره کمتری به خانوارها و تولیدکنندگان خواهد رسید و تاثیر به‌سزایی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

بخشی از پول‌های بلوکه‌شده به تولید و صنعت اختصاص یابد

همچنین نورالله حسن‌زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: اجرای برجام به ایجاد شرایط و بستر مناسب تولید برای تولیدکنندگان و صنعتگران کمک شایانی خواهد کرد تا آن‌ها بتوانند برنامه‌ریزی اصولی برای تولیدات خود داشته باشند زیرا در دوران تحریم، تولیدکنندگان برای ارتباط برقرار کردن با کشورهای دیگر دچار مشکلات فراوانی بودند که با اجرای برجام بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: پس از اجرای این توافق‌نامه و رفع تحریم‌ها، تولیدکننده و صنعتگر داخلی می‌تواند فعالیت‌های مالی خود را از طریق بانک‌های بین‌المللی به صورت قانونی انجام دهند و دیگر مجبور نیست که برای خرید مواد و قطعات موردنیاز خود هزینه‌های بالاتری را پرداخت کنند و تولیدکنندگان با اجرای برجام می‌توانند مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود را با قیمت واقعی خریداری کنند که این مسأله کمک بسیار خوبی برای آن‌ها است.

حسن زاده تصریح کرد: یکی از مسائلی که پس از اجرای برجام باید مورد توجه قرار گیرد، اختصاص بخشی از پول‌های بلوکه‌شده به تولید و صنعت است تا به این ترتیب شاهد حل بخشی از مشکلات این بخش باشیم و  اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم، باید از تمام ظرفیت‌های خالی در بخش تولید و صنعت بهره ببریم که این مساله با اختصاص یافتن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده دولت در دوران تحریم‌ها به تولید، امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: در دوران پساتحریم، سرمایه‌گذاری مشترک خارجی با هدف واردات تکنولوژی روز و در اختیار قرار گرفتن بخشی از بازارهای صادراتی آن‌ها انجام می‌گیرد تا به این ترتیب شرایطی مطلوب و فضایی آرام بر بخش تولید کشور حاکم شود.

کشورگشایی اقتصادی بهترین استراتژی در پساتحریم

سید‌احمد حسینی‌فر، رییس اتاق بازرگانی خرمشهر نیز معتقد است: در دوران پساتحریم باید به فکر کشورگشایی اقتصادی باشیم و عرصه را برای صادرات کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی گسترش دهیم و باید کالاهای تولید ایران را به قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های خارجی به ویژه کشورهای همسایه وارد کنیم.

وی افزود: در این فرآیند می‌توانیم مشکلات اقتصادی و مساله کیفیت کالا و افزایش بهره‌وری در کشور را حل کنیم و توافقات هسته‌ای، اتفاق بزرگ و مثبتی است که زمینه و بستر ورود به بازارهای خارجی و عرضه محصولات تولیدی کشور را برای تجار فراهم می‌کند و موجب رشد و شکوفایی اقتصاد کشور می‌شود.

حسینی فر تصریح کرد: با توجه به آماری که از تعطیلی‌ واحدهای صنعتی ارائه می‌شود، بهترین راهکار استراتژیک برای دولت در پساتحریم استراتژی‌ تولیدمحوری و در نهایت صادرات‌محوری است و برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، صادرات خدمات مهندسی، صادرات نیروی کار و صادرات کالا باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم به موفقیت‌هایی در حوزه روابط بین‌الملل دست پیدا کنیم.

وی گفت: دولت باید به دنبال هم‌افزایی با بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری باشد و بخش خصوصی در این دوران باید رویه اعتمادسازی را به منظور بهبود تعاملاتش با دولت دنبال کند تا بتوانیم در بازارهای جهانی حضور موثری داشته باشیم؛ حضوری که صنایع کشور را متحول کند و روابط بین المللی را گسترش دهد.

رییس اتاق بازرگانی خرمشهر خاطرنشان کرد: با لغو تحریم‌ها نگاه‌ها به کشورمان مثبت و ورود به بازارهای جهانی برای تجار آسان می‌شود و دیگر محدودیتی نخواهیم داشت و می‌توانیم به صورت بهتری برای ورود به عرصه‌های جهانی برنامه‌ریزی کنیم.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی صنایع تبدیلی کشاورزی در پسابرجام

سیدعباس موسوی، مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز اظهارکرد :در تمام بخش‌های مختلف صنایع تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای استان در تولید محصولات کشاورزی، ظرفیت خالی وجود دارد که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

وی افزود: اجرای برجام انگیزه خوبی به صاحبان صنایع تبدیلی خواهد داد تا به تولیدات با کیفیت بپردازند و بتوانند با بازارهای جهانی رقابت کنند و به صادرات محصولات خود به کشورهای اروپایی و همسایه‌های خود بپردازند؛ به راحتی می‌توان برای محصولاتی که از نظر کیفی توانایی رقابت با محصولات خارجی دارند، جهت بازاریابی، فروش و صادرات آن‌ها در پسابرجام برنامه‌ریزی کرد.

موسوی تصریح کرد: در دوران پساتحریم تکنولوژی به روز موردنیاز صنایع تبدیلی و بسته بندی را به راحتی می‌توان تهیه کرد و در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داد تا در بخش صنایع تبدیلی از کیفیت و سرعت بیشتری در تولیدات بهره‌مند شویم.

وی عنوان کرد: با برقراری تعامل مناسب با کشورهای دیگر و بهره‌گیری از تکنولوژی روز به دنبال آن هستیم تا زمینه را برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های خالی استان در زمینه صنایع تبدیلی و توسعه این بخش مهیا کنیم.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم تا در دوران پساتحریم با اجرای سیاست‌هایی و با کمک تکنولوژی وارداتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنایع تبدیلی استان، ارزش افزوده مناسبی را در اختیار کشاورزان و تولیدکنندگان صنایع تبدیلی استان قرار دهیم.

میثم رضایی، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصاد ایرانیان در خصوص تاثیرات اجرای برجام بر بخش مسکن، گفت: اثرگذاری برجام بر بخش مسکن از طریق افزایش نقدینگی و رشد اقتصادی موجب تحریک تقاضا در این زمینه می‌شود که اگر از سوی مسئولین در سال‌های آینده بی توجه بماند، شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن خواهیم بود.

وی افزود: هنگامی که پول‌های بلوکه‌شده در دوران تحریم‌ها وارد کشور ‌شوند و در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری می‌شوند، تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا می‌کند و این مساله موجب افزایش درآمد سرانه می‌شود و به دلیل اینکه مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم است، تحریک تقاضا در بخش مسکن به وجود خواهد آمد.

مدیریت سرمایه‌های مردم، جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی به صورت همزمان، دو گزینه احتمالی پیش روی دولت برای تامین منابع و برون رفت اقتصاد از رکود محسوب می‌شود که باید دید مسئولان می‌توانند با اتکا بر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و جهت‌دهی به نقدینگی پراکنده موجود در بازار پولی و کاهش اثرات مخرب آن در جهت افزایش تولید ناخالص داخلی و مقاوم نمودن اقتصاد کشور گام بردارند؟

در فرآيند پرفراز و نشيب دستيابی به تفاهم هسته‎ای، مسئولان ما گاه چنان وعده‎‎های پررنگ و لعابی از بهشت بَرین پس از برجام داده‌اند كه اکنون انتظارات انباشته‎ای نزد مردم ايجاد شده است و حال باید دید که مسئولان می‌توانند بخشی از این انتظارات را محقق و آینده روشنی برای اقتصاد در پسابرجام به وجود آورند.

برجام زمانی می‌تواند موجب جهش اقتصادی و خروج کشور از رکود شود و به مثابه معجزه در اقتصاد کشور عمل کند که همه مردم تاثیر واقعی آن را بر زندگی و سر سفره‌های خود احساس کنند و اینک مساله مهم این است كه دولت پس از موفقيت در اين گام که لغو تحریم‌ها و اجرای برجام بود، چه استراتژی برای عمل به وعده كليدی ديگر خود يعني بهبود وضعيت اقتصادی زندگی مردم دارد؟

مرجع / ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار